بنیانگذاران خبرنگاران از تمرکز بر بهبود تجربه فروشندگان فعال در این پلتفرم مارکت پلیس خبر دادند

به گزارش ابزار ایرانی، چهارمین گردهمایی سالیانه کسب وکارهای فعال در خبرنگاران، 6 آبان 1399 برگزار شد. این دوره برخلاف سه دوره قبل، به دلیل همه گیری ویروس کرونا به صورت آنلاین و با حضور تعدادی از فروشندگان دیجی کالا برگزار شد.

بنیانگذاران خبرنگاران از تمرکز بر بهبود تجربه فروشندگان فعال در این پلتفرم مارکت پلیس خبر دادند

در آغاز این رویداد، حامد نواب تهرانی (مدیر ارشد واحد تعالی بازرگانی ابزار ایرانی) با حمید و سعید محمدی، بنیانگذاران ابزار ایرانی در مورد شرایط ویژه سال 99 و برنامه های پیش روی ابزار ایرانی در این سال مصاحبه کرد.

نقش مثبت و منفی کرونا بر فضای کسب وکارها

واضح است که سال 99 با همزمانی همه گیری ویروس کرونا و بحران های مالی شرایط خاصی را برای کسب وکارها رقم زده است. کاهش قدرت خرید مردم و افت چشم گیر ارزش ریال، مسائل فراوانی در تولید، زنجیره تأمین و واردات و در مجموع، شرایط پیچیده و سختی را برای مشتریان و فروشندگان ابزار ایرانی نیز ایجاد کرده است.

به گفته حمید محمدی، به رغم همه مسائل موجود، ابزار ایرانی و شرکای آن عملکرد خوبی داشتند. رشد قابل توجه مارکت پلیس (Marketplace) ابزار ایرانی با حدود 100 هزار فروشنده و با 3 میلیون تنوع کالایی نشان دهنده رونق نسبی این بازارگاه در سال اخیر است.

پیروزیت ابزار ایرانی در گسترش فضای فروش در مدل مارکت پلیس

سعید محمدی در ادامه به پیشرفت قابل توجه پلتفرم مارکت پِلیس ابزار ایرانی اشاره کرد: ابزار ایرانی در 12 ماه گذشته توجه خود را به توسعه در بخش های نرم افزاری و ابزارهای فروشندگان معطوف کرده است و البته از توسعه لجستیک و سلر هاب ها نیز غافل نبوده است. این نکته که تمام مراکز استان ها و همچنین شهرهای بزرگ هر استان، فروشنده هایی در پلتفرم مارکت پِلیس دارد گویای این توسعه است.

آمارهای حامد نواب تهرانی هم نشان می دهد ابزار ایرانی در توسعه در شهرهایی به غیر از تهران نیز پیروز بوده است. به گفته مدیر ارشد واحد تعالی بازرگانی ابزار ایرانی، یک سوم فروش کل مارکت پِلیس ابزار ایرانی را فروشندگان خارج از تهران انجام می دهند و همچنین 50 درصد فروشندگان فعال ما نیز خارج از تهران هستند.

حمید محمدی با تأکید بر این نکته که بیش از 90 درصد کالاهای فروخته شده (به لحاظ تعداد) در ابزار ایرانی را فروشندگان مارکت پِلیس تأمین می کنند گفت: 70 درصد فروش کل مارکت پِلیس (به لحاظ مالی) هم از طرف سلرها انجام می شود.

در ادامه، سعید محمدی این آمار 70 درصدی را با پلتفرم های مشابه و پیروز در عرصه بین المللی مثل آمازون، مقایسه کرد و گفت: در آمازون 60 درصد فروش از طرف فروشندگان مارکت پِلیس انجام می شود و 40 درصد دیگر به صورت خرده فروشی است.

خریدار و تأمین کننده، دو بازوی مهم یک پلتفرم دو سویه

در ادامه این مصاحبه، برادران محمدی در مورد مفهوم پلتفرم های آنلاین دو سویه توضیح دادند. منظور از پلتفرم های two-sided پلتفرم هایی هستند که هسته اصلی کسب وکارهای اینترنتی را شکل می دهند و در آن ها یک شرکت نرم افزاری با ارائه زیرساخت به جامعه بزرگی از مخاطبان، از ارائه مستقیم کالا فاصله می گیرد و بستر را برای ارائه کالا و خدمات از سوی دیگران فراهم می کند. مثلاً خود ابزار ایرانی، یک پلتفرم آنلاین دو سویه است که یک سوی آن فروشندگان و سوی دیگر کاربران به عنوان مصرف کننده قرار دارند. نمونه دیگر این پلتفرم ها را در وبگاه های فروش بلیت و تاکسی های اینترنتی نیز می بینیم.

مشخص است که این پلتفرم ها در حال نقش آفرینی در دنیای مدرن هستند. تمایز مهم این پلتفرم ها با مدل های قدیمی تر، توسعه پذیری آن هاست. این پلتفرم ها می توانند خیلی سریع و باکمک اکوسیستمی که با دو طرف تأمین کننده و خریدار می سازند رشد کنند، خلق ارزش کنند و به پیشرفت برسند.

برقراری توازن و تعادل؛ چالش اصلی پلتفرم های دو سویه

در ادامه این مصاحبه که 6 آبان در جریان رویداد اصلی گردهمایی سالیانه کسب وکارهای فعال در ابزار ایرانی صورت گرفت، برادران محمدی به چالش اصلی در عملکرد پلتفرم های دو سویه اشاره کردند: ایجاد توازن. به گفته آنها این پلتفرم ها شبیه الاکلنگی هستند که باید به هر دو سر آن توجه کنیم. این توجه به معنای ایجاد تعادل است. تعادلی که شاید با وجود اتفاقات محیطی بسیار، مثل بحران مالی فعلی، دست نیافتنی باشد. در چنین شرایطی، افت ارزش ریال و کاهش قدرت خرید مردم و تمایل فروشندگان به افزایش قیمت برای تأمین کسب وکار خود، عوامل محیطی مؤثری هستند که دسترسی به تعادل را سخت می کنند. در چنین شرایطی است که ابزار ایرانی در تلاش برای یافتن یک نقطه تعادل بهینه است؛ نقطه ای که الزاما منجر به رضایت هر دو طرف پلتفرم نمی شود.

حمید و سعید محمدی برای توضیح این موضوع، قیمت مرجع را مثال زدند و گفتند: در مسأله قیمت مرجع، تنها هدف ابزار ایرانی ایجاد تعادل بین دو طرف بود. مسأله ای که در آغاز کار، عامل نگرانی و نارضایتی فروشنده ها شد و حتی شاید فکر می کردند که ابزار ایرانی در حال مداخله به نفع مشتری است و در عین حال، مشتری از افزایش افسار گسیخته قیمت ها ناراضی بود!

سعید محمدی در ادامه گفت:اولین باری که مسأله قیمت گذاری در آمازون مطرح شد، بعد از بحران کرونا و برای کنترل قیمت ماسک و مواد ضدعفونی کننده بود. توجه کنید که در اقتصاد آزاد آمریکا یا اروپا چنین نیازی اصلا وجود نداشته و بازار، خودش قیمت را مشخص می کرده است.

فروشنده یا مشتری؟ کدام یک برای ابزار ایرانی اولویت دارد؟

در ادامه این رویداد، حامد نواب تهرانی، مدیر ارشد واحد تعالی بازرگانی ابزار ایرانی سؤال مهمی را عنوان کرد که دغدغه بسیاری از فروشندگان ابزار ایرانیست: آیا درست است که می گویند کفه ابزار ایرانی به سمت مشتری سنگین تر است؟

حمید محمدی در پاسخ به این سؤال، با اشاره به اهمیت توجه به هر دو طرف در یک پلتفرم دو سویه، به محدودیت هایی اشاره کرد که منجر به ناراحتی هر دو طرف فروشنده و مشتری می شود. به گفته او باید در نظر داشت که قانون حمایت از مصرف کننده برخی قوانین و شروط را برای یک کسب وکار آنلاین در نظر گرفته که در کنترل ابزار ایرانی نیست: مثل ضمانت 7 روز تعویض کالا.

برادران محمدی به پیچیدگی ها و مسائل موجود در چنین کسب وکاری اشاره کردند و تأکید کردند که به باور آنها بسیاری از مسائلی که ابزار ایرانی با آن ها دست به گریبان است برای اولین بار در ایران مطرح شده اند و ابزار ایرانی الزاماً در اولین پاسخ به این مسائل، بهترین پاسخ را نمی دهد، بلکه ابزار ایرانی با یادگیری و حل مسائل جدید، روز به روز بهتر می شود.

یکی از امکاناتی که اخیراً در ابزار ایرانی ایجاد شده است، Customer background check است که نرخ عودت کالاها از سوی یک مشتری را به خوبی نشان می دهد.

برادران محمدی با اشاره به اینکه در سال 97 و 98 تمرکز ابزار ایرانی بر روی تجربه مشتریان بود گفتند: ما تا به امروز تمام توانمان را روی تجربه مشتری گذاشته ایم اما در سال 99 و 1400 تمرکز ما بر روی تجربه فروشندگان است.

آن ها در ادامه به قابلیت ارسال از سوی فروشنده (Ship by seller) اشاره کردند که امکان جدیدی برای فروشندگان است و برای کسب وکارهای خاص بسیار کارآمد است. مثلاً کسب وکارهای مرتبط با گل های طبیعی یا کالاهای بزرگ یا حتی کالاهایی که نصب خاص دارند؛ مثل پیانو.

لزوم همراهی و همدلی برای رشد جمعی در کسب وکار آنلاین

در انتها این مصاحبه حامد نواب تهرانی از دیگر خبرهای خوب برای فروشنده ها پرسید و برادران محمدی توضیحات مختصری از اتفاقات خوب پیش رو ارائه دادند:

یکی از این اتفاقات خوب، استفاده ابزار ایرانی از هوش مصنوعی برای کاهش نرخ رد شدن محتوای فروشندگان است. این خبر خوبی است که نشان می دهد به زودی، هوش مصنوعی در بهبود تجربه فروشندگان بسیار موثر عمل خواهد کرد.

حمید محمدی از تبلیغات محیطی و تلویزیونی برای توسعه مارکت پِلیس و افزایش فروش کسب وکارهای فعال در ابزار ایرانی خبر دادند و البته خبر خوش بررسی ساختار کمیسیون ها، به سمت کاهش آنها.

و در نهایت، برادران محمدی از جلسات ماهیانه ملاقات با فروشندگان فعال در مارکت پِلیس ابزار ایرانی گفتند و اهمیت ایده ها، پیشنهادات و نقدها فروشنده ها را برای بهبود علمکرد سوی فروشندگان در مارکت پِلیس یادآور شدند.

مهمترین نکته ای که حمید و سعید محمدی برای بهبود عملکرد پلتفرم مارکت پلیس ابزار ایرانی عنوان کردند، همدلی و شکیبایی دو سوی این پلتفرم یعنی فروشندگان و خریداران است. به گفته آنها، با توجه به اینکه اقدام ابزار ایرانی یک حرکت پیشگامانه در حوزه تجارت الکترونیک در ایران است، لازم است با همدلی و تلاش برای ارائه بهترین عملکرد، همکاری خوبی در این زمینه بین ابزار ایرانی، فروشنده و مشتری شکل بگیرد.

تقدیر از فروشندگان برتر ابزار ایرانی

در بخش دیگری از این رویداد، ابزار ایرانی از 7 فروشنده خود که بیشترین میزان فروش، بهترین علمکرد عملیاتی و بیشترین رشد فروش را داشتند تقدیر کرد. این کسب وکارها در حوزه هایی مانند فروش موبایل، فروش قطعات رایانه، مد و پوشاک، سوپر مارکت و فروش محصولات باغبانی فعالیت دارند.

همچنین در قرعه کشی های اجرا شده در این گردهمایی آنلاین، ابزار ایرانی به قید قرعه، به 50 نفر از فروشندگان خود کارت هدیه 3 میلیون تومانی خرید از ابزار ایرانی و به 3 فروشنده، کارت هدیه 50 میلیون تومانی خرید از ابزار ایرانی هدیه داد.

گزارش کامل این رویداد را از اینجا تماشا کنید:

گزارش روز اول رویداد با عنوان توسعه کسب وکارهای ایرانی در بازار آنلاین را با حضور مدیر واحد جذب فروشندگان و سرپرست واحد آموزش فروشندگان اینجا ببینید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "بنیانگذاران خبرنگاران از تمرکز بر بهبود تجربه فروشندگان فعال در این پلتفرم مارکت پلیس خبر دادند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بنیانگذاران خبرنگاران از تمرکز بر بهبود تجربه فروشندگان فعال در این پلتفرم مارکت پلیس خبر دادند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید