کتابفروشی آنلاین در عصر آمازون؛ آینده مبهم کتاب در عصر کرونا

به گزارش ابزار ایرانی به نقل از نیویورک تایمز، کتابفروشی پاول یکی از بزرگترین کتابفروشی های مستقل آمریکا واقع در پورتلند ایالت اورگان تقریباً یکی از پیروز ترین فروشگاه های کتاب در آمریکاست. این کتابفروشی علاوه بر فعالیت حوزه کتاب و ادبیات، به واسطه معماری جالب و قدیمی اش سال ها مقصد گردشگران بسیاری بوده و حالا امیلی پاول یکی از نوادگان خانواده پاول و مدیر فعلی کتابفروشی به حوزه دیگری از کار کتابفروشی سنتی فکر می کند.

کتابفروشی آنلاین در عصر آمازون؛ آینده مبهم کتاب در عصر کرونا

بر اساس این گزارش گفته می شود پاول سال ها قبل از ایجاد آمازون به صورت آنلاین هم کتاب می فروخته است و حالا قصد دارد بیشتر حوزه فعالیت خود را به فضای مجازی سوق دهد. پاول قبل از شیوع ویروس کرونا 500 کارمند در محل فروشگاه داشت ولی در ایام قرنطینه مدتی بیشتر آنها را اخراج کرد. بعد از مدتی کوتاه پاول کارش را در فضای مجازی گسترده تر کرد و بسیاری از کارمندان به کار خود برگشتند. حالا که هنوز کرونا ادامه دارد امیلی پاول اعلام کرده قصد دارد فروش اینترنتی خود را ادامه و گسترش دهد.

بخشی از مصاحبه و صحبت های امیلی پاول مالک کنونی کتابفروشی با روزنامه نیویورک تایمز در زیر آورده شده است:

چگونه پاول قادر است در عصری که آمازون غول کتابفروشی آنلاین است، دوام بیاورد؟

کتابفروشی پاول از زمان پدر و پدربزرگ من دارای اعتبار خاصی بوده است و مشتری های خاص خودش را دارد. هرچند آمازون حالا به غول کتابفروشی آنلاین تبدیل شده ولی هنوز بسیاری از مشتری های ثابت پاول ترجیح می دهند کتاب های خود را از سایت ما خریداری کنند. سیاست پاول از زمان پدربزرگ فروش کتاب های نو و دست دوم در کنار هم بوده و شاید یکی از رموز موفقیتش همین باشد. پدرم همیشه می گفت تا زمانی که کتاب بیشتری برای فروش وجود داشته باشد، چرا نباید فروخت.

وقتی در دوران کرونا بسیاری از کارمندان را اخراج کردید، چه واکنشی از مشتری ها داشتید؟

خب آنها بسیار ناراحت بودند و به خاطر همین فروش آنلاین ما به مراتب بیشتر شد. بسیاری از کارمندان به کار خود برگشتند. به نوعی مشتری ها و جامعه کتاب دوست با افزایش خریدهای آنلاین خود از ما و کارمندان حمایت کردند.

چه تعداد کارمند کتابفروش به شغل خود برگشتند؟

متاسفانه هنوز نتوانستیم همه کارمندان را به کار خود بازگردانیم. افزایش فروش آنلاین باعث شده 200 نفر به کار خود برگردند ولی امیدواریم با توسعه فروش و سفارش های آنلاین بتوانیم همه کارمندان سابق را به کار خود بازگردانیم. هرچند کتابفروشی های فیزیکی به تدریج درحال بازگشایی هستیم ولی ما قصد داریم بیشتر تمرکز خود را روی فروش آنلاین متمرکز کنیم چون آینده نامطمئن است و ما می خواهیم تضمین کار خود را در فضای مجازی جستجو کنیم.

به طورکلی اگر بخواهید تعریفی از چشم انداز آینده کتابفروشی داشته باشید، چه می گوئید؟

اگر صادق باشم باید بگویم نمی دانم چه چیزی برای کتابفروشی و صنعت کتاب پیش خواهد آمد. آینده بسیار مبهم است. اگر با زبان استعاره بگویم با وجود تهدید کرونا می توانم خودمان را به موج سواری تشبیه کنم که بزرگی موج آینده را نمی تواند پیش بینی کند. معلوم نیست بتوانیم از بزرگی موج آینده عبور کنیم یا زیر آن غرق شویم. فعلاً که روی موج به سلامت در حال عبور هستیم ولی متاسفانه آینده نامعلوم است. معلوم نیست با صخره برخورد می کنیم یا طعمه کوسه می شویم ولی به هر حال سعی می کنیم به تخته موج سواری خودمان تکیه کنیم.

چه توصیه ای برای همکاران کتابفروش مستقل خود دارید؟

همیشه برای کتابفروشی در عصر آمازون چالش وجود داشته است ولی انجام دادن بهتر از انجام ندادن است. شغل کتابفروشی همیشه با چالش های فراوانی روبرو بوده ولی هیچ وقت به هیچ کس توصیه نکردم که وارد این حرفه نشود. این شغل خصوصیات خاص خودش را دارد و نوعی علاقه و عشق پشت آن نهفته است. همیشه چیز جدیدی در انتظار شماست. حالا می خواهد آمازون باشد یا هر چیز دیگر.

آیا با وجود شرایط موجود عادت خرید کتاب و سبک زندگی همراه کتاب تغییر خواهد کرد؟

بله حتما. مردم از این به بعد هم دوباره کتاب می خرند ولی به طور حتم شرایط نسبت به دوره قبل از کرونا تغییر کرده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتابفروشی آنلاین در عصر آمازون؛ آینده مبهم کتاب در عصر کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابفروشی آنلاین در عصر آمازون؛ آینده مبهم کتاب در عصر کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید