فیلم های اقتباسی رولد دال از بدترین تا برترین

به گزارش ابزار ایرانی، رولد دال یکی بزرگ ترین نویسندگان ادبیات داستانی بچه ها است که آثار کوتاه و بلندش در دنیای سینما نیز بارها اقتباس شده اند و اغلب پیروز بوده اند. کتاب های رولد دال با گذشت چندین دهه، هنوز هم از محبوبیت جهانی برخوردارند و قصه های بچه هاه تاریک وی را نمی توان به راحتی فراموش کرد. او علاقه زیادی به مدیوم سینما داشت و حتی نگارش فیلم نامه جیمز باند: فقط دو بار زندگی می کنید (1967) و چیتی چیتی بنگ بنگ (1968) را در کارنامه دارد اما همچون استیون کینگ، اغلب از اقتباس های آثارش رضایت نداشت و آن ها را دیدن نمی کرد.

فیلم های اقتباسی رولد دال از بدترین تا برترین

با توجه به کارنامه بلند و درخشان رولد دال، جای تعجب دارد که اقتباس های بیشتری از قصه های او ساخته نشده است. البته این مسئله در سال های آینده تغییر خواهد نمود چرا که نتفلیکس حق انتشار آثار دال را خریداری نموده است؛ آن ها اخیراً نسخه موزیکال ماتیلدا را عرضه کردند و قرار است دو مجموعه انیمیشنی براساس چارلی و کارخانه شکلات سازی بسازند که کارگردانی آن ها را تایکا وایتیتی برعهده خواهد داشت. در لیست زیر، تقریباً به همه اقتباس های دال پرداخته ایم که متأسفانه برخی از آن ها کیفیت چندان بالایی هم ندارند.

15- تام و جری در کارخانه شکلات سازی ویلی وانکا (Tom and Jerry: Willy Wonka and the Chocolate Factory)

  • سال انتشار: 2017
  • کارگردان: اسپایک برنت
  • صداپیشگان: جس هارنل، میک وینگرت، لوری آلن، جف برگمن، کیت هیگینس، امیلی اوبرایان
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 4.7 از 10

توهین آمیزترین فیلم اقتباسی از رولد دال که فاصله معناداری با دیگر اقتباس ها دارد؛ اسپایک برنت با مهارت ویژه ای پیروز شده است تا هر دو مجموعه محبوب تام و جری و کارخانه شکلات سازی را نابود کند. اینکه سازندگان، فیلم را به جین وایلدر (ایفاگر نقش ویلی ونکا در نسخه کلاسیک 1971) تقدیم نموده اند، شاید از سیلی زدن به صورت این بازیگر فقید هم بدتر باشد. این انیمیشن در واقع بازسازی فیلم اصلی است، با این تفاوت که بدون هیچ علتی، تام و جری هم به قصه اضافه شده اند. فیلم یک شوخی بزرگ است و گاهی این حس را دارید که سازندگان در هنگام ساخت آن، حالت طبیعی نداشته اند.

فیلم هرگز در سینماها اکران نشد و هر هدفی که سازندگان در فکر داشته اند، به نتیجه نرسیده است. مطابق انتظار، تام و جری در تعقیب یکدیگر هستند و در دنیای پیرامون آن ها، آدم ها می خواهند پنج بلیط طلایی را به دست بیاورند و به کارخانه شکلات سازی جادویی ویلی ونکا قدم بگذارند. از قضا تام و جری هم وارد کارخانه می شوند و ماجراهای تازه ای را پشت سر می گذارند. فیلم هیچ کار تازه ای انجام نمی دهد و همان مسیر نسخه اصلی را می رود؛ تام و جری به معنای واقعی کلمه نقشی در رویدادها ندارند و کار خودشان را انجام می دهند. سبک انیمیشنی اثر هم بی کیفیت بوده و حالات صورت شخصیت ها خوب از کار درنیامده است.

14- اسیو تروت (Roald Dahls Esio Trot)

  • سال انتشار: 2015
  • کارگردان: درولا والش
  • بازیگران: جودی دنچ، داستین هافمن، جیمز کوردن، ریچارد کردری، لیسا هاموند
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 6.9 از 10

اسیو تروت یا تشپ کال از رمان های کمترشناخته شده رولد دال است و قصه یک پیرمرد تنها را روایت می نماید که عاشق زن همسایه می گردد (زنی که از لاک پشت ها نگهداری می نماید)؛ او در ادامه تصمیم می گیرد تا برای رسیدن به زن رؤیاهایش، نقشه چینی کند. اگرچه قصه رمان در نگاه اول برای بچه ها مناسب نیست اما رولد دال با همان جادوی همیشگی اش، پیروز شده است تا قصه را برای خردسالان مجذوب نماینده کند.

نسخه سینمایی اما تنها برای بزرگسالان مجذوب نماینده به نظر می رسد. با حضور بازیگران سرشناسی همچون جودی دنچ و داستین هافمن انتظارها بالا می رود اما اسیو تروت کیفیت قابل قبولی را ندارد زیرا لحظه ای از کلیشه ها فاصله نمی گیرد و برخی از کشمکش هایی که فیلم نامه نویس (ریچارد کرتیس) به قصه اضافه نموده، جواب نداده است. عناصر بچه هاه ای در فیلم پیدا نمی کنید و مخاطب هدف سازده بزرگسالان است که شاید برای هواداران واقعی رولد دال آزاردهنده باشد.

کتاب تشپ کال اثر رولد دال

28,000 تومان

مشاهده و خرید

13- 36 ساعت (36Hours)

  • سال انتشار: 1965
  • کارگردان: جرج سیتون
  • بازیگران: جیمز گارنر، اوا ماری سنت، راد تیلور، ورنر پترز، جان بنر، آلن نیپی یر، اد گیلبرت
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.3 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 83 از 100

کارنامه رولد دال به آثار بچه هاه خلاصه نمی گردد و او داستان های جدی و بزرگسالانه ای هم نوشته است، از جمله داستان کوتاه مراقب سگ باش که رویدادهای آن در جریان جنگ دنیای دوم رخ می دهد و فیلم 36 ساعت براساس آن ساخته شده است. قصه درباره یک خلبان نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا است که در یک بیمارستان انگلیسی به هوش می آید اما به تدریج مشکوک می گردد که پرستاران و دکترها نقشه شومی برای وی دارند.

داستان کوتاه رولد دال هیجان انگیز است اما جرج سیتون نتوانسته آن را به یک فیلم بلند پرکشش تبدیل کند؛ او در نیمه اول تعلیق نسبی ساخته است اما در نیمه دوم، همه کلیشه های ممکن را به نمایش می گذارد. این فیلم یک نسخه بازسازی تلویزیونی هم به نام نقطه شکست (Breaking Point) دارد که سال 1989 روی آنتن رفت و از نظر کیفی، به مراتب ضعیف تر از 36 ساعت است.

12- جادوگرها (The Witches)

  • سال انتشار: 2020
  • کارگردان: رابرت زمکیس
  • بازیگران: ان هتوی، اکتاویا اسپنسر، ژوزت سایمون، استنلی توچی، کریستن چنووس، چارلز ادواردز
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 5.3 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 49 از 100

یک اقتباس ناامیدنماینده از رمان کلاسیک مشهور رولد دال که با حضور رابرت زمکیس در مقام کارگردان، حتی ناامیدنماینده تر جلوه می نماید. قصه از نروژ و انگلستان به آمریکا منتقل شده است و جازیر برونو نقش یک یتیم را بازی می نماید که به وسیله جادوگر والا مقام (ان هتوی) و زیردستانش، به موش تبدیل می گردد. پسرک سپس با همکاری مادربزرگش، آگاتا (اکتاویا اسپنسر) کوشش می نماید تا جلوی جادوگران را بگیرد و نقشه آن ها - که از بین بردن همه بچه ها دنیا است - را به هم بریزد. برای سازندگان، جلوه های ویژه بیشتر از داستان گویی اهمیت داشته است، در نتیجه فیلم حس ویژه ای به مخاطب منتقل نمی نماید.

زمکیس سعی نموده است تا به قصه رولد دال وفادار بماند اما بدون قلب و احساس، اقتباسِ او رنگ وبوی متفاوتی دارد و ظاهراً تنها با هدف درآمدزایی برای تهیه نمایندگان پیشرفته است. لهجه افتضاح ان هتوی، یک فیلم نامه بی مزه و مضحک و تغییرات عجیبی که سازندگان در قصه ایجاد نموده اند (برای مثال، جادوگران قصه تنها سه انگشت دارند!)، باعث شد تا فیلم به یک شکست بزرگ تبدیل گردد و احتمالاً پرونده جادوگرهای رولد دال در دنیای سینما را برای همیشه ببندد.

کتاب جادوگرها اثر رولد دال

47 %

74,000

39,000 تومان

مشاهده و خرید

11- چهار اتاق (Four Rooms)

  • سال انتشار: 1995
  • کارگردان: الیسون آندرس، الکساندر راکول، رابرت رودریگز، کوئنتین تارانتینو
  • بازیگران: تیم راث، مدونا، آنتونیو باندراس، سلما هایک، مارک لارنس، مریسا تومی، بروس ویلیس
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 6.7 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 13 از 100

چهار اتاق یک فیلم آنتولوژی است که چهار قصه متفاوت در یک هتل را روایت می نماید و دو بخش آن به وسیله فیلم سازان مشهوری همچون کوئنتین تارانتینو و رابرت رودریگز ساخته شده است. این فیلم در میان اقتباس های رولد دال شاید نامتعارف ترین باشد و قصه های کوتاه بزرگسالانه وی را در مرکز توجه قرار می دهد. هر کدام از فیلم سازان، فیلم نامه قصه خود را شخصاً نوشته اند و نقطه مشترک داستان ها فارغ از محل رویدادها، شخصیت تد (تیم راث) است که با مهمانانِ ناهمگونی روبه رو می گردد.

همچون دیگر آثار آنتولوژی، برخی از بخش ها بهتر هستند؛ در این میان، مردی از هالیوود ساخته تارانتینو تفاوت های ملموسی با سه اپیزود دیگر دارد و دیدنیش را به هواداران این فیلم ساز توصیه می کنیم اما مخاطبان عادی شاید با آن ارتباط برقرار ننمایند. فیلم که از اِلمان های کمدی سیاه بهره می برد، در کنار دیگر اقتباس های دال قرار نمی گیرد و فضاسازی متفاوتی دارد، از کنار بازی کمیک و بامزه تیم راث هم نباید عبور کرد.

10- چارلی و کارخانه شکلات سازی (Charlie and the Chocolate Factory)

  • سال انتشار: 2005
  • کارگردان: تیم برتون
  • بازیگران: جانی دپ، فردی هایمور، دیوید کلی، هلنا بونهام کارتر، میسی پایل، آناسوفیا راب، کریستوفر لی
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 6.7 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 83 از 100

این ساخته تیم برتون هم با دیگر اقتباس های رولد دال تفاوت های واضحی دارد و پدیده عجیبی است. فیلم برای هر نوع سلیقه ای مناسب نیست و جانی دپ شخصیت ویلی ونکا را براساس مایکل جکسون ترسیم نموده است که تصمیم اشتباهی بود اما از جهاتی منطقی به نظر می رسد؛ ونکا در این فیلم مردی است که مسائل روحی -روانی اش در آسیب های دوران کودکی ریشه دارد اما مشکل این است که ونکای دپ دوست داشتنی نیست، او حس بدی به شما منتقل می نماید و تحمل وی آسان نخواهد بود. دیگر بخش های فیلم هم از استانداردهای تیم برتون پایین تر است و اگرچه می خواهد همچون رمان اصلی منحوس و تاریک باشد اما از زوایای نادرستی به قصه نزدیک می گردد.

فیلم را حتی می توانیم یک پارودی بدانیم که به دلایل نامعین از عناصر گوتیک استفاده می نماید و برخی از سکانس های موزیکال آن شما را خشمگین می سازد. جانی دپ همیشه در نقش های تیپ درخشیده است اما ویلی ونکا یکی از آن ها نیست. با قصه احتمالاً آشنایی دارید، چارلی باکت یک پسرک مهربان و پرکوشش است که حتی پول خرید یک شکلات را ندارد. یک روز، ویلی ونکا، کارخانه دار مرموز شهر اعلام می نماید که درون پنج شکلات تولیدی کارخانه اش بلیط طلایی نهاده شده است و هر کودک خوش شانسی که شکلات بخرد و این بلیط را پیدا کند، تا ابد شکلات رایگان دریافت می نماید و البته فرصت بازدید از کارخانه اش را خواهد داشت. برتون کوشش نموده تا از نسخه 1971 فاصله بگیرد و حتی چند آهنگ تازه هم به فیلم اضافه نموده است اما کافی نیست.

کتاب چارلی و کارخانه شکلات سازی اثر رولد دال

35 %

85,000

55,000 تومان

مشاهده و خرید

9- غول بزرگ مهربان (The BFG)

  • سال انتشار: 2016
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • صداپیشگان: مارک رایلنس، روبی بارنهیل، بیل هیدر، پنه لوپه ویلتون، ربکا هال، جامین کلمنت
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 6.3 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 74 از 100

اقتباسی از رمانی به همین نام، قصه درباره دخترک یتیمی به نام سوفی است که با یک غول بزرگ مهربان آشنا می گردد. این فیلم با بودجه بزرگ 140 میلیون دلاری، به یکی از بزرگ ترین شکست های تجاری کارنامه هنری استیون اسپیلبرگ تبدیل شد و تنها 195 میلیون دلار فروخت اما در مجموع فیلم قابل قبولی است که جلوه های ویژه مناسب و بازی های راضی نماینده ای دارد (به ویژه مارک رایلنس). رویکرد اسپیلبرگ معین است، او می خواهد همه چیز را همراه با حس شگفتی عرضه کند اما در این زمینه افراطگری به خرج می دهد.

او مانند پدری است که می خواهد قصه ای را برای فرزندش تعریف کند تا بخوابد اما از تکرار این قصه خسته شده است و گویی دیگر حوصله تعریف کردن آن را ندارد. تلفیق جادوی دیزنی و کارگردانی اسپیلبرگ هیجان انگیز به نظر می رسید اما غول بزرگ مهربان در کنار ساخته های درخشان این فیلم ساز قرار نمی گیرد، حتی با اینکه می خواهد کاملاً به رمان اصلی وفادار باقی بماند.

کتاب غول بزرگ مهربان اثر رولد دال

41 %

62,000

36,500 تومان

مشاهده و خرید

8- قافیه های شورشی (Revolting Rhymes)

  • سال انتشار: 2016
  • کارگردان: جیکوب شو
  • صداپیشگان: دومینیک وست، راب برایدون، دیوید ویلیامز، تمسین گریگ، رز لزلی، جما چان
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.9 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 86 از 100

اقتباسی آزاد از کتاب مجموعه اشعار رولد دال (به همین نام)، قافیه های شورشی یک فیلم انیمیشنی تلویزیونی است که قصه های کلاسیک آشنایی را روایت می نماید، با این تبصره که به آن ها چرخش های داستانی کمیک اضافه نموده است. مخاطب هدف فیلم، بچه ها است و جیکوب شو علاقه ای نداشته تا کمی به مخاطب بزرگسال بها دهد، به همین دلیل برخی از شوخی های فیلم سطح پایین و مضحک از آب درآمده اند؛ با این حال، او توانسته است میان قصه های مستقل (پنج شعر مختلف) ارتباط قانع نماینده ای برقرار کند.

بازتعریف قصه های بچه هاه (یا کلاسیک) با پیچش های تازه حالا به یک زیرژانر تبدیل شده است و نمونه های پیروزی از آن را در سال های اخیر دیده ایم؛ قافیه های شورشی شاید در این زمینه برترین نباشد اما قابل قبول است؛ اگرچه، اشعار رولد دال کوتاه تر و بامزه تر هستند و به حاشیه هم نمی روند.

کتاب من و زرافه و پلی اثر رولد دال

40 %

35,000

21,000 تومان

مشاهده و خرید

7- دنی، قهرمان دنیا (Danny, the Champion of the World)

  • سال انتشار: 1989
  • کارگردان: گوین میلار
  • بازیگران: جرمی آیرونز، رابی کالترین، سیریل کیوسک، مایکل هوردرن، لایونل جفریس، جین مارش
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 6.7 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 70 از 100

یکی از معدود اقتباس های رولد دال که دوستش داشت و از آن دفاع می کرد. دنی، قهرمان دنیا از فیلم های کمتردیده شده این لیست است که بی تردید ارزش یک بار دیدن را دارد. این فیلم تلویزیونی قصه دنی (ساموئل آیرونز) و پدرش ویلیام (جرمی آیرونز) را روایت می نماید که یک تاجر محلی می خواهد زمین آن ها را به زور تصاحب کند و آن ها تصمیم می گیرند با شکار غیرمجاز قرقاول های وی، جلوی این اتفاق را بگیرند.

همچون رمان رولد دال، فیلم دوست داشتنی است و ظرافت های جالبی دارد. رابطه پدر پسری قصه هم شما را تحت تأثیر قرار می دهد که شاید به این علت باشد که آن ها واقعا پدر و پسر هستند؛ فضای روستایی فیلم را هم نباید نادیده گرفت. همراه با نسخه سینمای خانگی فیلم، یک مستند هم منتشر شد که در آن رولد دال حضور دارد؛ اگر به سراغ دنی، قهرمان دنیا رفتید، نیم نگاهی به آن مستند هم داشته باشید.

کتاب دنی قهرمان دنیا اثر رولد دال

36 %

88,000

56,000 تومان

مشاهده و خرید

6- جیمز و هلوی غول پیکر (James and the Giant Peach)

  • سال انتشار: 1996
  • کارگردان: هنری سیلیک
  • صداپیشگان: پل تری، سایمون کالو، ریچارد درایفس، سوزان ساراندون، جین لیوز، دیوید تیولیس
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 6.7 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 91 از 100

رمان جیمز و هلوی غول پیکر یکی دیگر از آثار شاخص رولد دال است که به مضامین آشنایی همچون جادوگری، سوءاستفاده از بچه ها و فرار از دنیای واقعی به واسطه رویاپردازی می پردازد؛ اقتباس سینمایی قصه به کارگردانی هنری سیلیک نیز به مسیر مشابهی می رود و به مقدار منبع اصلی قابل تأمل است. فیلم، تلفیقی از لایواکشن و استاپ موشن است که تصمیمی هوشمندانه از سوی فیلم سازان بوده است، زیرا با این ترفند توانسته اند سیاهی های قصه دال را تلطیف نمایند. قصه درباره سرگذشت غم انگیز جیمز است، کودک یتیمی که با عمه های سنگ دل و دیوانه اش زندگی می نماید.

یک روز، جیمز با پیرمرد مرموزی دیدار می نماید که به او چند تکه زبان تمساحِ جادویی هدیه می دهد و این زبان های تمساح به یک درخت هلو تبدیل می شوند. جیمز از خواب بیدار می گردد و در عین ناباوری، هلوی بزرگی را نظاره می نماید که بیرون خانه رشد نموده است. عمه های او تصمیم می گیرند این هلو را به یک جاذبه توریستی تبدیل نمایند تا از آن پول دربیاورند اما جیمز نقشه دیگری دارد. او در هلو سوراخی ایجاد می نماید و با ورود به آن، به یک دنیای انیمیشنی خیال پردازانه قدم می گذارد. با حضور هنری سیلیک در پشت دوربین و تیم برتون در مقام تهیه نماینده، فیلم به فضاهای موردنظر رولد دال نزدیک است و به مسائلی همچون اهمیت روان کودک و قدرت خیال پردازی می پردازد.

کتاب جیمز و هلوی غول پیکر اثر رولد دال

26 %

60,000

44,580 تومان

مشاهده و خرید

5- غول بزرگ مهربان

  • سال انتشار: 1989
  • کارگردان: برایان کاسگرو
  • صداپیشگان: دیوید جیسون، آماندا روت، دان هندرسون، فرانک تورنتون، مالی ساگدن، مایکل نوولز
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 6.7 از 10

غول بزرگ مهربانِ اصلی! این فیلم انیمیشنی تلویزیونی، سال 1989 از شبکه آی تی وی روی آنتن رفت و به سرعت محبوبیت بالایی پیدا کرد. فیلم یادآور ساخته های رالف بکشی یا انیمیشن دیگ سیاه دیزنی است؛ تاریک و افسرده با تکیه بر فضاسازی. سبک انیمیشنی ساده فیلم هم اگرچه به علت بودجه پایین پروژه است اما با آنچه از رولد دال می شناسیم، هم خوانی دارد. مشابه دنی، قهرمان دنیا، این فیلم هم به شدت بریتانیایی است و برگ برنده آن را باید صداپیشگی کم نظیر دیوید جیسون بدانیم.

رولد دال این اقتباس را هم دوست داشت و پس از دیدنی آن در لندن، سازندگان را ایستاده تشویق کرد. فارغ از وفاداری فیلم به قصه اصلی و شخصیت ها، لحن تاریک و نامتعارف رمان را هم در فیلم حس می کنید که بی گمان درست در آوردن آن آسان نبوده است. غول بزرگ مهربان مورد تحسین منتقدان نهاده شد و نسخه خانگی آن به فروش قابل توجهی رسید.

4- جادوگرها

  • سال انتشار: 1990
  • کارگردان: نیکلاس روگ
  • بازیگران: آنجلیکا هیوستون، مای زترلینگ، روآن اتکینسون، جین هرکس، برندا بلتین، بیل پترسون
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 6.8 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 93 از 100

نیکلاس روگ در شروع دهه نود میلادی، تاریک ترین اقتباس بچه هاه ممکن از رولد دال را ارائه داد؛ جادوگرها سرشار از لحظات ترسناک و تصاویر آزاردهنده است و طنز سیاه دال هم در آن به چشم می خورد. قصه مشابه نسخه رابرت زمکیس است، جادوگرانی با ظاهری هیولاگونه که خود را به شکل زنان معمولی درآورده اند و بچه ها را شکار می نمایند. در این میان، یک پسرک جوان با یاری مادربزرگش می خواهد جلوی آن ها را بگیرد. تنها مشکل فیلم این است که انتها بندی متفاوتی نسبت به رمان دارد و به اصطلاح با یک انتها خوش هالیوودی روبه رو هستیم.

این انتها باعث شد تا رولد دال از فیلم متنفر گردد و این ساخته نیکلاس روگ را یک اقتباس افتضاح بداند. رویکرد سازندگان اما قابل درک است، آن ها می خواستند کمی از سیاهی قصه بکاهند و یک پیغام مثبت درباره اخلاقیات به مخاطب کودک بدهند؛ در نتیجه انتهای را برای فیلم انتخاب کردند که حس بهتری به بیننده می دهد. نکته غم انگیز اما این است که سازندگان، انتها اصلی کتاب را هم ساخته بودند و گفته می گردد که رولد دال پس از دیدنی این انتها، اشک ریخت. متأسفانه این انتها کنار گذاشته شد تا رولد دال از تهیه نمایندگان بخواهد تا حتی نام او را در کنار این فیلم ذکر ننمایند.

3- ماتیلدا (Matilda)

  • سال انتشار: 1996
  • کارگردان: دنی دویتو
  • بازیگران: رئا پرلمان، امبت دیویتس، پم فریس، مارا ویلسون، دنی دویتو، پل روبنس، جان لاویتس
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 6.9 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 91 از 100

ماتیلدا در واقع نسخه بچه هاه رمان کری (استیون کینگ) است و اینجا هم قهرمان قصه از قدرت های ماورایی اش استفاده می نماید تا انتقام بگیرد. ماتیلدا کودکی باهوش و منحصربه فرد است که والدینش رابطه مناسبی با وی ندارند و دخترک تنها با کتاب خواندن است که از این زندگی عذاب آور فاصله می گیرد. شرایط برای ماتیلدا زمانی تغییر می نماید که به یک مدرسه تازه قدم می گذارد و با خانم هانی آشنا و مطلع می گردد که از قدرت های مخفی بهره می برد. او سپس از این قدرت ها استفاده می نماید تا از مدیر مدرسه و کسانی که او را اذیت نموده اند، انتقام بگیرد.

فیلم گاهی از رمان اصلی فاصله می گیرد اما سرگرم نماینده است. دنی دویتو در مقام کارگردان، از زوایای دوربین عریض یا کلوزآپ ها استفاده نموده است تا آشفتگی دنیاِ قصه را به تصویر بکشد؛ او گاهی این دنیا را از زاویه دید کودک نشان می دهد تا او را بهتر درک کنیم. ماتیلدا از تیم بازیگری درخشانی بهره می برد، مارا ویلسون در نقش اصلی عالی است و پم فریس در نقش مدیر مدرسه، یکی از به یادماندنی ترین شخصیت منفی های ژانر کودک را خلق می نماید. همان طور که در مقدمه ذکر شد، نتفلیکس به تازگی اقتباس موزیکال تازه ای از رمان ماتیلدا ساخته است که بازخوردهای مثبتی دریافت کرد و آن هم ارزش دیدن دارد.

کتاب ماتیلدا اثر رولد دال نشر کتاب چ

36 %

98,000

62,900 تومان

مشاهده و خرید

2- آقای فاکس شگفت انگیز (Fantastic Mr. Fox)

  • سال انتشار: 2009
  • کارگردان: وس اندرسن
  • صداپیشگان: جرج کلونی، مریل استریپ، جیسن شواتسمن، بیل مری، ویلم دفو، اوون ویلسون، مایکل گمبون
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.9 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 93 از 100

در نگاه اول، سبک فیلم سازی تیم برتون به رولد دال نزدیک تر به نظر می رسد اما چه کسی انتظار داشت که سبک فیلم سازی وس اندرسن در تلفیق با نوشته های این نویسنده بزرگ به یک شاهکار ختم گردد؟ آقای فاکس شگفت انگیز، فیلم استاپ موشن اندرسن، با رمان محبوب دال هارمونی کم نظیری دارد. آقای فاکس میخواهد تا از سه کشاورز بدنام، غذا به سرقت ببرد اما نقشه هایش درست پیش نمی رود تا مجبور گردد همراه با خانواده اش به زیرزمین نقل مکان کند و حالا سه کشاورز متحد شده اند تا او را به دام بیندازند. دوست داشتنی، بامزه و یک ادای دین تمام عیار به رولد دال، آقای فاکس شگفت انگیز یکی از برترین اقتباس ها از آثار این نویسنده است و اگر در قید حیات بود، از دیدنی آن دگرگون می شد.

حتی اگر از هواداران فیلم های وس اندرسن نیستید، این انیمیشن می تواند شما را راضی کند. استفاده از استاپ موشن یاری نموده است تا حیوانات زنده تر جلوه نمایند و صداپیشگان (به ویژه جرج کلونی، مریل استریپ و ویلم دفو) عالی ظاهر شده اند. آقای فاکس شگفت انگیز نامزد جایزه اسکار برترین انیمیشن هم شد و اگر در مقابل رقیب درجه یکی همچون بالا قرار نمی گرفت، این جایزه را به خانه می برد.

1- ویلی ونکا و کارخانه شکلات سازی

  • سال انتشار: 1971
  • کارگردان: مل استوارت
  • بازیگران: جین وایلدر، جک آلبرتسون، پیتر اوستروم، جولی داون کول، دنیس نیکرسن، اد پک گونتر
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.8 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 91 از 100

ویلی ونکا و کارخانه شکلات سازی یکی از مشهورترین فیلم های بچه هاه تاریخ است که فیلم نامه اولیه آن را خود رولد دال نوشت اما پس از بازنویسی های متخلف و انتخاب جین وایلدر برای نقش ویلی ونکا، تصمیم گرفت از این فیلم فاصله بگیرد. یک اقتباس موزیکال، این فیلم حس شگفتی را در مخاطب زنده می نماید و اگرچه سازندگان در برخی بخش ها مسیر دیگری را رفته اند و نسبت به رمان اصلی بی اعتنا هستند اما فیلم، ماجراجویی شورانگیزی را برای بچه ها رقم می زند. همه شخصیت های فیلم به یادماندنی هستند، از دانشمندی که دارد با رایانه اش بحث می نماید تا ویلی ونکا که حالا همه این شخصیت را با جین وایلدر به یاد می آورند.

ویلی ونکا و کارخانه شکلات سازی در دوره اکران به پیروزیت تجاری خاصی نرسید و با اینکه برای موسیقی متن و بازی جین وایلدر از سوی منتقدان تحسین شد اما در گیشه نفروخت. ارزش این ساخته مل استوارت در گذر زمان معین شد و حالا یک فیلم کالت در نظر گرفته می گردد. نقدها رولد دال از فیلم قابل درک است، او می گفت که وقتی قصه درباره چارلی است، چرا نام ویلی ونکا را بر فیلم گذاشته اند؟ او بعلاوه از جایگزین شدن شعرهایش با شعرهای تازه، بیزار بود. رولد دال فیلم را دوست نداشت اما مخاطبان سینما عاشق آن شدند و کارخانه شکلات سازی هنوز هم حرف های زیادی برای گفتن دارد.

کتاب مجموعه آثار رولد دال - یازده جلدی

28 %

512,000

367,000 تومان

مشاهده و خرید

منبع: Collider

منبع: دیجیکالا مگ

به "فیلم های اقتباسی رولد دال از بدترین تا برترین" امتیاز دهید

1 کاربر به "فیلم های اقتباسی رولد دال از بدترین تا برترین" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم های اقتباسی رولد دال از بدترین تا برترین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید