نگاهی به شرایط پل ساسانی رودخانه خیرآباد در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش ابزار ایرانی، ایسنا/ این خبر پیرامون نگاهی به شرایط پل ساسانی رودخانه خیرآباد در کهگیلویه و بویراحمد برای شما نوشته شده است.

نگاهی به شرایط پل ساسانی رودخانه خیرآباد در کهگیلویه و بویراحمد

پل ساسانی خیرآباد در نزدیکی چهار طاقی خیرآباد در شهرستان گچساران، استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. این پل تاریخی با قدمت ساسانی در 13 آبان سال 1386 با شماره 19750 در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

یکی از فعالان میراث فرهنگی که از بازسازی نامناسب این پل ساسانی اطلاع داد، گفت: قدمت تاریخی محوطه ای که چهار طاقی و پل خیرآباد در آن واقع شده، به دوره ساسانی نسبت داده شده است. این منطقه در مسیر اصلی اتصال شهرهای تاریخی استخر و ارجان است. روی رودخانه خیرآباد نیز دو پل مشاهده می گردد، که یکی از آنها پل خیری و محمدخان بوده و قدمت تاریخی آن به دوره اسلامی نسبت داده شده و پل دوم مربوط به دوره ساسانی است.

باستان شناسی هم که شرایط این پل را از نزدیک مشاهده نموده است، درباره شرایط این محوطه باستانی اظهار کرد: پل اول چندین سال پیش بازسازی شده و به نظر می رسد پل ساسانی اخیرا بازسازی شده باشد که شرایط آشفته ای دارد، به گونه ای که در بازسازی تازه، بخش هایی از معماری دوره ساسانی از بین رفته و پل با مصالحی چون سیمان و لاشه سنگ پوشانده شده و روی دیواره پل ساسانی هم ملات سفید ریخته شده است.

بازسازی پل ساسانی با سیمان و لاشه سنگ و شرایط محوطه باستانی خیرآباد

او اضافه نمود: افزون بر اینها، حجمی از سیمان و آهک در محوطه باستانی و روی سازه های معماری رها شده است، در حالی که بخش هایی از محوطه هم خاکبرداری شده و این پرسش مطرح است که آیا برای برداشت خاک از این محوطه باستانی مجوز داشته اند؛ چرا که برداشت خاک به هر دلیلی از چنین محوطه هایی، کاوش و حفاری محسوب می گردد و حتما به مجوز احتیاج دارد، چون با برداشت خاک ممکن است به لایه های باستانی آسیب وارد گردد.

بازسازی پل ساسانی با آهک، سیمان و لاشه سنگ

بازسازی این پل ساسانی بعلاوه نگرانی هایی را درباره رفت و آمد رهگذاران و موتورسواران از این پل تاریخی بوجود آورده است. این فعال میراث فرهنگی گفت: معین است که پل استحکام بخشی و ایمن سازی نشده است، اما بازسازی با سیمان و لاشه سنگ، مسیر را برای دسترسی آسان تر مردم و موتورسواران به روی پل باز نموده که هم برای آنها و هم برای پل خطرآفرین است.

شرایط بازسازی پل ساسانی

گزارش فعالان میراث فرهنگی پرسش های دیگری را مطرح نموده است، مبنی بر اینکه گروه بازسازی این پروژه چگونه انتخاب شده؟ آیا این پروژه طرح بازسازیی داشته و زیر نظر کارشناس بازسازی اجرا شده است؟ آیا بازسازی این سازه ساسانی به خاتمه رسیده که با این وضع به حال خود رها شده است؟

پل ساسانی خیرآبادپل ساسانی خیرآباد، پیش از بازسازی. عکس مربوط به سال 1398 استسازه های معماری در محوطه خیرآباد که روی یکی از آنها مصالح بازسازی رها شده استمنبع: همگردی

به "نگاهی به شرایط پل ساسانی رودخانه خیرآباد در کهگیلویه و بویراحمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به شرایط پل ساسانی رودخانه خیرآباد در کهگیلویه و بویراحمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید