کتابخوانی در مدارس مشکل جدی دارد

به گزارش ابزار ایرانی، دبیرکل نهاد کتا بخانه های عمومی کشور گفت: متأسفانه در حوزه کتابخوانی و توسعه موضوع مطالعه و مهارت آموزی در مدارس با مشکل جدی روبه رو هستیم.

کتابخوانی در مدارس مشکل جدی دارد

مراسم افتتاح کتابخانه عمومی هدهد سفید به عنوان نخستین کتابخانه ویژه بچه ها در استان تهران، همزمان با هفته ملی کودک با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ جمعی از معاونین و مدیران نهاد برگزار گردید.

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این مراسم با اشاره به اهمیت پرداختن به حوزه کودک و نوجوان در کتابخانه های عمومی گفت: یکی از مهم ترین موضوعاتی که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسات مشترک بر آن تأکید دارد و بعلاوه یکی از موضوعاتی که در شکل گیری دولت سیزدهم مورد تأکید ریاست محترم جمهوری بوده، حوزه بچه ها و نوجوانان است.

وی اضافه کرد: بحث کودک در نهاد یک بحث قدیمی و با پیشینه جدی است که از بدو شکل گیری نهاد، موضوع ایجاد بخش های کودک در کتابخانه ها پیگیری شده و امروز همه کتابخانه های عمومی دارای بخش کودک هستند. بعلاوه تدارک تماشا و در نظر گرفتن یک مجموعه برای حوزه کودک در کتابخانه های عمومی نکته دیگری است که مورد توجه ما بوده است. بر این اساس ما نشان هدهد سفید را در نهاد پایه گذاری کردیم؛ نشانی که اجزا و ابعاد مختلف و متفاوتی دارد.

دبیرکل نهاد در این باره شرح داد: برگزاری جشنواره هدهد سفید که به انتخاب کتاب برتر بچه ها و نوجوانان در کتابخانه های عمومی به وسیله ایشان اختصاص دارد، انتشار کتاب هدهد سفید که مأموریت فراوری محتوا در این حوزه را برعهده دارد، فراوری برنامه تلویزیونی هدهد سفید که پیشتر به وسیله جناب آقای هراتی اعلام شده و کوشش داریم در ایام هفته کتاب از شبکه پویا پخش گردد و افتتاح اولین کتابخانه هدهد سفید در راستای افتتاح مجموعه کتابخانه های کودک و نوجوان ما در سراسر کشور با عنوان هدهد سفید، همگی از اقداماتی هستند که به صورت زنجیروار در نهاد کتابخانه های عمومی کشور پیگیری شده و اجرا خواهد شد.

لزوم بهره برداری از گنجینه دانشی و مهارتی کتابداران

مهدی رمضانی ضمن ارج نهادن به فعالیت های کتابداران نهاد کتابخانه های عمومی کشور در حوزه کودک و نوجوان، گفت: در جلسه ای که در قم با جمعی از نویسندگان و ناشران حوزه کودک و نوجوان داشتیم، چند نفر به این موضوع اذعان کردند که شما می توانید از گنجینه کتابداران کودک خود و تجربه و دانش آنها استفاده بهتر و عمیق تری داشته باشید. یکی از این عزیزان مطرح نمود که جلسه یک ساعته ای که با یکی از کتابداران بخش کودک کتابخانه های عمومی داشتم، به میزان صد ساعت کلاس برای من مفید و مؤثر بود. این حجم از دانش، اطلاعات، مهارت و تجربه در کتابداران کودک ما وجود دارد. فعالیت هایی که این عزیزان انجام می دهند نیز متفاوت و متنوع است.

وی بعلاوه درباره مطرح شدن بعضی مطالب مبنی بر تقلیل دادن فعالیت کتابداران کودک و نوجوان به امانت دادن کتاب، توضیح داد: بنده عرض می کنم که این گونه نیست و کتابداران حوزه کودک در کتابخانه های عمومی که عدد قابل توجهی از جامعه کتابداران ما را تشکیل می دهند و مشغول به فعالیت هستند، دانش، تجربیات و مهارت های بسیاری در ارتباط با بچه ها دارند و فعالیت های متعدد و متنوعی را در کتابخانه ها پیگیری می نمایند که قصه گویی، کاردستی و جمع خوانی تنها نمونه ای از این فعالیت های مؤثر است. نهاد در این حوزه به صورت جدی سرمایه گذاری نموده است و تشکیل کارگروه تخصصی کودک که متشکل از همین عزیزان است و بعلاوه برگزاری دوره های آموزشی و مهارتی از جمله دوره های قصه گویی در نهاد، از جمله همین اقدامات است.

دبیرکل نهاد درباره برگزاری جشنواره قصه گویی نیز گفت: گاهی شنیده می گردد که بعضی اقدامات اجرا شده در نهاد، فعالیت های تقلیدی است. اساساً اگر لازم باشد، تقلید در بعضی موضوعات نه تنها اجتناب ناپذیر است، بلکه در مواردی واجب است. مقلد بودن یکی از مفاهیم دینی ما است و ما به این تقلید افتخار می کنیم. ضمن اینکه بسیار وجود داشته که بعضی از مقلدین نیز از استادان خود پیشی می گیرند. لذا با توجه به اقتضا و نیازی که وجود داشت، جشنواره قصه گویی را در نهاد بنیاد نهادیم و با جدیت و شدت پیگیری خواهیم کرد و اساساً نگاه ما به این موضوعات نگاه هم افزایانه، توسعه بخش و خدمت رسانی است.

وی ادامه داد: من مفتخرم که اینجا اعلام کنم که بیش از نیمی از اعضای فعال کتابخانه های عمومی بچه ها و نوجوانان هستند و امیدواریم که این فرایند به رخ دادن اتفاقات بهتر و موثرتری منجر گردد، چرا که این فضا درحال تبدیل شدن به ذخیره عملیاتی حوزه کتابخانه ها تبدیل می گردد.

پیگیری ترویج موضوع کتابخوانی در مدارس را وظیفه خود می دانیم

مهدی رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وظایف ذاتی نهاد در بحث ترویج کتابخوانی در حوزه کودک و نوجوان گفت: متأسفانه باید عرض کنم که ما در حوزه کتابخوانی و توسعه موضوع مطالعه، مهارت آموزی، مهارت افزایی در مدارس با مشکل جدی روبه رو هستیم. ان شاءالله با همه توان خود این موضوع را از مراجع ذیربط مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی و حتی دولت، پیگیری خواهیم کرد تا بحث کتابخوانی در مدارس اجرایی گردد.

عضو شورای فرهنگ عمومی یادآور شد: متأسفانه پست کتابدار از مدارس حذف شده، کتابخانه های مدارس به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمده، یا بعضاً فاقد فضایی به عنوان کتابخانه هستند و حتی ساعتی هم به عنوان ساعت مطالعه یا ساعت متعلق به موضوع کتاب و کتابخوانی که در آن مهارت های کتابخوانی، روش انتخاب کتاب های خوب و معرفی کتاب به دانش آموزان ارائه گردد، وجود ندارد.

وی تأکید کرد: اگر در آموزش و پرورش، دستگاه یا مجموعه ای وظیفه خود برای پیگیری این موضوع را به انجام نرساند، این موضوع نباید باعث گردد که از اهمیت این مسئله کاسته گردد. ما هم افزایی و همکاری مؤثر با آموزش و پرورش را یکی از مسائل مهمی می دانیم که باید برای ترویج کتابخوانی در حوزه کودک و نوجوان پیگیری کنیم.

اهتمام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به حمایت از کتابخانه های عمومی

مهدی رمضانی با ابراز خرسندی از رویکرد هم افزایانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه کتابخانه های عمومی گفت: وظیفه خودم می دانم که از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر کنم؛ ایشان توجه، عنایت و حمایت ویژه ای از حوزه کتاب و کتابخانه ها داشتند و در این مدت قریب به یک سالی که در این مسئولیت مستقر هستند، مسئله کتابخانه عمومی را هم وزن مسائل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری کردند. ایشان بارها در سفرهای استانی خود، حضورشان در دولت و مراکز تصمیم ساز این نکته را به ما اثبات کردند.

وی ادامه داد: این ایام را بهانه ای می دانم که از همکاران خوبم، کتابدارانی که در کتابخانه های عمومی با رویکرد کودک فعالیت می نمایند، تشکر کنم و مراتب تقدیر خودم را خدمت ایشان ابراز کنم و امیدوارم در آینده همچنان به عنوان یکی از محورهای اصلی در کتابخانه های عمومی به فعالیت خود ادامه دهند.

عضو هیئت امنای کتابخانه های عمومی در سرانجام سخنان خود با اشاره به فعالیت دست اندرکاران تجهیز و افتتاح کتابخانه هدهد سفید، گفت: از همکارانم در معاونت توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی که این امور را پیگیری می نمایند تشکر می کنم. رصد اقدامات حدود 5 سال اخیر در این حوزه و در این معاونت می تواند بیانگر فعالیت ها و کارهایی که از سوی این عزیزان اجرا شده، باشد. بعلاوه از همکارانم در اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران که زحمات بسیاری برای این کتابخانه کشیدند، قدردانی می کنم.

ابزار ایرانی فرهنگی هنری ادبیات

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "کتابخوانی در مدارس مشکل جدی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابخوانی در مدارس مشکل جدی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید