فرآیند قیمت گذاری، فروش و نظارت بر قیمت ها در خبرنگاران

به گزارش ابزار ایرانی، خبرنگاران از دو بستر برای فروش کالا استفاده می نماید؛ 1 - خرده فروشی (Retail) 2 - مارکِت پِلِیس یا بازارگاه (Marketplace) که روش های متداول در تمامی شرکت های تجارت الکترونیک جهان از جمله آمازون، علی بابا و جی دی (JD) در چین، فلیپ کارت هندوستان، سوک در امارات متحده عربی و غیره است.

فرآیند قیمت گذاری، فروش و نظارت بر قیمت ها در خبرنگاران

مدل کسب وکار خرده فروشی آنلاین

طی 10 سال ابتدایی فعالیت ابزار ایرانی مدل فروش این شرکت فقط به صورت خرده فروشی آنلاین بوده است. یعنی تمام کالاهایی که در وب سایت ابزار ایرانی به فروش رفته ابتدا توسط این شرکت از تأمین نمایندگان معتبر خریداری و سپس قیمت گذاری و فروش رفته است. در این مدل ابزار ایرانی محصولات را خریداری نموده و با حاشیه سود حداقلی (برای مثال در گروه تلفن همراه به طور متوسط 2 درصد) به فروش می رساند.

مدل کسب وکار مارکت پِلِیس (بازارگاه)

از ابتدای سال 1396 ابزار ایرانی بستری جدید به منظور فروش کالا برای اتصال مستقیم فروشندگان، فراورینمایندگان و تأمین نمایندگان کالا (Sellers) به خریداران فراهم کرد. به وسیله این بستر فراورینمایندگان ایرانی به بازاری به وسعت سراسر ایران متصل می شوند و خریداران هم بدون واسطه می توانند به کالای لازم خود دسترسی داشته باشند. در مارکت پلیس ابزار ایرانی تأمین نمایندگان همچون مغازه داران یک پاساژ خودشان قیمت کالاها را معین می نمایند و ابزار ایرانی دخالت مستقیم در نحوه قیمت گذاری کالاها ندارد. اگرچه ابزارهایی برای ترغیب فروشندگان برای قیمت گذاری عادلانه وجود دارد و همچنین با ابزارهای نظارتی جلوی تخلفات گرفته می گردد؛ برای مثال نمایش کمترین قیمت ارائه شده در صدر لیست فروشندگان، سبب ایجاد رقابت در میان فروشندگان مختلف یک کالا برای عرضه مناسب ترین قیمت می گردد، همچنین امتیاز دادن به فروشندگان توسط خریداران، رده بندی آن ها و خارج کردن فروشندگانی که به علت نارضایتی مشتری ناشی از قیمت نامناسب، کیفیت پایین و یا خدمات رسانی ضعیف امتیاز پایین کسب نمایند، ابزارهای نظارتی دیگر ابزار ایرانی در بخش مارکت پلیس هستند که منجر به حمایت از منافع مشتری به وسیله شفافیت در امر مبادله کالا می گردد و به رونق هر چه بیشتر بازار عادلانه ای یاری می نماید که مکانیزم های تعدیل قیمت را در بطن خود دارد. به تازگی باتوجه به شرایط متلاطم مالی ابزارهای نظارتی را در این بخش بیش از پیش گسترش دادیم و علاوه بر استفاده از نیروهای انسانی برای کنترل، نظارت و پایش دائمی بر کیفیت و قیمت کالاها، ابزارهای هوش مصنوعی و داده کاوی را هم بدین منظور توسعه دادیم.

هم اکنون بیش از 100 هزار کسب وکار اعم از فراورینماینده، فروشنده، هنرمند و صنعتگر از سراسر ایران در این بخش مشغول به عرضه بیش از 3 میلیون کالا هستند و ابزار ایرانی بازاری به وسعت ایران در اختیار آن ها قرار داده است. خدمات ابزار ایرانی به این کسب وکارها شامل فراوری محتوا برای محصولات، خدمات بازاریابی، پرداخت، انبارداری و پردازش، بسته بندی، لجستیک و تحویل سفارش ها به تمام نقاط کشور، خدمات پس از فروش، در اختیار قراردادن اطلاعات و بینش بازار می گردد.

از قیمت ابزار ایرانی تا قیمت فروشنده

بیش از 70 درصد کالاهای ابزار ایرانی از سوی فروشنده های ثالث در پلتفرم مارکت پلیس عرضه می شوند. تا انتها سال 98 بیش از 61 هزار فروشنده با مارکت پلیس ابزار ایرانی همکاری نموده اند و این رقم تا نیمه نخست سال 99 به بیش از 100 هزار کسب وکار افزایش یافته است.

فروشندگان ابزار ایرانی محصولات شان را خودشان قیمت گذاری نموده و روی پلتفرم مارکت پلیس ابزار ایرانی به فروش می رسانند. در واقع، ابزار ایرانی در نقش یک پلتفرم دوسویه، پلی است میان خریدار و فروشنده که باید منافع هر دوسمت را تأمین کند. پس، قیمت گذاری کالاها کاملا در دست ابزار ایرانی نیست.

در بحران های مالی و تلاطم قیمتی چه مسئله ای داریم؟

1. ایجاد سقف قیمت و مشکل ناموجود شدن

ابزار ایرانی با اخذ سیاست هایی مانند معین محدوده افزایش قیمت یا نظارت بر قیمت فروشنده ها و مقایسه با قیمت های بازار و تشویق فروشنده ها به درج قیمت های رقابتی، می تواند تا حدودی ثبات در قیمت ها را برقرار کند ولی نمی تواند برای فروشنده ها قیمت معینی معین کند یا به یک فروشنده بگوید حتما باید اجناس را با بهایی معین بفروشد. وقتی تعادل بازار برهم می خورد؛ کالای فروشندگان به سرعت با قیمت های قبلی به فروش می رود یا فروشندگان از فروش با قیمت های قبلی اجتناب می نمایند و ابزار ایرانی به عنوان پلتفرم قانونا مجاز نیست و نمی تواند فروشنده ای را وادار به فروش کالای خود کند. در این مواقع ابزار ایرانی می تواند سقف قیمتی معین کند و به فروشندگان اجازه ندهد کالایی را بیش از اندازه معینی گران نمایند. اما فروشنده مختار است که در این محدوده قیمتی کالای خود را بفروشد یا نفروشد. پافشاری بر یک سقف قیمتی معمولا باعث می گردد فروشنده از فروش کالاهایش اجتناب کند و در نتیجه کالا ناموجود می گردد. در این مواقع ممکن است اینطور به نظر برسد که پلتفرم کالاها را ناموجود نموده است تا بعدا گران تر بفروشد! در حالی که این طور نیست و چون سقف قیمت ایجاد شده است فروشندگان از فروش کالای خود با قیمت قبلی اجتناب می نمایند.

2. حذف سقف قیمت و مشکل گران فروشی

برای موجود نگه داشتن کالاها می توان سقف قیمتی معین نکرد و به فروشنده ها اجازه داد تا کالای خود را با قیمت دلخواه عرضه نمایند. برداشتن این سقف به فروشنده ها اجازه می دهد به جبران ضرر و زیانی که در پی افزایش قیمت های مواد خام، دلار و کاهش ارزش پول ملی دیدند؛ کالاها را با قیمت دلخواه بفروشند و بازار هم معمولا خریدار است اما باز ممکن است اتهام گران فروشی متوجه پلتفرم مارکت پلیس گردد.

ابزار ایرانی درباره کمتر از 30 درصد محصولات و آن هایی که به طور مستقیم در مدل خرده فروشی فروشنده است، اختیار کامل در قیمت گذاری درست و منصفانه دارد. برخی از کاربران این نکته مهم را نمی دانند و تصور می نمایند تمام بیش از 3 میلیون محصولی که روی این پلتفرم وجود دارد به طور مستقیم توسط خود ابزار ایرانی قیمت گذاری می گردد.

این دو چالش نه برای ابزار ایرانی که برای همه پلتفرم های دوسویه و فروشگاه های مارکت پلیس در زمان برهم خوردن تعادل بازار و موج گرانی ها مطرح است و همواره یک حرکت میان احتکار و گران فروشی در باورهای خریدار ممکن است وجود داشته باشد.

بایدها و نبایدهای قیمت گذاری در ابزار ایرانی

با همه چیزهای گفته شده در بالا که چالش های جدیدی در بازار خرده فروشی ایران هستند و ایجاد تعادل در قیمت گذاری و عرضه و تقاضا را بسیار سخت می نمایند، ولی کوشش نموده ایم حتی در همین شرایط، راه چاره هایی را بیابیم و ابزارهایی را توسعه دهیم تا بتوانیم بهترین کالاها را با بهترین و منصفانه ترین قیمت به مشتریان خود ارائه دهیم.

استراتژی ها و بایدها و نبایدهایی در قیمت گذاری کالاها برای فروشنده ها معین شده و نظارت دائمی روی عملکرد آن ها وجود دارد؛

  • فروشنده ها در هنگام معین قیمت یک کالا باید هم بازار آفلاین و هم بازار آنلاین را آنالیز نموده تا به یک قیمت گذاری درست برسند.
  • فروشنده ها حق ندارند قیمتی بالاتر از سایت فروشگاهی یا فروشگاه فیزیکی خود در ابزار ایرانی درج نمایند.
  • کالاهایی که دارای نرخ مصوب و قیمت چاپ شده هستند؛ باید با همان قیمت و یا کمتر از نرخ مصوب به فروش برسند.
  • ابزار ایرانی با فروشندگانی که با ارایه تخفیف های کاذب سعی در فریب مشتری را دارند؛ برخورد نموده و مجازات هایی از دریافت دسترسی به قیمت کالا یا گروه های کالایی برای یک ماه تا تعلیق مجوز فروشندگی و برند آن در مارکت پلیس ابزار ایرانی اعمال می نماید.
  • ابزارهای جعبه خرید (Buy Box) و پایش قیمت ها توسط کاربران، به طور دائمی در حال کنترل قیمت فروشنده ها و یافتن بهای منصفانه است.
  • هر فروشنده یک تاریخچه قیمت گذاری در داده های ابزار ایرانی دارد و نمی تواند به یک باره قیمت کالایی را چند برابر افزایش دهد و باید بر اساس قیمت مرجع اعلام شده در پنل فروشندگی خود، قیمت های جدید کالاها را براساس ضوابط معین شده، استخراج و اعلام کند.

جعبه خرید؛ مکانیزم طبیعی رسیدن به قیمت های منصفانه و رقابتی

ابزار ایرانی چه سازوکاری برای ارائه مناسب ترین قیمت ها دارد؟ جعبه خرید (دکمه پیش فرض افزودن به سبد خرید) محلی است که در آن منصفانه ترین قیمت پیشنهادی از بین فروشندگان مختلف کالا به مشتریان نمایش داده می گردد. همواره جعبه خرید بهترین گزینه برای خرید را به مشتریان پیشنهاد می دهد و شامل منصفانه ترین قیمت خرید از بین فروشندگانی است که کالا را عرضه می نمایند. کیفیت کالا، عملکرد فروشنده، اصالت کالا، خدمات پس از فروش و موجود بودن کالا در انبار ابزار ایرانی هم در اختصاص یافتن این صندلی به فروشنده نقش دارد.

به نوعی می توان گفت جعبه خرید، بهترین قیمت پیشنهادی برای یک محصول است. ابزار ایرانی با راه اندازی مدل مارکت پلیس، به دنبال رقابتی کردن بازار برای فروشنده ها بود و جعبه خرید مکانی است که فروشنده ها بر سر تصاحب آن با هم رقابت شدید و سخت گیرانه ای دارند و ناچار می شوند، قیمت های پایین تر و ارزان تری نسبت به بازار پیشنهاد بدهند.

به این ترتیب، غالب اوقات برای هر کالا، قیمت پیشنهادی در جعبه خرید، پایین ترین قیمت کف بازار یا در میان فروشنده های آنلاین است؛ چرا که اگر این طور نباشد، فروشنده پیروز به فروش کالای خود نشده و خریدار می تواند به فروشنده ها یا فروشگاه های دیگر مراجعه کند و با قیمت مناسب تر، کالایش را سفارش بدهد.

بر اساس گزارش سال 98 ابزار ایرانی تا انتها این سال، حدود 311 هزار کاربر درباره قیمت های محصولات در ابزار ایرانی بازخورد دادند و رضایت کاربرانی که در نظرسنجی قیمت شرکت نموده اند 14 درصد نسبت به ابتدای سال 98 افزایش پیدا نموده است.

نمودار قیمت

این نمودار در بازه یک ماهه همه تغییرات قیمت یک کالا را نشان می دهد و مهم تر از آن معین می سازد در میان فروشندگان مختلف یک محصول یکسان، هر فروشنده چه زمانی کالا را با چه قیمتی به فروش رسانده است. در این نمودار به سادگی می توان زمانی که کالایی تخفیف داشته را مشاهده کرد و حتی در مواردی زمان تخفیف بعدی را تا حدودی حدس زد.

شما می توانید نمودار قیمت کالا را در کنار هر کالایی که در ابزار ایرانی به فروش می رسد، ببینید. اعداد معین شده در نمودار قیمت کالا، نشان دهنده کمترین قیمتی است که یکی از فروشندگان در طول هر روز آن کالا را با آن قیمت فروخته است. خطوط آبی رنگ نمودار قیمت نشان دهنده قیمت عرضه کالا بعد از تخفیف و خط چین های خاکستری رنگ قیمت قبل از تخفیف را نشان می دهد.

درباره برخی از کالاها که ممکن است در روزهایی فروش نداشته باشند یا در آن تاریخ ناموجود باشند، قیمتی برای نمایش در نمودار قیمت وجود ندارد و جای آن خالی باقی می ماند. این ویژگی در همه 2 میلیون تنوع کالایی در فروشگاه اینترنتی ابزار ایرانی وجود دارد و کاربران می توانند اطلاعات تغییرات قیمت کالای مورد نظر خود را به دست آورند.

گفتنی است که برخی کالاها دارای رنگ بندی یا سایزهای متفاوت هستند و ممکن است قیمت هر سایز و رنگ متفاوت باشد، در این حالت نمودار قیمت هر رنگ یا سایز متفاوت، به شکل مجزا نمایش داده می گردد و برای مشاهده نمودار قیمت هر سایز یا رنگ متفاوت باید روی گزینه های قسمت پایین نمودار قیمت، گزینه دلخواه را انتخاب کنید.

با نشان دادن نمودار قیمت کالاها و تاریخچه تغییرات قیمتی برای هر کالا کوشش داریم تا شفافیت را در فرآیند قیمت گذاری حفظ کنیم و به اشتراک گذاری فرایند تغییر قیمت ها به صورت روزانه است که در شرایط کنونی اقتصاد کشور ما، می تواند تضمین نماینده خرید آگاهانه باشد.

نمودار تغییر قیمت کالاهای ابزار ایرانی چه اطلاعاتی به ما می دهد؟

منبع: دیجیکالا مگ

به "فرآیند قیمت گذاری، فروش و نظارت بر قیمت ها در خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرآیند قیمت گذاری، فروش و نظارت بر قیمت ها در خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید