آژانس درباره ادعای غنی سازی 84 درصدی در ایران جداگانه گزارش نمی کند

به گزارش ابزار ایرانی، خبرنگار ارشد نشریه وال استریت ژورنال در توئیتی به نقل از منابع مطلع مدعی شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار نیست به طور جداگانه درباره ادعای غنی سازی 84 درصدی اورانیوم در ایران اطلاع رسانی کند.

آژانس درباره ادعای غنی سازی 84 درصدی در ایران جداگانه گزارش نمی کند

به گزارش ابزار ایرانی، لارنس نورمن روز آدینه با انتشار پیامی در توئیترش نوشت: از دومین منبع مطلع شنیدم که هیچ گزارش جداگانه ای از آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره غنی سازی 84 درصدی ایران ارائه نخواهد شد.

وی اضافه نمود: قرار است در گزارش سه ماهه آینده آژانس درباره ایران به این موضوع پرداخته گردد.

تارنمای شبکه بلومبرگ یکشنبه شب با انتشار گزارشی ادعایی، به نقل از دو مقام دیپلمات ناشناس مدعی شد که در نتیجه بازرسی های اتمی انجام شده در ایران طی هفته گذشته، مقادیری اورانیوم غنی شده با غلظت نزدیک سطح مورد احتیاج برای فراوری سلاح اتمی کشف شده است.

این رسانه آمریکایی ادعا کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی در کوشش است تا چگونگی انباشت اورانیوم غنی شده با خلوص 84 درصد به وسیله ایران را روشن کند. بلومبرگ این ادعا را در کنار گزارش تحریک آمیز خبرگزاری رویترز قرار داد که دو هفته پیش ادعای تغییراتی را در تاسیسات اتمی فردو مطرح و در این گزارش کوشش کرد تا به سهم خود در پروژه سیاه نمایی برنامه اتمی ایران بدمد.

در همین پیوند کشورهای اروپایی و آمریکا، در ادامه مواضع خصمانه خود علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران خواهان تحقیقات آژانس اتمی در این رابطه شدند. جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه شب در جمع ابزار ایرانی گفت: مسائل هسته ای پیچیده و حساس هستند. اینکه گزارشی منتشر شده مبنی بر اینکه شاید غنی سازی انجام شده ... این در حد یک گزارش است و من نمی دانم منبع آن موثق است؟

وی با بیان اینکه این مسائل به مراتب پیچیده تر از چیزی است که تصور می گردد اضافه نمود: به همین دلیل ما یک نهاد ناظر داریم به نام آژانس بین المللی انرژی اتمی و آن ها تمام ظرفیت های لازم و دانش فنی را برای نظارت در ایران دارند. آن ها باید به من اعلام نمایند که موضوع چیست. ما درباره این موضوع شرح خواسته ایم و آن ها ظرف این هفته به ما پاسخ می دهند.

بازرسان آژانس طبق اعلام رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان روز سه شنبه تحقیقات در این زمینه را شروع کردند. محمد اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت به ابزار ایرانی گفت: روابط ما با آژانس در چارچوب پادمان برقرار است و مواردی را که بازرس آژانس مطرح نموده بود، مسئولان آژانس که در تهران هستند، آنالیز کردند. وی توضیح داد: ابهاماتی را که با برداشت ناصواب یک بازرس خلق شده بود، برطرف و رجوع شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "آژانس درباره ادعای غنی سازی 84 درصدی در ایران جداگانه گزارش نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آژانس درباره ادعای غنی سازی 84 درصدی در ایران جداگانه گزارش نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید