چرا فروش آیفون با حق اشتراک ایده ای هوشمندانه است؟

به گزارش ابزار ایرانی، همانطور که احتمالا می دانید، اپل می خواهد خرید سخت افزار خود از جمله گوشی های آیفون را اشتراکی کند. یعنی در ازای پرداخت مبلغی ماهانه می توانید از آن ها بهره ببرید. این ایده عجیب به نظر می رسد اما از یک طرف بسیار هوشمندانه نیز هست.

چرا فروش آیفون با حق اشتراک ایده ای هوشمندانه است؟

روز گذشته خبری منتشر شد مبنی براینکه اپل می خواهد فعلا در کشور آمریکا، یک برنامه بسیار عجیب را برای فروش محصولات خود پیاده کند. در حال حاضر کاربران می توانند به چند صورت گوشی های شرکت آمریکایی را خریداری نمایند. یا مبلغ کامل آن را می پردازند، یا آن را به صورت اقساط دو ساله یا یک ساله خریداری می نمایند یا دستگاه قدیمی خود را به اپل داده و با پرداخت ما به التفاوت، محصول نو را دریافت می نمایند. اما حالا شرکت می خواهد یک روش نو را جایگزین تمام موارد بالا کند و آن هم خرید اشتراکی محصولات اپل از جمله گوشی های آیفون است.

اینطور که به نظر می رسد، ظاهرا خرید گوشی های آیفون و به صورت کلی سخت افزارهای اپل به زودی قرار است مثل خرید اشتراک نتفلیکس، اسپاتیفای، آمازون پرایم و … گردد به این صورت که با پرداخت مبلغی در ازای یک ماه یا چند ماه، می توانید از محصولات شرکت بهره ببرید. البته آنچه که اپل در سر دارد، اشتراک ماهانه است. حداقل بلومبرگ که وب سایت خبری معتبری هم به شمار میرود چنین ادعایی را در این رابطه مطرح نمود.

این کار اپل باعث می گردد صنعت گوشی های هوشمند کاملا دگرگون گردد. این تغییر در فرایند خرید گوشی ها یا سخت افزار آنقدر بزرگ است که شاید نتوان هیچ چیز دیگر را با آن مقایسه کرد چرا که ایده آن، دادن دسترسی به تمام کاربران برای استفاده از یک محصول است به این شرط که به صورت ماهانه، حق استفاده از آن را شارژ کند. البته تا به امروز اپل با تغییراتی که در صنعت گوشی های هوشمند ایجاد کرد بیشتر کاربران را به دردسر انداخت (حذف شارژر و هندزفری از جعبه، حذف جک 3.5 میلی متری و …) اما این ایده به نظر می رسد که بسیار خوب و هوشمندانه باشد.

اشتراکی کردن خرید گوشی های آیفون به جای فروش آن ها اگر عملی گردد، قطعا در کاهش هدررفت الکترونیکی تأثیر چشم گیری خواهد داشت. اپل از سال 2007 تا به امروز آنقدر گوشی هوشمند فروخته که اگر تمام آن ها را جمع کنیم می توانیم چندین بار دور کره زمین دور بزنیم. موفقیت اپل در فروش محصولاتش از یک سو و پیدا کردن رقبای بی شمار نظیر سامسونگ، هواوی، شیائومی، وان پلاس و … و موفقیت هر یک از آن ها از سویی دیگر باعث شده هر سال چندین تن آلومینیوم، کبالت، مس، شیشه، طلا، لیتیوم و بسیاری از مواد خام دیگر که در ساخت یک محصول مورد استفاده قرار می گیرد استفاده شده و با کنار گذاشتن گوشی ها نیز هدر بفرایند.

اشتراکی کردن آیفون اما باعث می گردد اپل گوشی های خود را از مواد بازیافتی فراوری نمایند. به این صورت که هر سال گوشی ها را از کاربران گرفته و با بازیافت آن ها، آیفون های بعدی را فراوری کند. از آن جایی هم که خرید گوشی اشتراکی می گردد، هر سال کاربران گوشی های قدیمی خود را به اپل پس می دهند و همین موضوع سبب می گردد اپل هر سال مواد لازم برای ساخت آیفون های بعدی را داشته باشد. هر مشترک بیشتر مساوی است با سود بیشتر برای اپل که در نتیجه این دو، آیفون های بیشتری هم با مواد بازیافتی فراوری می شوند.

اپل طی چند سال اخیر روش های زیادی برا برای کاهش میزان کربن مصرفی در فراوری محصولاتش امتحان کرد که یکی از آن ها حذف شارژر و هندزفری از درون جعبه گوشی های آیفون به منظور کوچک تر کردن بسته بندی بود. این کار را نپسندیدیم چرا که باعث شد کاربران با خرید شارژر و هندزفری در بسته بندی های جدا نه تنها به محیط زیست کمکی نموده باشند بلکه باعث افزایش سود اپل و ضرر دیگر به محیط شوند. اما این کار بسیار هوشمندانه است چون با دریافت گوشی های قدیمی، فراوری آیفون های نو با استفاده از مواد بازیافتی انجام می گیرد. یک راه منطقی، اصولی و کاملا پسندیده برای محافظت از محیط زیست.

از جمله کارهای دیگری هم که اپل برای حفاظت از زیست بوم انجام داد اختراع رباتی بود در سال 2016 با نام لیام که می توانست آیفون ها را کالبدشکافی کند تا شرکت بتواند از مواد بکار رفته در آن ها استفاده کند. دو سال بعد دایسی، ربات نو اپل فراوری شد که همین وظیفه را با فناوری های پیشرفته تر انجام می داد. تمام این اقدامات در راستای رسیدن به هدفی است که شرکت آمریکایی برای تحقق آن تا سال 2030 زمان دارد. به عبارتی دیگر، اپل مدعی شد تا سال 2030، در ساخت محصولات آن هیچ کربنی استفاده نمی گردد (همه چیز تماما بازیافتی خواهد بود). البته طلاهای بکار رفته در آیفون 13 هم همین حالا کاملا بازیافتی هستند و آیفون SE 2022 هم با آلومینیوم کم کربن فراوری شده است.

اپل کوشش های خود در راستای محافظت از محیط زیست را زمانی شروع کرد که به خاطر عدم تعمیرپذیری تحت انتقاد و فشار نهاده شد. در نتیجه یک کار مثبت دیگری هم که انجام داد این بود که در نوامبر سال گذشته بیان کرد کاربران می توانند قطعات را با قیمت معین از اپل سفارش داده و محصول خود را در صورت خرابی تعمیر نمایند.

البته دلایل دیگری هم وجود دارد که این ایده را بسیار هوشمندانه بدانیم. اپل با این کار به راحتی می تواند گوشی های خود را به فروش برساند چرا که کاربران دیگر مجبور نیستند به یک باره 1000 دلار یا بیشتر برای خرید گوشی بپردازند. هر ماه مبلغی بسیار پایین از آن ها گرفته می گردد تا بتوانند از آیفون خود استفاده نمایند. در نتیجه قطعا هر سال کاربران بیشتری به خرید آیفون ها روی می آورند چون می توانند با پرداخت مبلغ کمتری یک آیفون را حداقل یک ماه هم که شده نگه داشته باشند. اپل با این کار دو هدف را نشانه گرفته که یکی از آن ها افزایش میزان سود دریافتی از فروش آیفون هاست و دیگری هم پررونق تر کردن سرویس های دیجیتالی خود یعنی iCloud که و اپل تی وی پلاس.

هرچند این ایده یک سری پرسش هایی را هم به وجود می آورد. اول اینکه نمی دانیم قیمت اشتراک ماهانه هر گوشی چقدر خواهد بود. بنابراین نمی دانیم آیا ارزشش را دارد که از این طریق آیفون بخریم یا نه. بعلاوه اینکه وقتی اشتراک به سرانجام برسد و ما مبلغی را برای شارژ آیفون خود پرداخت نکنیم چه اتفاقی رخ می دهد؟ آیا آیفون از ما پس گرفته می گردد یا از کار می افتد؟ اپل پاسخی را هم به وب سایت های خبری در این رابطه نداده بنابراین همه چیز فعلا در حد یک ایده باقی می ماند تا ببینیم خود شرکت چه چیزی در این رابطه می گوید.

همانطور که در بالا اشاره شد، روش های زیادی برای خرید آیفون وجود دارد اما با این برنامه هوشمندانه اپل می تواند گوشی های خود را راحت تر بدست مشتریان برساند و پول بیشتری هم در نتیجه این افزایش مشتری کسب کند آن هم نه به یک باره بلکه هر ماه. هرچند این مبلغ بسیار کمتر از اقساطی است که شرکت در مدت دوساله از کاربران برای فروش آیفون دریافت می نماید اما چون تعداد کاربران افزایش پیدا می نماید، در نهایت سودی است که به جیب اپل می رود چون با این کار تبلیغی گسترده برای سرویس های دیجیتالی خود نیز انجام می دهد.

البته شاید اشتراکی کردن آیفون ها یک نکته منفی هم داشته باشد و آن هم افزایش تعداد سرویس ها و خدمات اشتراکی است که وجود دارند. از جمله این موارد می توان به اشتراک بازی، اپلیکیشن های استریم موسیقی و فیلم، اشتراک مخابراتی و اینترنت و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود که در مدت زمانی معین مبلغی از کاربر دریافت می نمایند. بنابراین شاید کاربران ظرفیت یک سرویس اشتراکی دیگر آن هم در این ابعاد و با این اهمیت را نداشته باشند. تحقیقی در سال 2021 و از 2009 کاربر آمریکایی در رابطه با سرویس های اشتراکی که عضو آن ها بودند پرسش شد و در نهایت معین شد 53٪ از این کاربران از بابت سرویس های اشتراکی زیادی که داشتند ناراضی بودند. یعنی در واقع از این بابت که باید به صورت اشتراکی به سرویس یا خدماتی که می خواهند دسترسی داشته باشند رضایت نداشتند.

این مورد کاملا طبیعی است. آن ها چیزی را می خواهند که برای همواره برایشان باشد. می خواهند یک بار هزینه نموده و دیگر برای آن سرویس، کالا یا هر چیز دیگر هزینه ننمایند. یعنی این حس که اگر ماه بعد هزینه این سرویس را پرداخت ننمایند دیگر امکان دسترسی به آن را ندارند و بنابراین هیچوقت آن سرویس برای آن ها نخواهد بود، خیلی حس مطمئنی ایجاد نمی نماید. شاید این 53٪ کاربر خیلی اشتیاقی به خرید گوشی های آیفون به صورت اشتراکی نداشته باشند.

اما به نظر می رسد در نهایت خوبی این طرح بسیار بیشتر از بدی آن باشد. خصوصا آن بخش محافظت از محیط زیست که نشان می دهد اپل واقعا در کوشش است تا از محیط زیست مراقبت کند اما در این بین فقط حذف شارژر و هندزفری بود که به مذاق کسی خوش نیامد. هرچند به صورت جهانی آمار بازیافت مواد بسیار کم است چون در سال 2019 به صورت میانه تنها 20٪ بازیافت الکترونیکی گزارش شده بود و این میزان چیزی نیست که بتواند زیست بوم را نجات دهد.

سوا از این موضوع، اشتراکی کردن گوشی های آیفون یا دیگر محصولات سخت افزاری اپل باعث می گردد هزینه کمتری هم بپردازیم چون دیگر هزینه بین 12 یا 24 ماه پخش نمی گردد بلکه هر ماه به یک میزان بسیار کمی از ما پول دریافت می گردد که به نظر می رسد به راحتی هم بتوانیم آن را پرداخت کنیم. این میزان هم بسته به نوع گوشی یا دستگاهی که استفاده می کنیم متفاوت خواهد بود. مثلا برای آیفون 13 شاید ماهانه باید 20 دلار بپردازیم اما این میزان برای آیفون 13 پرو مکس قطعا 40 دلار خواهد بود.

آیفون 13 پرو در حال حاضر 1000 دلار قیمت گذاری شده است که می توان گفت اگر آن را با اقساط 24 ماهه بخرید می گردد ماهی 41.5 دلار (تقریبا). آیفون 11 هم به عنوان مقرون به صرفه ترین آیفون ارزشمند بازار، 500 دلار قیمت دارد که اگر بخواهیم آن را یک ساله خریداری کنیم، می گردد تقریبا 41 دلار به ازای هر ماه. البته این بدون در نظر گرفتن سودی است که باید به ازای این 2 سال پرداخت کنید. به احتمال زیاد اپل باید مبلغ بسیار کمتری را از این میزان دریافت کند چرا که گوشی خود را نیز بعد از تصمیم کاربر مبنی بر خرید گوشی نو دریافت می نماید و دیگر هزینه خاصی برای مواد خام نمی دهد چون گوشی های قدیمی را بازیافت می نماید.

بنابراین قطعا اپل از این کار منفعت خواهد برد چون آیفون بزرگ ترین منبع عایدی این شرکت به شمار میرود و در نتیجه هر اقدامی از سوی این شرکت که باعث گردد کاربران راحت تر این گوشی را خریداری نمایند، سود خیلی خوبی را هم به همراه خواهد داشت. بنابراین به نظر می رسد اپل فقط باید یک راه برای تشویق کاربران برای خرید آیفون ها پیدا می کرد که ظاهرا آن یک راه را هم پیدا نموده است.

البته نکته ای که وجود دارد این است خرید اشتراکی گوشی های آیفون شاید خیلی برای محیط زیست مفید باشد یا مثلا کاربران در این حالت هزینه کمتری پرداخت نمایند اما یک مورد وجود دارد که شاید همه چیز را بسیار پیچیده تر کند. اینکه چون همه سخت افزارها و آیفون ها به صورت اشتراکی به فروش می فرایند، کاربر ممکن است در انتخاب برترین گزینه سردرگم گردد و نتواند به درستی انتخاب کند چه چیزی برایش انتخاب بهتری به شمار میرود.

البته در ایران که چنین مواردی وجود ندارد و شاید اصلا هیچوقت شاهد عرضه آیفون ها به صورت اشتراکی نباشیم. اصلا نمی دانیم وقتی آیفون ها رسما به صورت اشتراکی به فروش برسند، در بعضی از کشورها که امکان عرضه آن ها به صورت اشتراکی وجود ندارد مثل کشور ما چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا آیفون ها در بعضی از کشورها به صورت اشتراکی و در بعضی دیگر از کشورها به صورت قدیمی به فروش می رسند؟

نکته دیگری هم که وجود دارد این است که شرکت های مخابراتی بزرگ، گوشی های هوشمند به خصوص آیفون ها را با شرایط بسیار ویژه ای به فروش می رسانند. حال اگر اپل چنین شرایطی را در نظر بگیرد، باید دید شرکت های مخابراتی اصلا راهی برای فروش آیفون ها خواهند داشت یا خیر چون به نظر می رسد این روش فقط مخصوص خود اپل باشد و شرکت های مخابراتی نتوانند گوشی های شرکت را با این شرایط به فروش برسانند.

هنوز پرسش های بی پاسخ زیادی به جای مانده که هیچ ایده ای در رابطه با پاسخ آن ها نداریم. نمی دانیم هزینه اشتراک چقدر است، جریمه عدم پرداخت اشتراک چیست و بسیاری موارد دیگر که اپل باید طی ماه ها یا سال های آینده توضیحاتی برای آن ارائه دهد. اما این کار فرصتی را فراهم کرد تا اپل ثابت کند آیفون ها نه فقط به عنوان یک گوشی هوشمند بلکه می توانند زمینه ای باشند برای فراوری آیفون های دیگر. هرچند فقط فرایند فراوری این گوشی ها با این سیاست نو دگرگون نمی گردد، فروش آن ها هم به همین میزان تغییر می نماید. حال باید دید این تغییر در جهت مثبت خواهد بود یا منفی.

نظر شما در رابطه با این سیاست چیست؟ آیا فروش آیفون به صورت اشتراکی را می پسندید؟

منبع: Cnet

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا فروش آیفون با حق اشتراک ایده ای هوشمندانه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا فروش آیفون با حق اشتراک ایده ای هوشمندانه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید