شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک درباره قیمت گندم تصمیم گیری می نماید

به گزارش ابزار ایرانی، شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک قرار است در جلسه ای فوری که دوشنبه هفته آینده (23 فروردین) برگزار می گردد، درباره قیمت خرید تضمینی گندم تصمیم گیری کند.

شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک درباره قیمت گندم تصمیم گیری می نماید

کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی طی نامه ای به اعضای این شورا از تشکیل جلسه در تاریخ مذکور خبر داده و از اعضا خواسته در این جلسه حضور یابند.

در این نامه دستور کار جلسه، بررسی درخواست بعضی از اعضای شورا برای اصلاح قیمت تضمینی گندم در سال زراعی 1400-1399 اعلام شده است.

این درحالی است که شرکت بازرگانی دولتی ایران در گزارشی که هفته دوم سال منتشر نموده بود بیان کرد قرار است از نیمه دوم فروردین ماه، خرید تضمینی گندم علاوه بر استان های فارس و کرمان، در استان های خوزستان، سیستان وبلوچستان و بوشهر نیز شروع و به دنبال آن در سایر استان ها عملیات خرید تضمینی انجام گردد.

شرکت بازرگانی دولتی ایران با اعلام اینکه برآورد اولیه از خرید تضمینی گندم در امسال بیش از 9 میلیون تن است، طبق نظر شورای اقتصاد قیمت مصوب خرید تضمینی گندم را چهار هزار تومان برای هر کیلوگرم بیان کرد.

برپایه این گزارش، امسال بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، 6 میلیون و 152 هزار هکتار زمین زراعی زیر کشت گندم رفته که نسبت به سال گذشته کشت این محصول 2.3 درصد افزایش داشته است.

در سال 99 مقدار خرید تضمینی گندم از کشاورزان 31 استان به هشت میلیون و 200 هزار تن رسید که ارزش ریالی گندم های خریداری شده بیش از 208 هزار و 700 میلیارد ریال بود.

شورای اقتصاد قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری را 4 هزارتومان به ازای هر کیلوگرم معین نموده؛ اما گندمکاران و تشکل های عظیم بخش کشاورزی به استناد بررسی قیمت صورت گرفته معتقدند با توجه به افزایش قیمت عوامل فراوری، حداقل قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم باید 5 هزارتومان باشد.

در این بین نگرانی هایی نسبت به شرایط گندم و روبرو شدن با آنچه درباره بازار مرغ و تخم مرغ روی داد، وجود دارد. به نقل از خبرگزاری مهر رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون در این مورد ابراز نگرانی نموده و با اشاره به اینکه سرکوب قیمتی، چالش مهم بخش کشاورزی است، از دولت خواسته که راه رفته درباره مرغ را در خصوص گندم تکرار نکند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک درباره قیمت گندم تصمیم گیری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک درباره قیمت گندم تصمیم گیری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید