زلزله خاموش در آران و بیدگل، فرونشست سالانه 8 تا 14 سانتی متر

به گزارش ابزار ایرانی، فرماندار شهرستان آران و بیدگل گفت: تغییر اقلیم همراه با کاهش بارش ها و بروز خشکسالی گسترده و به تبع آن پایین رفتن بیش از حد سطح آب های زیرزمینی، تشدید پدیده فرونشست را به همراه داشته است.

زلزله خاموش در آران و بیدگل، فرونشست سالانه 8 تا 14 سانتی متر

به گزارش از ، اسماعیل بایبوردی فرماندار شهرستان آران و بیدگل فرونشست زمین در شهرستان آران و بیدگل را زلزله خاموش نام برد و گفت: مهمترین علت فرونشست زمین، بهره برداری غیراصولی و بیش از مقدار تغذیه آبخوان است.

وی با بیان اینکه مقدار فرونشست سالانه در آران و بیدگل را از 8 تا 14 سانتیمتر است، افزود: مقدار فرونشست زمین در سفیدشهر و نوش آباد بین 10 تا 11 سانتی متر و ابوزیدآباد بین 12 تا 14 سانتی متر بوده است.

فرماندار شهرستان آران و بیدگل با اشاره به کاهش 81 درصدی بارش های سال جاری نسبت به سال گذشته گفت: خشکسالی، مدیریت غیرهوشمند و نادرست منابع آبی، زمینه فرونشست زمین را فراهم نموده است.

بایبوردی افزود: تخریب سفره های آب زیرزمینی و عدم امکان ذخیره طبیعی آب در آبخوان، ادخال آب شور و شیرین، تغییر شکل شبکه آبراهه ها به علت تغییر شیب، آسیب به شریان های حیاتی شهر ها مثل پل ها، راه ها، خطوط راه آهن، مجاری فاضلاب ها، خسارت به سازه های شهری و مسکونی، خرابی پوشش چاه ها، خسارت جدی و جبران ناشدنی به نواحی صنعتی و کشاورزی و ایجاد شکاف زمین در ارتباط با فرونشست از جمله خسارات ناشی از فرونشست زمین است.

وی با اشاره به خط راه آهن موسوم به کریدور راه آهن شمال - جنوب افزود: از مسئولان راه آهن درخواست می کنیم موضوع مطالعه زمین شناسی و خاک را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

فرماندار آران و بیدگل بر ضرورت ورود دستگاه های متولی تأسیسات شهری و روستایی به موضوع استحکام بخشی تأسیسات تاکید نمود و گفت: ضرورت دارد دستگاه های متولی بحث تاب آوری این تأسیسات در برابر فرونشست زمین را در دستور کار خود قرار دهند.

ص

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "زلزله خاموش در آران و بیدگل، فرونشست سالانه 8 تا 14 سانتی متر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زلزله خاموش در آران و بیدگل، فرونشست سالانه 8 تا 14 سانتی متر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید