هفت سین سرآمدی و سعادت

به گزارش ابزار ایرانی، سرآمدی و سعادت به عنوان آرمان ویژه بشری در قالب هفت سین و منطبق بر مدل برنامه ریزی استراتژیک فردی با ابزار علمی و عملی موفقیت مطرح می شود.

هفت سین سرآمدی و سعادت

گروه استان های خبرگزاری ابزار ایرانی، سال 98 با تمام مصائب از آغاز تا خاتمهش به آخر رسید. با وجود بیم هایی که سختی ها و غم ها در زندگی انسان ایجاد می کنند، ذات بشر امیدوار، برنامه ریز، آرمان طلب و کوشاست. آینده هرقدر پیچیده تر و متلاطم تر پیش بینى شود، برنامه هدفمند، پیشواز آن و عبور از راستا را آسان تر و هموارتر خواهد کرد.

در این نوشتار کوتاه سعی شد تا سرآمدی و سعادت به عنوان آرمان ویژه بشری در قالب هفت سین و منطبق بر مدل برنامه ریزی استراتژیک فردی با ابزار علمی و عملی پیروزیت، تقدیم هم میهنان شود.

بی شک در این برهه حساس همدلی، همفکری و همراهی نیاز بیش از پیش و ابزار راهگشایی برای همگان خواهد بود.

در مدل ذکر شده، یک ایرانی تعالی خواه می داند که پیروزیت او در سایه توجه متوازن به رعایت بهداشت و سلامت جسم و جان، خلق ثروت، ایجاد ارتباطات مفید اجتماعی خصوصاً در خانواده، پایبندی به معنویات، تحصیل و آموزش مناسب، توانمندی های حرفه ای و کار، وجهه اجتماعی مثبت و برخورداری از اوقات فراغت شاد شکل می گیرد، بنابراین در هر شرایطی برای آرمان مطلوب خود برنامه ریزی و تلاش می کند.

انسان پیروز و سرآمد به رشد همه جانبه متوازن و مبتنی بر توانمندی ها و تمایلاتش می اندیشد و اطمینان دارد که رشد تک بعدی نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

البته ممکن است افراد مختلف یا یک فرد در ادوار مختلف زندگی اولویت های متفاوتی داشته باشد، اما هیچ گاه هیچ یک از ابعاد را در برنامه زندگی خود حذف نکرده، چراکه آگاه است که توجه همه جانبه به ابعاد پیروزیت دارای اثر هم افزایى و متقابل بین ابعاد ذکر شده است.

براین اساس، سال 1399 را با امید و تلاش برای سعادت و سرآمدی در قالب هفت سین آغاز می کنیم.

سین اول؛ سلامت در جهت آسایش روح و جسم

در جهانی امروز گاهی مشغله هاى فراوان ما را از سلامت خود غافل کرده و جسم و روح خود را در اولویت ها (و البته به اشتباه) نادیده می گیریم.

بیماری ها و اتفاقاتی نظیر سیل و کرونا (با تمام ناگواری) تذکرات به جایی برای خودآگاهی بیشتر و درک اهمیت و اولویت اول سلامت در زندگی است.

این بعد از پیروزیت، توجه و داشتن برنامه منظم زندگی در حوزه سلامتی جسمی و روانی افراد و ترک عادات رفتاری بد را شامل می شود که باید به طور دائم به آن پرداخته شود.

سین دوم؛ سرمایه گذارى، سازمان دهى و سازندگى در راستای رفاه مالى

ثروت تنها عامل خوشبختی نیست، اما قدرت انتخاب بشر را بالا برده؛ تا جایی که بتواند به جای مادّیات، معنویّات را انتخاب کند.

دستیابی به ثروت منطقی، نیازمند برنامه هدفمند در سرمایه گذاری آگاهانه، سازماندهی صحیح زندگی و ساختن برای بهره برداری خود و دیگران است.

سین سوم؛ سازگارى، سخاوت و سنت باورى برای حفظ کانون خانواده و ارتباطات

انسان ذاتاً یک موجود اجتماعی و ارتباط گرا است و تمامی مناسبات انسان ها به واسطه ارتباطات معین می شود. شکل گیرى خانواده به واسطه ارتباطات بوده و جامعه نیز از همین الگو پیروی می کند.

سازگاری و همدلی، سخاوت و گشاده رویی و رعایت سنت هاى ملی، بومی و اعتقادی در ارتباطات اجتماعی و خانواده در برنامه زندگی مورد تأکید است.

باید به یاد داشته باشیم، قاعده مثلث پیروزیت کسب وکار بر ارتباطات پایدار بوده، انسان هاى پیروز 85 درصد پیروزیت خود را از ارتباطات به دست آورده و تنها 15 درصد آن به سایر توانمندی ها وابسته است.

سین چهارم؛ سپاسگزاری، ستایش و سجده در راستای معنویات زندگى

هر حوزه ای از فعالیت ها در برنامه فردی که به تعالی معنوی و روح انسانی منجر شود در این زمینه قابل گنجاندن است.

نخستین گام تعالی روح، سپاسگزاری است. اهمیت توجه به نیمه پر لیوان از آن جهت است که ببینیم زندگی چقدر فرصت و نعمت در اختیار ما قرار داده که باید سپاسگزار آن بود، خداوند را ستایش کرد و برایش سر تعظیم فرود آورد.

با این تأکید که سپاسگزاری در دو مرحله منجر به پاداش می شود، ابتدا احساس خوبی است که به دست می آوریم و سپس موجب ورود نعمت های مجدد به زندگی خواهد شد.

سین پنجم؛ سواد، سخت کوشی و سرعت برای تحصیل دانایى و مهارت

عمر مدارک تحصیلی به خاتمه رسیده، انسان قرن بیست ویکم تحصیل را برای ارتقای آگاهی و مهارت می آموزد و غیر از این، گذراندن عمر به بطالت است.

مدرک در بین کشورهای مختلف ارزش متفاوتی دارد، اما مهارت را در سراسر جهان با رویکردی هماهنگ و به بهترین بها می خرند. سختکوشی ناشی از پشتکار و حرکت سریع تر هسته ارزش آفرین توانایی هاست.

لزوم توجه به ارتقای دانایی و مهارت در برنامه زندگی با هدف انطباق با نیاز جهان در همان روز در رسیدن انسان پیروز به سرآمدی نقش کلیدی دارد.

سین ششم؛ سالارى، سادگى و سربلندى در جهت سرمایه اجتماعى

امروزه همه جا توصیه برندسازی شخصی است. برند شخصی، نوع قضاوت افراد توسط محیط (خانواده، دوستان، همکاران، رقبا و جامعه) را مورد توجه دارد.

سرمایه (وجهه) اجتماعی کلیدی ترین عامل افزایش بهره وری در ارتباطات اجتماعی افراد است.

سالار در همه ابعاد، برتر معنا می شود و هنگامی که با سادگی در عین سربلندی تلفیق می شود، می توان آن را برند ارزشمند شخصی و وجهه مثبت اجتماعی نامید، چراکه در این حالت، ملاک ارزیابی شخص، دارایی های او یا پول نیست، بلکه معیناتی نظیر حسن نیت، نوع دوستی، حس همدردی و مشارکت در مراودات اجتماعی نظیر امور خیریه، محیط زیست و خدمات عمومی است که موجب می شود فرد در اجتماع اثر قابل ملاحظه ای داشته باشد.

بنابراین افراد پیروز همواره ارتقای وجهه اجتماعی و برند ارزشمند شخصی را در برنامه هاى دائمی خود دارند.

سین هفتم؛ سرور و سیاحت در راستای اوقات فراغت

شادی کلید پیروزیت است، پیروزیت کلید شادی نیست. شادی هر فرد در هر شرایط براساس تصمیمات و برنامه اش رخ می دهد.

اوقات فراغت، فرصت ها یا سهمی از زمان در اختیار هر فرد است که با رضایت باطنی و انگیزه شخصی از میان مجموعه متنوع و گسترده ای از فعالیت ها به اختیار خویش یک یا چند اقدام را برمی گزیند.

هر برنامه ای در قالب مسافرت، طبیعت گردى، ورزش، هنر، موسیقی، استراحت، مطالعه، دیدن موزه ها، مکان های جدید و حتی خرید وسائل مورد علاقه از شاخص های اوقات فراغت است.

هر فرد پیروز در هر سطحی از درآمد و مشغله باید اوقات فراغت را برای بازیابی روح و ارتقای دانایی و توانایی اش در برنامه زندگی قرار دهد.

رحمت علی صابری حقایق عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

خاتمهی پیام/4078/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "هفت سین سرآمدی و سعادت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفت سین سرآمدی و سعادت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید