پل شهرستان از مکان های دیدنی اصفهان به شمار می رود

به گزارش ابزار ایرانی، ایسکانیوز/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، پل شهرستان از مکان های دیدنی اصفهان به شمار می رود.

پل شهرستان از مکان های دیدنی اصفهان به شمار می رود

پل شهرستان که با نامهای پل جی یا پل جسر حسین نیز شناخته می شود، قدیمی ترین پل شهر روی زاینده رود است. به عقیده بعضی محققین، اساس این پل به دوره ساسانی بازمی شود؛ ولی ریشه و پایه هخامنشی دارد و قسمت های فوقانی آن الحاقاتی از آثار دوره دیالمه و سلاجقه را شامل می شود. پایه های پل روی سنگهای طبیعی کف رودخانه راسخ شده و طول آن از ستون مدور آجری تا انتهای سنگفرش قدیمی، در حدود 105 متر و عرض آن از 4.25 تا 5 متر متغیر است. پل شهرستان دارای 11 چشمه و 12 پایه سنگی بزرگ است. این اثر تاریخی در یک دی 1348 با شماره ثبت 889 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این پل در واقع یک پل جنگی و نظامی بوده است. از نظر معماری و قدمت زمان ساختمان در مجموعه پله ای قدیمی ایران فقط پل دزفول و پل شوشتر با این پل برابری می کنند. آثار برجای مانده مسجد جامع جی از دوران سلاجقه و مقبره الراشد بالله خلیفه عباسی و قلعه قدیمی اصفهان به نام سارویه (کهندژ) و حصار جی را در مجاورت این پل تاریخی میتوان مشاهده کرد. در مجاورت این پل از دیرباز مردمانی زیسته اند که هنوز هم با پسوند فامیل شهرستانی میتوان آنان را یافت.

پل شهرستان از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی پایگاه نمایشگاه بین المللی اصفهان، کبابی ساحل، پارکینگ نمایشگاه اصفهان، صدابرداری و ظروف کرایه فرشاد و دیاگ و تعمیر ایسیو رضوی قرار گرفته است.

دلیل نامگذاری

علل آنکه این پل شهرستان نامیده می شود، این است که در روستایی به همین نام در شرق اصفهان واقع شده است. در نزدیکی پل بقعه الراشد بالله، خلیفه عباسی قرار گرفته است که در سال 532 هجری قمری در اصفهان به دست یکی از فدائیان ناماعیلی کشته شد.

علل معروفیت پل چیست؟

خوشبختانه امروزه هم در کنار این پل تاریخی محل برگزاری نمایشگاه های بین المللی اصفهان را انتخاب کرده اند، از این جهت پیوسته شهروندان اصفهان با برگزاری نمایشگاه های گوناگون با عبور از این پل می توانند آثار اقتدار ایران زمین در گذشته را مشاهده کنند.

منبع: همگردی

به "پل شهرستان از مکان های دیدنی اصفهان به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل شهرستان از مکان های دیدنی اصفهان به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید