عربستان هنوز از ایران دعوت نکرده است

به گزارش ابزار ایرانی، درحالی که عربستان در فرصت سه ماه مانده تا برگزاری مناسک حج، از برخی کشورهای اسلامی برای مذاکره دعوت کرده است، اما مقامات حج ایران گفته اند هنوز دعوتنامه ای در این باره از عربستان دریافت نکرده اند. رییس سازمان حج و زیارت نیز از ارسال نامه ای به این کشور درباره روشن شدن شرایط حج آینده خبر داده است.

عربستان هنوز از ایران دعوت نکرده است

به گزارش ابزار ایرانی، عربستان یک ماه پیش تمام محدودیت های کرونا برای عمره را لغو و ورود زائران خارجی به این کشور را بدون مانع خاطرنشان کرد. اینک، پیش بینی ها بر این است که پس از دو سال محدودیت، حج واجب با کمترین مانع و محدودیت برگزار شود. عربستان پس از همه گیری کرونا مقررات سختگیرانه ای را برای مراسم حج واجب حاکم کرد و به مدت دو سال، از حضور زائرانی که در خارج از این کشور زندگی می کنند، ممانعت کرد.

اگرچه وزارت حج عربستان تا کنون هیچ اطلاعیه رسمی درباره شرایط برگزاری حج 1443 قمری (2022 میلادی/ 1401خورشیدی) منتشر نکرده است، اما برنامه ریزی در برخی کشورها از جمله ایران آغاز شده و در برخی دیگر از کشورهای اسلامی، همانند پاکستان و هندوستان مقرراتی برای سفر حج واجب اعلام و درباره احتمال برگزاری حج 2022 به زائران آمادگی داده شده است.

سیدصادق حسینی ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ نیز چندی پیش در دیدار نوروزی با مدیران و کارکنان سازمان حج و زیارت، از دعوت عربستان سعودی از برخی کشورهای اسلامی در هفته های اخیر برای مذاکرات حج تمتع خبر داده و گفته بود: در هفته های گذشته تعدادی از وزرای حج و زیارت کشورهای اسلامی برای گفت وگو درباره حج تمتع به عربستان دعوت شدند و گفت وگوها درخصوص چگونگی تسهیل حضور زائران بوده است، اما درباره سهمیه حضور زائران صحبتی نشده است، اما در مجموع شواهد و قرائن نشان دهنده برگزاری حج تمتع 1401 است.

او همچنین گفته بود: ظاهراَ عربستان درصدد تخصیص سهمیه کشورها براساس شیوع کرونا در کشورهای اسلامی است، یعنی مبنا اندازه مبتلایان براساس آمار اعلامی از سازمان بهداشت جهانی خواهد بود.

اینک در فاصله سه ماه مانده تا حج، ایران هنوز از سوی عربستان برای مذاکره و امضای تفاهم نامه در این زمینه دعوتنامه ای نگرفته است. عربستان در سال های پیش از کرونا نیز متأثر از روابط دیپلماتیک بین دو کشور که از سال 1395 قطع شده است، از ایران در واپسین روزها برای مذاکره حج دعوت کرده بود. از همین رو، رییس سازمان حج و زیارت در شورای هماهنگی بعثه و حج که اوایل این هفته برگزار گشت، از ارسال نامه ای به کشور میزبان (عربستان) به منظور روشن شدن شرایط حج آینده خبر داد.

حسینی گفت: سازمان حج و زیارت ضمن برقراری تماس با برخی کشورها، پیگیر حج آینده است و برای برگزاری آن آمادگی دارد.

ایران که همانند دیگر کشورها از سال 1399 با همه گیری کرونا در مناسک حج تمتع حضور نداشته و نسبت به مدیریت بسته عربستان در حج که دو سال گذشته بدون حضور زائران خارجی برگزار گشته منتقد بوده است، از اوایل آذرماه 1400 برنامه ریزی برای حج آینده را آغاز کرده و حتی از زائرانی که قبلا ثبت نام کرده و در نوبت هستند خواسته واکسن های مورد تایید عربستان را تزریق کنند.

بنا بر آمار سازمان حج و زیارت، 72هزار نفر در سال 98 ثبت نام خود را برای سفر حج تمتع قطعی کرده و منتظر اعزام هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "عربستان هنوز از ایران دعوت نکرده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان هنوز از ایران دعوت نکرده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید