نخستین بانک سفال و ابزار سنگی کردستان در سنندج افتتاح شد

به گزارش ابزار ایرانی، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان، پویا طالب نیا مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی هورامان روز سه شنبه 15 تیرماه 1400 در مراسم افتتاح اولین بانک سفال و ابزارسنگی کردستان اظهار گفت: این مجموعه پس از بررسی و شناسایی 500 محوطه باستانی در منطقه هورامان به دست آمده است. در فاز نخست این بانک سفال به صورت فیزیکی 1500 قطعه سفال و ابزار سنگی باستانی جمع آوری شده است.

نخستین بانک سفال و ابزار سنگی کردستان در سنندج افتتاح شد

او با بیان اینکه این مجموعه در سطح کشور بی نظیر است، اضافه کرد: در فازهای بعدی با تکمیل مطالعات سفال ها و ابزارها و راه اندازی سامانه متمرکز، مجموعه ای کامل در اختیار خواهیم داشت.

مدیر پایگاه منظرفرهنگی هورامان با تاکید بر اهمیت این بانک گفت: بررسی های باستان شناسان در منطقه هورامان به دلیل ارائه اطلاعات دسته اول از محوطه باستانی این منطقه از اهمیت خاصی برخوردار بوده و سفال های موجود از نظر گاه نگاری متعلق به دوران نوسنگی تا دوران اسلامی و ابزارهای سنگی هم از دوران پارینه سنگی میانی تا عصر مفرغ هستند.

طالب نیا از آمادگی کامل برای حضور پژوهشگران و فعالان حوزه باستان شناسی در این بانک خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت مطالعات و مجموعه به دست آمده، قطعا این مجموعه مورد استقبال علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

منبع: گردشبان

به "نخستین بانک سفال و ابزار سنگی کردستان در سنندج افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین بانک سفال و ابزار سنگی کردستان در سنندج افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید