پیشنهاد خاص عضو شورا : گشت وگذار در چاله های مرگ تهران ، رانش شن چاله منطقه 18، بخشی از شهر را می بلعد

به گزارش ابزار ایرانی، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: می توان با سه جانبه گرایی بین شهرداری و مالکان شن چاله ها و سرمایه گذاران، شن چاله ها را تغییر کاربری داده و به فضای گردشگری و تفریحی تبدیل کرد.

پیشنهاد خاص عضو شورا : گشت وگذار در چاله های مرگ تهران ، رانش شن چاله منطقه 18، بخشی از شهر را می بلعد

به گزارش ابزار ایرانی آنلاین، سوده نجفی در پاسخ به سوالی مبنی بر مسائل و آسیب های شن چاله ها برای شهر تهران اضافه کرد: شن چاله ها آسیب ها و مسائل زیادی را برای شهر می تواند به وجود آورد.

او ادامه داد: تبدیل شن چاله ها به محلی برای تخلیه نخاله های ساختمانی، زباله های شهری و گاهی پسماندهای صنعتی، نارضایتی و شکایت ساکنان منطقه ها مجاور شن چاله ها به دلیل انباشت پسماندها یا سوزاندن آن ها از طریق افراد و ایجاد آلودگی های زیست محیطی، نفوذ پذیری شیرابه زباله و مواد آلاینده به منابع آب های زیرزمینی و کاهش کیفیت منابع آبی از جمله مسائل وجود شن چاله هاست.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه افزایش خطر انحراف جریان از طریق چاله ها در نزدیکی به رودخانه یکی دیگر از معایب شن چاله است، گفت: از دیگر مسائل و آسیب های شن چاله ها می توان به پایین آمدن سطح بستر رودخانه با فرسایش در بالادست و پایین دست معدن، تهدید جدی تاسیسات زیربنایی و شریان های اطراف شن چاله ها به دلیل ناپایداری جداره ها، آسیب جدی و تبعات مالی و جانی در اثر روپاشی و رانش زمین، از بین رفتن زمین و پوشش گیاهی، ایجاد آلودگی و گرد وغبار فراوان، آلودگی بصری منطقه، هزینه هنگفت ایمن سازی و یا تغییر کاربری آن ها اشاره داشت.

گرد و غبار شن چاله ها در آسمان تهران

نجفی اضافه کرد: وجود شن چاله تبدیل به نقاط بی دفاع شهری و تجمع معتادی، محلی امن جهت رشد و تکثیر حیوانات مضرشهری و افزایش هزینه های جاری شهرداری جهت کنترل و جمع آوری حیوانات، افزایش آلاینده ها و ذرات معلق و گرد و خاک ناشی از عملیات کارگاه ها را در پی دارد که باید برای آن فکری کرد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر راهکارهای جلوگیری از آسیب شن چاله ها اضافه کرد: از شن چاله ها می توان به عنوان ظرفیتی برای ذخیرگاه آب (بعد از مهار سیلاب) استفاده کرد، همچنین از شن چاله ها به عنوان کمکی برای تغذیه مصنوعی اراضی و همچنین افزایش سطح آب سفره های زیرزمینی می توان استفاده کرد.

او ادامه داد: می توان با سه جانبه گرایی بین شهرداری و مالکان شن چاله ها و سرمایه گذاران، شن چاله ها را تغییر کاربری داده و به فضای گردشگری و تفریحی تبدیل کرد.

رودخانه کن به چاله ها بریزد، فاجعه رخ می دهد

نجفی در پاسخ به این سوال که آیا شن چاله های منطقه 18 برای تهران تهدید محسوب می شود، گفت: تهدید شن چاله ها به حدی در مرکز جدی شده که شهردار تهران از آن ها تحت عنوان فوق تهدید یاد کرده بود و در دومین جلسه شورای شهرداران منطقه ها 22 گانه مرکز گفته بود که در برخی از منطقه ها مواردی است که تهدید محسوب می شود، مانند شن چاله منطقه 18 با 158 هکتار که امروز با عمق 100 متر به عنوان فوق تهدید شناخته می شود و اگر خدای ناکرده رانش کند، می تواند بخشی از شهر را ببلعد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: شن چاله خلیج فارس نیز یک خطر است و اگر رودخانه کن در آن بریزد، خطری جدی برای مجموعه مسکونی بالادستی خود ایجاد خواهد کرد؛ در این میان، تعدد شن چاله ها در منطقه 18 شهرداری تهران یک تهدید بالقوه برای ساکنان این بخش از مرکز محسوب می شود که اگر هر چه سریع تر برای آن چاره اندیشی نشود، به هنگام بروز یک بحران، هم چون سیل، زلزله و یا فرونشست زمین، فاجعه ای مرگبار رقم خواهد خورد.

منبع: همشهری آنلاین

به "پیشنهاد خاص عضو شورا : گشت وگذار در چاله های مرگ تهران ، رانش شن چاله منطقه 18، بخشی از شهر را می بلعد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد خاص عضو شورا : گشت وگذار در چاله های مرگ تهران ، رانش شن چاله منطقه 18، بخشی از شهر را می بلعد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید