کنتاکتور تک فاز یا بی صدا

به گزارش ابزار ایرانی، رپرتاژ آگهی - کنتاکتور تک فاز از جمله مهم ترین و پرکاربردترین تجهیزات به ویژه در کار با برق صنعتی می باشد. کنتاکتور تک فاز به لحاظ کیفیت، آمپراژ، پایین بودن میزان صدای تولیدی، عدم نیاز به تعمیر و نگهداری فصلی و دوره ای، جایگزین مناسبی برای کنتاکتور سه فاز است .بد نیست بدانید که مدل های جدیدتر آن نیز تحت عنوان کنتاکتور بی صدا قابلیت و کیفیت های حرفه ای بیشتری دارند. جریان خروجی کنتاکتور بی صدا تا 50 آمپر بوده و همراه با ورودی 4 تا 20 میلی آمپر و ولتاژ خروجی آن (250-90) VAC است. در این مطلب ما قصد داریم درباره اهمیت استفاده از انواع کنتاکتور و تاثیر مثبتی که به واسطه استفاده از کنتاکتور تک فاز بر بهبود کیفیت و عملکرد جریان عبوری برق در دستگاه های صنعتی ایجاد می شود، بپرازیم. اگر از آن دسته افرادی هستید که به این مباحث علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا به سرانجام دنبال کنید.

کنتاکتور تک فاز یا بی صدا

کنتاکتور چیست؟

در زمان کار با لوازم برقی و به ویژه در زمان استفاده از تجهیزات برق صنعتی مانند انواع موتور، دستگاه، لامپ و … نیاز است تا کاربران یا اپراتورها، هر زمان که لازم باشد، جریان الکتریکی را قطع یا وصل نمایند. به بیان دیگر، کنتاکتور یک کلید الکترومغناطیسی و ابزاری ضروری و کاربردی برای وصل نمودن و قطع کردن جریان برق می باشد و اهمیت کنتاکتور در این است که به جای قطع و وصل کردن جریان با دست و به جهت جلوگیری از خطرهای ناشی از برق گرفتگی، مورد استفاده قرار می گیرد.

فرایند کار به این صورت است که کنتاکتور پالس یک جریان ضعیف را برای یک جریان قوی و بزرگ ارسال می نماید. جریان کوچک ارسال شده موجب روشن ماندن کلید داخلی بوده و وقتی این جریان ضعیف قطع گردد، جریان اصلی نیز قطع می گردد. این مزیت موجب شده تا مدار حتی از راه دور نیز قابل کنترل باشد و نقشی ویژه در افزایش کیفیات یک زندگی راحت تر را در بر دارد. کنتاکتور دارای انواع مختلفی است که کنتاکتور تک فاز یک نوع آن می باشد و دارای مدل های متنوعی شامل: مینی کنتاکتور، کنتاکتور بیمارستانی، کنتاکتور الکترو نیکی و… است.

کنتاکتور تک فاز و عملکرد آن

کنتاکتور تک فاز کیفیت بالاتر، ظاهر و طراحی جدیدتر، صدای کمتری نسبت له مدل های قبلی کنتاکتور بوده و جایگزین بسیار مناسبی برای استفاده به جای کنتاکتور سه فاز است. این محصول عملیات قطع و وصل در کنتاکتور را به وسیله یک بوبین یا سیم پیچ مغناطیسی انجام می دهد. بوبین انرژی الکتریکی را به انرژی مغناطیسی تبدیل نموده و با قطع و وصل شدن برق این میدان الکترومغناطیسی نیز قطع و وصل می گردد.

محصول کنتاکتور تک فاز دارای دو پل 25 آمپری می باشد. در شرایطی که کاربر جریانی بین 25 تا 50 آمپر تک فاز لازم داشته باشد، با دوبل کردن پل و عبور دادن فاز از دو پل می تواند جریان را تا 50 آمپر ارتقا دهد.

چگونگی نصب کنتاکتور تک فاز

همان طور که در بالاتر اشاره شد کنتاکتور تک فاز قابلیت استفاده به جای کنتاکتور سه فاز را نیز دارد. برای اینکه یک فاز به کنتاکتور وارد گردد ضروری است سیم فاز را در یکی از سه پیچ ورودی قرار داده شده و یک سیم خروجی از آن خارج گردد.

امکانات و مزیت استفاده از کنتاکتور تک فاز

استفاده از کنتاکتور تک فاز نسبت به کلید اتصال و انفصال جریان برق مزیت های چشمگیری دارد؛ چرا که در کنتاکتور به علت عدم ساییدگی روی یکدیگر در زمان قطع و وصل جریان، استهلاک کمتری نیز به وجود خواهد آمد. برخی از موارد آن به شرح زیر است:

  • توانایی قطع و وصل به تعداد مکرر و نا محدود
  • قابلیت کنترل مصرف برق برای مراحل مختلف کار از راه دور و توسط چند اپراتور در مکان های مختلف
  • قابلیت اتوماتیک شدن مدار فرمان با استفاده از کنتاکتور تک فاز
  • عمر مکانیکی بیشتر نسبت به کلید
  • بالا بودن سرعت قطع و وصل در طراحی مناسب
  • افزایش عمر مفید دستگاه ها با استفاده از کنتاکتور تک فاز
  • افزایش امنیت استفاده از کنتاکتور تک فاز پس از قطع و وصل برق نسبت به وصل ناگهانی جریان در زمان استفاده از کلید
  • مناسب مطمئن تر و از لحاظ اقتصادی به صرفه
  • قابلیت اتصال به PLC و …

اجزا و قطعات مختلف در کنتاکتور تک فاز

تمامی کنتاکتورها سه قسمت اصلی تیغه، بوبین و قاب عایق را دارا هستند و همچنین دارای یک سری لوازم جانبی شامل: کنتاکت کمکی و… نیز می باشند.

  • تیغه: تیغه کنتاکتور تک فاز به دو نوع قدرت و فرمان تقسیم شده است؛ بدین صورت که تیغه قدرت همان کنتاکت اصلی است که جریان قدرت از آن عبور می نماید و تیغه فرمان یا کنتاکت فرمان، در بخش فرمان استفاده می گردد. این تیغه ها بعد از هر بار تحریک سیم پیچ توسط جریان، به شکلی حرفه ای به حالت عکس خود تغییر شرایط می دهند.
  • بوبین کنتاکتور: بوبین، نوعی سیم پیچ است که یک هسته مغناطیسی ایجاد نموده و وظیفه باز و بسته شدن کنتاکتور را با ایجاد نیروی مغناطیسی برای اتصال فیزیکی تیغه های رسانا ایفا می نماید.
  • قاب عایق: کنتاکتورها به وسیله مواد عایق مانند باکالیت، نایلون و … عایق بندی می شوند. این عایق بندی به عنوان قاب محافظ، نگه دارنده در برابر خطر برق گرفتگی و نیز جهت حفاظت از غبار، چربی، آب و گرد و خاک عمل می نماید.

کنتاکتور بی صدا؛ بهترین نوع کنتاکتور

کنتاکتور بی صداSolid State Relay با علامت اختصاری SSR شناخته می گردد و یک قطعه الکترونیکی است که می تواند با سیگنال ضعیف جریان یا ولتاژ بزرگتر را کنترل نماید. کنتاکتور بی صدا عملکردی مشابه سایر کنتاکتورها داشته، با این تفاوت که هیچ متحرکی درون آن وجود ندارد. همین عدم وجود قطعه متحرک موجب بی صدا بودن آن می گردد. بسیار ضروری است که در زمان خرید کنتاکتور بی صدا به نوع ورودی و خروجی کنتاکتور بی صدا، رنج ولتاژ و جریان خروجی، نوع بار الکتریکی قابل عبور، تعداد فاز، هیت سینک و فیوز مناسب و … توجه صورت گیرد. عمده استفاده از این نوع کنتاکتور در مکان هایی است که باید حداقل سر و صدا ایجاد گردد، لذا از کنتاکتور بیمارستانی بی صدا استفاده می گردد.

مزایای کنتاکتور بی صدا نسبت به کنتاکتور تک فاز معمولی

  • سرعت قطع و وصل بسیار بالا نسبت به مدل های الکترونیکی
  • عدم ایجاد جرقه در زمان سوییچینگ
  • مناسب برای استفاده در محل هایی با امکان انفجار و احتراق
  • طول عمر بالا (به دلیل نداشتن قطعه مکانیکی)
  • مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه
  • عملکرد بدون صدا
  • ابعاد کوچک و طراحی مناسب
  • طراحی متنوع برای مدار های AC / DCو …

کاربرد کنتاکتور تک فاز

تمامی کنترلرها، خروجی با قدرت جریانی پایین تری نسبت به خروجی نامی دارند . از طرفی مصرف نماینده و اپراتور جریان برق اکثرا جریان هایی بالاتر از جریان نامی نیاز دارند. در این شرایط کنتاکتور تک فاز بهترین راه حل برای این مسئله می باشد. موارد استفاده کاربردی شامل:

  • روشنایی
  • کولرگازی
  • پمپ های تک فاز آبیاری
  • پمپ های کف کش کشاورزی
  • ماینر
  • المنت
  • یخچال و … است.

تسلا کالا؛ انتخابی برای حرفه ای ها…

در گذشته برای قطع و وصل کردن جریان الکترونیکی از کلید استفاده می شده است، امـا حالا شرایط یک کار حرفه ای و جذاب به چه شکلیست؟! امروزه در صنعت برق کشور به دلیل پر سر و صدا بودن و پایین بودن سرعت و همچنین کیفیت بالا، از انواع کنتاکتور استفاده می گردد. به روز ترین نوع کنداکتورها برای قطع و وصل کردن جریان، کنتاکتور بی صدا است که سرعت قطع و وصل بیشتری دارد، به لحاظ قیمتی به صرفه می باشد، بدون صدا بوده، از لحاظ جا گیر بودن ابعاد بسیار کوچکی دارد و نصف فضای مدل های قدیمی تر جا را اشغال می نماید.

از همین رو، مجموعه تسلا کالا جهت سهولت و افزایش ارتقای کیفیت و سطح حرفه ای نظام صنعت داخلی فعالیت می نماید. تسلا کالا اقدام به پخش انواع کنتاکتور تک فاز، کنتاکتور بی صدا، کنتاکتور بیمارستانی و … برای تمامی مجموعه های سراسر کشور نموده است و رضایت فوق حداکثری مشتریان در این جهت، همواره موجب روحیه و تلاش روز افزون مجموعه تسلا کالا بوده است؛ فوش روز افزون و رضایتی که همواره به دلایلی چون: کیفیت عالی، همگام بودن با معتبرترین برندهای روز دنیا، قیمت مناسب، گارانتی مشخص و ضمانت تعویض بوده است.

منبع: شفقنا اقتصادی

به "کنتاکتور تک فاز یا بی صدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنتاکتور تک فاز یا بی صدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید