کوه آتشفشانی تاراناکی و تقارن بی نظیر طبیعت

به گزارش ابزار ایرانی، کوه آتشفشانی تاراناکی (Taranaki) که به عنوان کوه اگمونت (Egmont) هم شناخته می گردد، در سواحل غربی جزیره شمالی نیوزیلند واقع شده است. این کوه یکی از متقارن ترین کوه های آتشفشانی مخروطی در دنیا است. (کوه آتشفشانی مایون (Mayon) نیز کاندیدای دیگری در این زمینه است). این آتشفشان حدود 120 هزار سال قبل متولد شده و آخرین بار، در سال 1775 فوران نموده است. البته آتشفشان مذکور هنوز خاموش نشده است. زمین شناسان معتقدند کوه تاراناکی یک آتشفشان خاموش است و در موقعیت مناسب مجددا فوران خواهد نمود.

کوه آتشفشانی تاراناکی و تقارن بی نظیر طبیعت

آتشفشان تاراناکی در مرکز پارک ملی اگمونت واقع شده است. همانطور که در تصاویر هوایی قابل تشخیص است، محوطه داخلی پارک، رنگ تیره تری نسبت به بیرون آن دارد. این تفاوت رنگ به علت تنوع پوشش گیاهی درون و بیرون پارک است. منطقه ها تیره داخل نقشه، در حقیقت جنگل های بومی و اصیل داخل پارک هستند و منطقه ها روشن، چمنزارهای اطراف پارک را نشان می دهد. بخاطر حریم دایره شکلی که دور تا دور پارک ترسیم شده است، این تفاوت رنگ به وضوح قابل مشاهده است.

بسیاری از زمین های مسطح کشور نیوزیلند که زمانی به وسیله جنگل ها پوشیده شده بود، اکنون تغییر کاربری داده و تبدیل به زمین های کشاورزی شده است. تنها بخش های کوچکی از جنگل های بومی این کشور همچنان به شکل اولیه خود همراه با درختان قدیمی به جای مانده است. پارک ملی اگمونت یکی از این جنگل های بومی است که مساحتی در حدود 19 کیلومتر دارد.

منبع: کجارو / amusingplanet.com

به "کوه آتشفشانی تاراناکی و تقارن بی نظیر طبیعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوه آتشفشانی تاراناکی و تقارن بی نظیر طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید