گردشگری کودک : چگونه با بچه ها طبیعت گردی کنیم؟

به گزارش ابزار ایرانی، بچه ها عاشق کمپ در طبیعت و گذراندن یک روز پر از تفریح و هیجان با پدر و مادرشان هستند، فقط کافی است که توصیه ها و نکات لازم برای اردو رفتن با بچه ها و خلق یک سفر خانوادگی فراموش نشدنی را بدانید.

گردشگری کودک : چگونه با بچه ها طبیعت گردی کنیم؟

به نظر می رسد که گردشگران در سال 2020، به برپایی کمپ و اردوهای فضای باز گرایش بیشتری داشته باشند؛ اما کمپ در طبیعت برای خانواده هایی که تا به امروز با بچه هاشان این تجربه را نداشته اند، به نظر چالشی بزرگ می آید.

شیوع ویروس کرونا و ترس گردشگران از اقامت در هتل و دیگر مکان های اقامتی، آن ها را به سمت کمپ با وسایل شخصی خودشان در نقاط دورافتاده و در دل طبیعت سوق خواهد داد؛ اما این سنت دیرینه مدت ها است که به دست فراموشی سپرده شده بود. شاید بسکمک از ما با نحوه برپاکردن چادر یا وسایل لازم برای برپایی کمپ آشنایی داشته باشیم، اما این نوع سفر با بچه ها، نکات مهم و قابل توجهی دارد که به هیچ وجه نباید از آن ها غافل شویم.

به همین منظور ابزار ایرانی قصد دارد در مقاله امروز، بر ساختن یک اردوی به یادماندنی با بچه ها، یک سفر خانوادگی و توصیه های لازم تمرکز کند تا خاطره ای فوق العاده برای شما و بچه هاتان رقم بزند.

ابتدا از بچه ها سوال کردیم درباره مواردی مورد علاقه شان برای کمپ شبانه سوال شد و سپس اطلاعات مفیدی از دانش والدین آگاه به این خواسته ها اضافه شده اند. از قلم نیاندازید که رعایت نکته های حاصل، برای داشتن یک سفر کمپینگ پیروز و خارق العاده با بچه های کوچک و خلق خاطرات و سنت های نو خانوادگی لازم است.

آنچه در این مقاله می خوانید:

  • برپایی کمپ در کنار آب
  • آتش درست کردن
  • احساس آزادی
  • آموزش استقلال
  • خلاقیت
  • زمان را فراموش کنید
  • نظارت بر خواب
  • آوازهای دور آتش
  • تماشای ستارگان
  • میانوعدههای هیجانانگیز
  • ساختن سنتها و خاطرات خانوادگی

برپایی کمپ در کنار آب

بچه ها عاشق آب هستند، به خصوص اگر بتوانند با خیال راحت در آن شنا کنند یا شلپ شلپ در آن راه بروند. پس سعی کنید که بودن در کنار آب را در برنامه خود قرار دهید. به جای هایکنیگ و کوهنوردی به سمت بالای تپه برای داشتن یک منظره چشمگیر که ممکن است بچه هاتان را به اندازه شما شگفت زده نکند، به سمت یک دریاچه، رودخانه یا حتی یک چشمه کوچک بروید.

مهم نیست آب دریاچه چقدر سرد باشد. مطمئن باشید که بچه ها با پریدن در آب، خستگی راستا را فراموش خواهند کرد و دوباره مملو از انرژی خواهند شد. حتی یک سفر به یک نهر کم عمق که بچه ها می توانند در اطراف آن به گشت و گذار بپردازند، آن ها را هیجان زده و بسیار شادمان خواهد کرد.

آتش درست کردن

آتش به نظر یک کشش جادویی برای افراد جوان دارد و برپایی کمپ یکی از معدود راه هایی است که بچه ها می توانند بدون ریسک با آتش در تعامل باشند و از آن لذت ببرند. یکی از دلایلی که بچه ها عاشق سیب زمینی کبابی هستند، این است که این غذا علاوه بر طعم خوشمزه، روی آتش درست می شود. پس اگر امکان پخت غذای دیگری در آتش وجود دارد، به آن ها اجازه بدهید تا این کار را تجربه کنند.

به طور مثال می توانید سوسیس ها را به سیخ بکشید تا روی آتش آن ها را کباب کنند. اگر منقل خوراک پزی به همراه داشته باشید که چه بهتر، بچه ها عاشق درست کردن پنکیک روی منقل در فضای باز خواهند شد. درست است که داشتن یک گاز پیک نیکی برای برپایی کمپ لازم است، اما اگر می توانید بدون ایجاد خطر برای جنگل و به صورت ایمن، آتش درست کنید، به هیچ وجه از این تجربه صرف نظر نکنید.

احساس آزادی

احتمالا هیجان انگیزترین چیز درباره برپایی کمپ در فضای باز، آزادی برای گشت و گذار و کاوش است؛ این یکی از ویژگی های دوران کودکی است که بچه ها هنوز هم در کتاب ها می خوانند و در فیلم ها می بینند، اما به ندرت در نزدیکی خانه هایشان اجازه دارند آن را تجربه کنند.

کاوش در محوطه نزدیک محل کمپ و به خصوص بازی هایی چون قایم باشک برای بچه ها بسیار هیجان انگیز است. به آن ها نشان دهید که تا چه فاصله ای می توانند دور شوند و تمام توصیه های لازم را به آن ها بگویید تا تجربه ای منحصربه فرد و در عین حال ایمن برای آن ها رقم بزنید.

آموزش استقلال

یکی از نتایج احساس آزادی، استقلال در انتخاب است. به بچه ها اجازه دهید که وسایل سفر کمپینگ را آن ها جمع کنند. لیستی از وسایل لازم تهیه کنید و به آن ها بدهید و کار را به بچه ها بسپارید. از قلم نیاندازید که قبل از حرکت، وسایل را بررسی کنید تا چیز مهمی جا نمانده باشد.

از آن ها بپرسید که دوست دارند چه غذاهایی در این سفر کمپینگ بخورند و وقتی به محل کمپ رسیدید، به بچه ها اجازه دهید که در برپایی چادر و تزئین آن سهم داشته باشند. نظر آن ها را در مورد محل برپایی چادر بپرسید و سپس با کمک آن ها چادر را آماده کنید. سپس از آن ها بخواهید تا چادر را با آویزان کردن یک فانوس در داخل و شاید حتی یک رشته لامپ تزئین کنند.

خلاقیت

به نظرتان چرا همیشه کمدها و کشوهای خانه پر از مدادرنگی و مداد شمعی است و ما هیچ وقت نمی دانیم با آثار هنری و نقاشی هایی که بچه ها از مدرسه به خانه می آورند، چه کار کنیم؟

بچه ها عاشق این هستند که با استفاده از دست هایشان، به خیالات خود واقعیت ببخشند. پس اگر لازم است با خودتان یک اسباب بازی ببرید، اما مطمئن باشید که فضای باز، منبع بی انتهایی از تفریح و تفریح را برای بچه ها با هر سنی فراهم خواهد کرد.

وسایل الکترونیکی مانند تبلت و موبایل را کنار بگذارید و یک آخر هفته فوق العاده و متفاوت برای آن ها بسازید. به بچه ها کمک کنید تا با شاخه های خشکیده درختان قلعه بسازند، با گِل، شیرینی های پای درست کنند و با استفاده از خاک، سنگ و مصالح طبیعی که در اطرافشان پیدا می کنند، آثار هنری خلق کنند. اگر نزدیک رودخانه یا دریاچه هستید، بیشتر مراقب بچه ها باشید تا هیچ خطری آن ها را تهدید نکند.

زمان را فراموش کنید

زندگی بچه ها غالبا با زمان و ساعت اداره می شود. هر روز با ساعت گذاشتن برای بیدار شدن و رفتن به مدرسه، رسیدن به کلاس ها، انتظار برای زنگ آخر و سپس رفتن به سمت کلاس ها و فعالیت های مختلف پس از مدرسه، گویی در رقابت مداوم با زمان می گذرد. حتی کلاس های ورزشی آخر هفته نیز بدان معنی است که زمان همیشه در زندگی آن ها حضور دارد.

پس لطفی در حق آن ها کنید؛ علاوه بر حذف وسایل الکترونیکی و تلفن های هوشمند در تعطیلات آخر هفته، ساعت های آن ها را نیز بگیرید. در حالی که شما باید حواستان به ساعت و زمان باشد، بچه ها می توانند یک یا دو روز را تنها با کمک نور خورشید و زمان صرف وعده های غذایی وقت را تشخیص دهند و از اوقات خود لذت ببرند.

نظارت بر خواب

خب همان طور که حدسش را می زنید، در سفرهای کمپینگ با وجود جاذبه هایی چون آتش اردو، داستان های ترسناک ارواح و دیگر موارد، بچه ها علاقه ای به خوابیدن ندارند. با اینکه آن ها نمی خواهند بخوابند، ولی به استراحت کردن و خواب نیاز دارند و شما هم همین طور. بنابراین، از کنار این موضوع به سادگی عبور نکنید. اگر داخل ماشین کمپ می کنید، یک تشک بادی به همراه داشته باشید تا برای خواب، آن را باد کنید و راحت بخوابید.

بچه ها عاشق فضاهای کوچک هستند. راحتی جالب توجهی برای آن ها در این فضاها وجود دارد. این یکی از دلایلی است که آن ها عاشق خوابیدن در چادر خواهند شد، زیرا شما یک خانه یا یک اتاق خواب را آن قدر فشرده کرده اید که تبدیل به یک چادر شده است.

شما همچنین می توانید به آن ها پتو بدهید تا دور آتش بنشینند و احساس راحتی کنند، فقط حواستان باشد که از این پتوها برای خوابیدن استفاده نکنید، زیرا بوی دود می گیرند و خاکی و کثیف می شوند.

آوازهای دور آتش

به احتمال زیاد، لازم نیست از علاقه بچه ها به آواز خواندن دور آتش به شما بگوییم. اگر گیتار یا هر ساز دیگری در خانه دارید، حتما آن را با خود به کمپ ببرید و نگران این نباشید که خانواده شما خیلی اهل موسیقی نیست یا حتی هیچ آوازی برای دور آتش بلد نیستید.

از بچه ها بخواهید تا شعرهای موردعلاقه شان را بخوانند و شما هم سعی کنید هماهنگ با آن ها کمی موسیقی بنوازید تا شبی خاطره انگیز و فراموش نشدنی برایشان بسازید.

از قلم نیاندازید که با وجود اینکه خورشید در فصل تابستان، دیر غروب می کند و به شما زمان می دهد تا شام را آماده کنید، اما صبح ها هم زود طلوع می کند و زمانی که نور از میان درختان یا بر فراز تپه بر چادر شما بتابد، بچه ها بیدار خواهند شد و شما را هم بیدار خواهند کرد.

پس، شام را کمی زودتر آماده کنید و تا هوا روشن است، غذایتان را بخورید. در طول شب هم خودتان را سرگرم دور آتش نشستن و آواز خواندن و موسیقی کنید.

تماشای ستارگان

بچه ها همانقدر که عاشق نگاه کردن به ابرها و تصور شکل حیوانات و دیگر چیزها در آسمان هستند، از تماشای ستارگان در آسمان شب هم لذت می برند. این فعالیت هیجان انگیز به ندرت در برنامه هفتگی شلوغ آن ها می گنجد و شاید هیچ وقت در شهرهای پرنور و با هوای آلوده میسر نباشد.

پس بعد از صرف شام، آن ها را به تماشای ستارگان دعوت کنید. اگر نام صور فلکی را بلد نیستید، با خلاقیت خود نام اختراع کنید و تجربه ای منحصربه فرد برای بچه هاتان رقم بزنید.

میان وعده های هیجان انگیز

خوراکی هایی چون مارشمالو برای اردو بسیار مناسب هستند و به سادگی می توان آن ها را روی آتش کباب کرد. یکی دیگر از خوراکی هایی که می توان روز را با آن شروع کرد، شکلات داغ است. درست در همان زمانی که مشغول آماده کردن چای یا قهوه روی گاز پیک نیکی خود هستید، به بچه ها اجازه دهید تا دست هایشان را با یک لیوان شکلات داغ گرم کنند.

کره بادام زمینی، شکلات صبحانه، مربا و نان به همراه داشته باشید و صبح زود برای آن ها لقمه درست کنید و به بچه هاتان بگویید که این صبحانه لذیذ، مخصوص کمپ است. خلاق باشید و میان وعده های متنوع و لذیذی برای آن ها در طول روز آماده کنید. نگران هم نباشید! طعم همه چیز در فضای باز بهتر است. برای همین آن ها باور خواهند کرد که این ها، لقمه های ویژه اردو هستند.

ساختن سنت ها و خاطرات خانوادگی

تماشای ستارگان و ابداع نام هایی برای صور فلکی، خواندن شعر دور آتش اردو و خوردن شکلات داغ برای صبحانه، بخشی از ساختن خاطره ها و سنت های خانوادگی است. بچه ها عاشق سنت ها هستند، پس سعی کنید که در تجربه اول سفر اردویی خانوادگیتان، بهترین خاطره ها را بسازید و در اردوهای بعدی از آن ها به عنوان سنت استفاده کنید.

مطمئن باشید که به زودی مشکل شما نخوابیدن بچه ها در فضای باز نیست، بلکه خواهش و التماس آن ها برای رفتن به یک اردوی دیگر است.

منبع: کجارو / matadornetwork.com

به "گردشگری کودک : چگونه با بچه ها طبیعت گردی کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری کودک : چگونه با بچه ها طبیعت گردی کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید