کتاب باستان مردم شناسی روستا منتشر شد

به گزارش ابزار ایرانی، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارش های منتشر شده، کتاب باستان مردم شناسی روستا منتشر شد.

کتاب باستان مردم شناسی روستا منتشر شد

باستان مردم شناسی یک راهبرد پژوهشی است که می تواند منجر به درک یافته های باستان شناسانه براساس مشاهدات معاصر با تکیه بر تئوری حدوسط باشد.

این راهبرد پژوهشی زمانی اهمیت یافت که باستان شناسانی همانند بینفورد باستان شناسی را به مثابه انسان شناسی در زمان گذشته نگاه کردند و به عنوان باستان شناس خود را ملزم به درک جزئیات فرهنگ گذشته دانستند.

بنابراین باستان مردم شناسی به عنوان یک پارادایم غالب در گذر از باستان شناسی سنتی به باستان شناسی نو در دهه 1970میلادی اهمیت می یابد.

در دهه های 1960 و 1970 هیئت های خارجی زیادی در ایران به مطالعه باستان شناسانه در غالب کارهای میدانی می پرداختند که برخی از آنها در بخشی از مطالعات خود را برای درک داده های باستان شناسانه از مطالعات مردم نگاری بهره می گرفتند.

کتاب حاضر حاصل یکی از این مطالعات است که به وسیله کارول کرامر به نگارش درآمده است، وی به عنوان یک عضو هیئت در پروژه کاوش های موزه اونتاریو در گودین تپه متوجه شباهت های فراوانی بین داده های حاصل از کاوش با موارد متعددی از مشاهدات از زندگی روستاییان شده است و بر این اساس با بهره گیری از تئوری حد وسط برای درک داده های باستان شناسانه مطالعات مردم نگاری را در این بخش از زاگرس مرکزی مفید دانسته و برای رساله دوره دکترای خود مبادرت به انجام چنین مطالعاتی نموده است.

او در طول این نوشتار نشان می دهد که تمرکز بالایی بر مورد مطالعاتی خود، روستای علی آباد دارد اما در جای جای این کتاب از مطالعات مشابه در نقاط دیگر خاورمیانه و حتی نقاط دیگر دنیا بهره میبرد و به بیان شباهت ها و تفاوت ها در این زمینه می پردازد.

عناوینی همانند قیاس مردم شناسانه، نظر باستان شناسانه، مالکیت زمین، ثروت و فرهنگ مادی، کاربری زمین و استقرار پیش از تاریخ، شهرهای کوچک و شهرها، معماری مسکونی و جمعیت و… در قالب هفت فصل در این کتاب آمده است.

منبع: همگردی

به "کتاب باستان مردم شناسی روستا منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب باستان مردم شناسی روستا منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید