درج قیمت تولیدکننده به جای مصرف کننده بر روی کالا ها

به گزارش ابزار ایرانی، خبرگزاری خبرنگاران-وزیر صنعت، معدن و تجارت: به منظور بهبود نظام کنترلی قیمت ها قرار است به جای قیمت مصرف کننده، قیمت فراوری بر روی کالا ها درج گردد.

درج قیمت تولیدکننده به جای مصرف کننده بر روی کالا ها

به گزارش خبرگزاری ابزار ایرانی، آقای فاطمی امین در حاشیه نشست با وزیر کشور و استانداران اضافه نمود: با درج قیمت تولیدکننده شفافیت قیمت ها بیشتر می گردد و بعد از آن فروشندگان حداکثر با 30 درصد افزایش قیمت می توانند آن کالا را بفروشند، این طرح را شروع نموده ایم و قرار است بر روی 3 هزار کالا قیمت تولیدکننده درج گردد و تا به امروز سه مرحله صورت گرفته و قرار است مرحله چهارم آن 23 بهمن ماه انجام گردد.

وی گفت: یکهزار و 500 قلم کالا با این اقدام کاهش قیمت داشته و این کار هم به نفع مصرف کننده است و هم باعث افزایش نظارت و شفافیت هر چه بیشتر می گردد ضمن این که انضباط و نظارت در بازار شکل می گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با هدف اصلاح ساختار بازار از دو ماه گذشته طرح درج قیمت تولیدکننده را شروع نموده ایم.

آقای فاطمی امین در حاشیه نشست استانداران با وزیر کشور اضافه نمود: در گذشته قیمت مصرف کننده درج می شد که مشکلاتی را به همراه دارد و این روال در بسیاری از کشور ها ممنوع است و سبب کاهش شفافیت قیمت ها می گردد و می تواند قیمت ها را افزایش دهد.

وی گفت: تا به امروز سه مرحله از این طرح را اجرا کردیم که 3 هزار قلم کالا را شامل می گردد.

وزیر صمت اضافه نمود: مرحله چهارم این طرح در 23 بهمن ماه است که در این طرح روی کالا قیمت تولیدکننده درج می گردد و قیمت مصرف کننده حداکثر 30 درصد بیشتر از آن خواهد بود.

وی گفت: این اقدام باعث شده است در بیش از 1500 قلم کالا قیمت های کاهشی داشته باشیم مانند آب معدنی و بسیاری از مواد سلولزی، در گام اول اگر نگوییم گرانفروشی، بلکه قیمت های مازاد را کاهش داده است و در مرحله بعد نظام توزیع بهره ورتر خواهد شد.

وزیر صمت با بیان اینکه این اقدام به نفع مصرف کنندگان است، اضافه نمود: در این اقدام قیمت ها شفاف می شوند به نوعی که در بعضی از کالا ها 30 تا 40 درصد کاهش قیمت داشتند.

وی گفت: این اقدام بعلاوه منجر به صدور نظارت در دولت می گردد به این معنا که در گذشته قیمت روی محصول و اینکه چه مقدار برای تولیدکننده هزینه داشته است، به راحتی قابل کنترل نبود، اما هم اکنون تعداد تولیدکنندگان ما نسبت به توزیع کنندگان کمتر است و وقتی قیمت تولیدکننده درج می گردد، بسیار راحت تر می توانیم افزایش قیمت نادرست را شناسایی و با آن مقابله کنیم.

فاطمی امین با بیان اینکه این طرح انضباط مشخصی را به همراه دارد و نظارت بر بازار را برای دولت و دیگران بسیار آسان می نماید، اضافه نمود: این طرح در همین مرحله هم باعث کاهش های جدی قیمت شده است و در مراحل بعدی که اوایل سال آینده اتفاق خواهد افتاد، رقابت جدی در نظام توزیع ایجاد و منجر به بهره وری خواهد شد که خروجی آن کاهش قیمت ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه این طرح در سراسر کشور در حال اجراست، گفت: این طرح شامل 6 مرحله می گردد که تا به امروز 3 مرحله آن را اجرا کردیم و مرحله چهارم در 23 بهمن اجرا خواهد شد.

فاطمی امین اضافه نمود: در جلسه امروز یکسری هماهنگی های لازم با استانداران کشور که در هر استان مسئولیت ستاد تنظیم بازار را بر عهده دارند، انجام شد و بعضی اختیارات استانداران مورد آنالیز نهاده شد.

وزیر صمت اضافه نمود: هر هفته نشست ستاد تنظیم بازار با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار می گردد و تقسیم کار میان وزارتخانه ها شکل گرفته است و اقلامی مانند لبنیات و برنج نیز در حوزه وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

آقای فاطمی امین با بیان اینکه تورم یک بیماری مزمن در اقتصاد ایران است و هیچ کس انتظار ندارد در بازه زمانی چند ماهه به صفر برسد، گفت: خبر خوب این است که از شهریور ماه تا به امروز شاهد کاهش نرخ تورم بودیم، اما هنوز نرخ تورم وجود دارد و با اصلاح ساختار بازار مانند درج قیمت تولیدکننده یا توزیع اینترنتی بعضی کالا ها شاهد تثبیت قیمت خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری آریا

به "درج قیمت تولیدکننده به جای مصرف کننده بر روی کالا ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درج قیمت تولیدکننده به جای مصرف کننده بر روی کالا ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید