بیش از 9 هزار تن پسته ایران صادر شد

به گزارش ابزار ایرانی، رئیس انجمن پسته ایران از صدور 9 هزار و 134 تن پسته کشورمان در اردیبهشت ماه سال جاری اطلاع داد و گفت : 3 هزار و 75 تن این محصول از گمرک رفسنجان خارج و به کشورهای دیگر صادر شد.

بیش از 9 هزار تن پسته ایران صادر شد

به گزارش ابزار ایرانی به نقل از ایرنا، حسین رضایی در نشست ستاد پسته شهرستان رفسنجان استان کرمان با اشاره به این که صادرات پسته از سال 97 به شدت در حال کاهش است اظهار کرد: از اوایل سال 83 حدود 49 درصد محصول پسته از کشور خارج و صادر می کردیم.

وی توضیح داد: در سال 93 بالای 54 درصد این محصول صادر شد اما از سال گذشته تا فروردین سال جاری میانگین محصول صادرشده 39 درصد و صادرات پسته کمتر شده است.

رضایی گفت: در بورس بیشتر از 10 درصد محصول پسته را نمی توان عرضه کرد، مصرف داخلی پسته 20 هزار تن در کشور است و تقریباً 90 درصد پسته باید صادر گردد.

وی ادامه داد: ایران صنعت 10 میلیارد دلاری پسته را دارد که 1.5 تا 2 میلیارد دلار آن در بازار است و برای حفظ این بازار باید کوشش کرد تا بقیه 8 میلیارد دلار این محصول هدر نرود.

رئیس انجمن پسته ایران با اشاره به اینکه فراوری پسته از تقاضای آن بیشتر است افزود: سالیانه 15 هزار ایکر(واحد سطح در امریکا) باغ پسته به سطح زیر کشت این محصول در آمریکا اضافه می گردد و در ایران هم سالیانه 12 هزار هکتار به سطح زیر کشت این محصول افزوده می گردد که رقم قابل توجهی است.

به گفته رضایی مصرف پسته در جامعه به ویژه در چین به دلیل مسائل خاصی که در جهان حکم فرما شد بشدت افت نموده و درواقع اقتصاد پسته این روزها حال خوشی ندارد زیرا با آمدن کرونا اقتصاد و مصرف پسته کاهش پیدانموده است.

رضایی بیان نمود: جلسه ای با اتحادیه خشکبار گذاشتیم به این نتیجه رسیدیم سیاست عرضه محصول باید عوض گردد آمریکا به تدریج قیمت ها را افزایش می دهد این ها مسائلی است که بازار پسته را بسیار پیچیده نموده است و باید پیش بینی، شفاف سازی و اطلاع رسانی کنیم.

وی با اشاره به اینکه کاهش قیمت آجیل ازجمله بادام بر قیمت پسته هم تأثیرگذار است، گفت: قیمت بادام در جهان هر یک کیلوگرم 2 دلار پایین آمده و نزدیک 3 میلیون تن فراوری سال جاری است؛ قیمت پسته هم متأثر از قیمت آجیل به ویژه بادام است.

رضایی گفت: جلسه ای با اتاق کرمان و بانک مرکزی داشتیم و این موضوع را پیگیری و قرار تفاهم نامه ای بابت مسائل ارزی پسته تدوین شد که شامل بندهایی است یکی اینکه تهاتر ارز واردنماینده که در سامانه صمت ثبت می گردد دیگر احتیاج به ارائه سند نباشد.

وی دیگر بند این تفاهم نامه را این طور خاطرنشان کرد که ارز حاصل از صادرات پسته تماماً به واردات کالا اختصاص یابد؛ بند دیگر این تفاهم نامه هم مربوط به توافق رسیدن واردنماینده کالاها و صادرنمایندگان پسته است که از ارز پسته استفاده نمایند و کالای مورجهانز باکیفیت را وارد نمایند.

رئیس انجمن پسته ایران گفت: پسته اشتغال زایی خوبی در ایران ایجاد نموده و در بحث کارگران فصلی؛ روزانه در رفسنجان یک میلیون کارگر برای برداشت پسته به کار گرفته می گردد لذا 470 هزار هکتار باغ پسته در کشور وجود دارد که سالانه5 میلیون نفر روزآبیاری این باغات را انجام می دهند.

وی ادامه داد: نزدیک 51 میلیون نفر اشتغال زایی در صنعت پسته کشور ایجادشده که مستقیم درگیر این صنعت از کاشت، خدمات، آبیاری، سم پاشی، تعمیرات و برداشت، صادرات و فروش هستند.

رضایی گفت: بحث ارز دولتی بود که از سموم حذف شده لذا کشاورزان به جای استفاده از سموم در باغات، از گوگرد استفاده نمایند که خیلی موثر است و روش و نحوه انتشار آن در قالب کلیپی در حال تهیه است که به زودی به بازار می آید تا کشاورزان بهره مند شوند.

منبع: همشهری آنلاین

به "بیش از 9 هزار تن پسته ایران صادر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 9 هزار تن پسته ایران صادر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید