نمایشگاه مجازی کتاب تهران راهی برای بازخوانی تجربه های گذشته و ترسیم آینده پیش روست

به گزارش ابزار ایرانی ، احمد شاکری، مدیر فعالیت های فرهنگی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در گفت وگو با روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، با اشاره به اینکه فعالیت های فرهنگی قسمتی از جنبه نمایشگاهی، نمایشگاه مجازی کتاب است اظهار کرد: سی ودو دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران طی شده است، تجربه های بسیاری انباشته شد و درواقع رسوب و انباشتی از تجربیات داریم؛ بنابراین با توجه به شرایط جدیدی که در آن قرار داریم ساختار صنعت نمایشگاهی در همه حوزه ها، پوست اندازی جدی برای چشم انداز جدید خواهد داشت.

نمایشگاه مجازی کتاب تهران راهی برای بازخوانی تجربه های گذشته و ترسیم آینده پیش روست

وی ضمن بیان اینکه در دوران پسا کرونا و در نگاه آینده نگر، وجود فضایی همچون در کنارهم بودن نمایشگاه فیزیکی و مجازی اتفاق دور از دسترسی به نظر نمی رسد، گفت: تصمیمی که در مجموع مدیریتی نمایشگاه گرفته شد این بود که بتوانیم به صورت مختصر، با توجه به امکانات و فضای موجود و همچنین محدویت های مرتبط با کرونا برنامه هایی را بر سه محور بازخوانی و آسیب شناسی از نمایشگاه فیزیکی گذشته، و نیز توصیفی از حال و شرایط کنونی داشته باشیم برای اینکه بدانیم درآینده چه کارهایی می توانیم انجام دهیم.

شاکری در ادامه مطرح کرد: می توان گفت این نگاه، نوعی نگاه آینده پژوهانه است که ابتدا ضعف ها و نقاط قوت پدیده و رویداد مورد نظر را شناسایی نموده و آن را در زمان حال توصیف می نماید برای اینکه بتواند چشم اندازی در آینده برای آن ترسیم کند.

مدیر فعالیت های فرهنگی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با اشاره به اینکه در 30 سالگی نمایشگاه کتاب تهران نیز از نحوه فعالیت نمایشگاه بازخوانی صورت گرفت، شرایط کنونی کرونا را به عنوان یک توفیق اجباری برای این فضا دانست و بیان نمود: یکی از محاسن کرونا این بود که سبب شد محتوا با سرعت بیشتری به حوزه نشر بین الملل نزدیک گردد. عبارت مصطلحی که گفته می گردد این است که در طول سالیان گذشته این ظرف درست شد ولی مظروف آن همواره کم و کاستی هایی داشت؛ ضمن اینکه به هر حال حوزه محتوا، بخش مهمی از حوزه نشر و نمایشگاهی ما است؛ یعنی اگر ما نمایشگاه را به عنوان یک پیکره در نظر بگیریم اجزایی که این پیکره را می سازند، عملا نقش مهمتری دارند.

شاکری اضافه نمود: کرونا این فرصت را برای تامل یک ساله به همه داده است که درنگی در آداب حرفه ای نشر داشته باشیم تا اگر اشتباهی مرتکب شدیم آن را ترمیم کنیم یا اگر نقاط قوتی هست آن را تقویت کنیم. درباره نمایشگاه نیز همین نگاه وجود دارد، یعنی مدیران ارشد نمایشگاه قائل بر این بودند که می توان از تجربه نمایشگاه مجازی به عنوان نقطه عطفی برای نشر و همچنین دگردیسی نمایشگاه فیزیکی در نظر گرفت.

مدیر فعالیت های فرهنگی با اشاره به اینکه هر اتفاقی در هر نمایشگاهی پیش آید مختص خود همان نمایشگاه است مطرح کرد: هرچه پیش می رویم، درمی یابیم نگاه مردم به فضای مجازی در حال تغییر است و نگاه گلخانه ای به فضای نشر به سمت رشد طبیعی پیش می رود. نمایشگاه کتاب تهران نیز نسخه ای است که قاعدتا نمونه و سابقه مشابهی نداشته است؛ هرچند کوشش شده در نسخه مجازی نمایشگاه کتاب تهران از تجربه کشورهای دیگر نیز استفاده گردد، ولی حقیقت این است که تمام این فرآیند به دلیل اینکه کارکرد نمایشگاه مجازی کتاب تهران فروشگاه-نمایشگاه است، آزمون مهمی در صنعت نشر ما به شمار می رود.

شاکری درباره برنامه های فرهنگی که برای ایام نخستین نمایشگاه مجازی کتاب در نظر گرفته شده است گفت: یکی از بخش هایی که در حوزه فعالیت های فرهنگی در نظر گرفته شده است نشست های فرهنگی و گفت وگو با متخصصان و بزرگان حوزه نشر است. برای این ایام نشست هایی آنلاین و آفلاین در نظر گرفته شده و سعی شده تا حد امکان وحدت موضوعی در برنامه ها رعایت گردد و قرار است بزرگانی در صنف نشر نگاه و ایده های خود را بیان نمایند.

در ادامه بیان نمود: در ادامه تجربه برنامه های هفته کتاب، برنامه های دیگری پیش بینی شد که در شکل های مختلفی در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ادامه و استمرار پیدا کرد. بنابراین در زمان محدود موجود از افراد مختلفی دعوت کردیم تا در این برنامه ها حضور داشته باشند، همکاران بخش بین الملل نیز برنامه های متفاوت پرباری را در جهت مشخصی در فضای داخلی و بین المللی طراحی کردند. برآیند این دو امر، نگاهی است که در آن به بضاعت های نشر ما چه به لحاظ فرهنگی و چه به لحاظ مالی و ... در نسخه داخلی و بین المللی توجه می گردد.

شاکری گفت: در این برنامه ها بناست تا بحث هایی در راستای هم افزایی بخش دولتی و خصوصی در صنعت نشر، اقتصاد نشر، رفتارشناسی خرید کتاب، ابزارهای نوینی چون استارتاپ ها، نشر دیجیتال، کتاب های صوتی، نشر الکترونیک و فراوری نسخه بومی آن، آنالیز صندلی ترجمه در اقتصاد نشر، تمهیدات صنعت نشر برای افراد دارای معلولیت، صندلی تصویرگران در این حوزه و همچنین بازخوانی روایت افراد مختلف از نمایشگاه فیزیکی و تجربه شرایط کرونایی و ... مطرح و مورد آنالیز قرار گیرد.

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران تا ششم بهمن ماه در سامانه tehranbookfair.ir ادامه دارد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نمایشگاه مجازی کتاب تهران راهی برای بازخوانی تجربه های گذشته و ترسیم آینده پیش روست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه مجازی کتاب تهران راهی برای بازخوانی تجربه های گذشته و ترسیم آینده پیش روست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید