سفرهای نوروزی تاثیرات مخرب هم بر مقاصد گردشگری داشتند

به گزارش ابزار ایرانی، ایسنا/ براساس سخنان رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران، سفرهای نوروزی تاثیرات مخرب هم بر مقاصد گردشگری داشتند.

سفرهای نوروزی تاثیرات مخرب هم بر مقاصد گردشگری داشتند

فرید جواهرزاده اظهار کرد: پاندمی کرونا در 2 سال اخیر تاسیسات توریستی دنیا را تحت تاثیر قرار داده است که با توجه به پیش بینی های سازمان دنیای توریستی، آرام گیری نسبی پاندمی و توسعه واکسیناسیون در کشور امیدوار بودیم با ازدیاد توریستان نوروزی روبرو شویم.

وی پیرامون اینکه سفرهای نوروزی تاثیرات مخرب هم بر مقاصد توریستی داشتند، اضافه نمود: اغلب مسئولان میراث فرهنگی نیز از عبارت سونامی برای نوروز سال جاری استفاده کردند؛ مراد از سونامی یک اتفاق غریب الوقوع و ناگهانی از جریان و ازدحام شدید توریست است که از مدتها قبل فشار و حرکت توریستان و زائران پیش بینی میشد.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران ادامه داد: با توجه به اینکه باید از فراز و فرودهای اقدامات سفرهای نوروزی گزارش تهیه میشد اما از چگونگی مصرف توریستی شامل تعداد توریستان به تفکیک سن، جنس، مقدار اقامت، هزینه های مرتبط داده های دقیقی در دست نیست، تا بتوان تحلیل مناسبی ارائه داد. البته امیدواریم سازمان توریستی، ستاد سفرهای نورزی و دیگر نهادهای تاثیرگذار و برنامه ریز آمار دقیقی را تدوین و ارائه نمایند.

جواهرزاده بیان نمود: باید از تعداد توریستانی که به یک مقصد توریستی وارد شدند، مقدار اقامت و آورده مالی توریستان اطلاعات دقیقی در دست باشد. در اخبار عمومی کشور اقامت شبانه توریستان به طور کلی بیان شد، درصورتیکه میانگین اقامت هر توریست در هر مقصد مهم است.

وی گفت: با توجه به اینکه در سراسر کشور بیش از 50 میلیون نفر شب اقامت تخمین زده شده است، میتوان براساس این اطلاعات اگر دقیق باشد با محاسبه چگالی توریستی در نقاط مختلف کشور به سند آماری مناسب برای تحلیل رسید.

ظرفیت تحمل، مفهومی در خدمت سلامت جامعه میزبان

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران اضافه نمود: سازمان دنیای دنیاگردی، ظرفیت تحمل را به حداکثر تعداد جمعیت بازدیدنماینده از یک جاذبه توریستی که در یک زمان مشخص بدون ایجاد تغییر و آشفتگی در محیط زیست فیزیکی، مالی، اجتماعی- فرهنگی، در کیفیت رضایتمندی بازدیدنمایندگان کاهش غیرقابل قبول ایجاد نکند، تعریف نموده است. این مفهوم با ماکسیمم تغییرات قابل پذیرش در یک محیط، ارتباط مستقیم دارد.

جواهرزاده توضیح داد: مشخص ظرفیت قابل تحمل می تواند منجر به تغییر در اماکن منتخب برای توریستی و جایگزینی یک مکان در معرض فشار با مکانی تازه گردد. در تعریف توریستی پایدار نیز برای بهبود کیفیت زندگی جامعه میزبان کوشش می گردد به شکلی که این کیفیت بر تجربه بازدید و رضایت مندی جامعه توریست تأثیرات مثبت برجای بگذارد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تحمل خود انواعی دارد، بیان نمود: ظرفیت تحمل زیست محیطی که در واقع ظرفیت های تحمل فیزیکی و بیولوژیکی را نیز در بر میگیرد، تحمل زیست بوم ها، زیستگاه ها و چشم مقدارا را جهت همسازی با تغییرات اجرا شده بدون تخریب یا دخالت انسان آنالیز می نماید. ظرفیت تحمل فیزیکی به حداکثر تعداد بازدیدنمایندگانی اشاره می نماید که در یک زمان مشخص می توانند در یک مکان حضور فیزیکی داشته باشند. ظرفیت تحمل بیولوژیک بعلاوه نشانگر بیشترین آمار بازدیدنمایندگان یک منطقه، بدون افت کیفی منابع زیست محیطی مهم در آن است.

جواهرزاده با اشاره به اینکه ظرفیت تحمل خدمات یکی دیگر از انواع ظرفیت تحمل است، گفت: این مفهوم به ظرفیتی اطلاق می گردد که کیفیت خدمات متناسب با توریستی را مقدار گیری می نماید. ظرفیت تحمل اکولوژیکی نیز به ساختار، نقش و فرآیندهای اکولوژیکی توجه دارد. بعلاوه به کمترین درجه مطلوبیت و لذتی که کاربران تازه قبل از شروع جستجو برای یافتن گزینه مکانی دیگر آماده پذیرش هستند، ظرفیت تحمل روانی گفته می گردد.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران ظرفیت تحمل اجتماعی فرهنگی را دیگر نوع ظرفیت تحمل دانست و در تعریف ظرفیت تحمل مالی اضافه نمود: به توانایی جذب و پذیرش فعالیت های توسعه ای تازه ظرفیت تحمل مالی می گویند. توجه و تاکید بر مفهوم ظرفیت تحمل و ویژگی های آن در مقاصد توریستی، اهمیت مدیریت مقاصد قبل از هرگونه برنامه ریزی و بازاریابی را در رسیدن به مفهوم توسعه پایدار نشان می دهد.

وی در مورد ظرفیت قابل تحمل در نوروز سال جاری گفت: انتشار تصاویری از منطقه ها مختلف کشور در مورد موارد گفته شده بسیار نگران نماینده بود. آسیب هایی که حجم زیاد توریست در یک مقصد و در بازه زمانی خاص وارد می نماید، می تواند عامل تخریب زیست محیطی و سایت های توریستی باشد و در ادامه برای جامعه میزبان نیز مشکلاتی بوجود آورد که متاسفانه در سفرهای سال جاری به وفور در مقاصد توریستی این اتفاق مشاهده شد.

نوروز 1401، چشم اندازی برای رونق ایرانگردی

جواهرزاده با اشاره به اینکه در 2 سال اخیر به دلیل کرونا تاسیسات و بنگاه های توریستی دچار رکود و نقصان بودند، عنوان نمود: به نظر می رسد فعالیت های توریستی در نوروز 1401 هر چند در بعضی مقاصد توریستی مشکلاتی ایجاد کرد اما بطور کلی بارقه امیدی در فعالان صنعت توریستی بوجود آورده و آنها را به آینده و بازگشت به شرایط نرمال کمی امیدوار نموده است.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران اظهار داشت: دستاورد اصلی سفرهای نوروزی 1401 چشم اندازی برای رونق توریستی کشور و اصطلاحا ایرانگردی بوده است.

جواهرزاده گفت: برای برون رفت از شرایط خاصی مانند ایام نوروز که با فشردگی جمعیت زائر و توریست روبرو میشویم، ممکن است نقصان و کمبودهایی در بخشهای خدماتی ایجاد گردد. برطرف این مشکل نیاز به برنامه ریزی مدون برای توزیع همگانی سفر در زمان و مکانهای مختلف دارد که برای این اتفاق به افزایش مقاصد توریستی و سیاست هایی که به توزیع متناسب زمانی سفر منجر می گردد، نیاز است.

وی اضافه نمود: برای مثال سیاست هایی مانند تصویب تعطیلات آخر هفته پیوسته (پنجشنبه و آدینه) در سراسر کشور و اعطای تسهیلات خاص به اقشار مختلف برای ایام غیر پیک سفر می تواند در این حوزه راهگشا باشد؛ چرا که با این راه حل میتوان ظرفیت های خالی مقاصد توریستی را در زمانهای مختلف سال پر کرد.

منبع: همگردی

به "سفرهای نوروزی تاثیرات مخرب هم بر مقاصد گردشگری داشتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفرهای نوروزی تاثیرات مخرب هم بر مقاصد گردشگری داشتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید