چرا مصرف ویتامین D3 حیاتی است؟

به گزارش ابزار ایرانی، ویتامین D3 برای سلامت عمومی بدن و درمان پوکی استخوان یک مکمل خوب به تعداد می رود.

چرا مصرف ویتامین D3 حیاتی است؟

کمبود ویتامین D3 باعث ایجاد مسائل زیادی در بدن می گردد. شما می توانید این ویتامین را از مواد غذایی و نور خورشید دریافت کنید. ویتامین D3 با نام کلسیفرول هم شناخته می گردد. این ویتامین برای سلامت عمومی بدن و درمان پوکی استخوان یک مکمل خوب به تعداد می رود. در ادامه همراه صفحه سلامتی ابزار ایرانی باشید.

عوارض کمبود ویتامین D3

از گذشته تا به امروز دانشمندان کمبود ویتامین D3 را با راشیتیسم (نرمی استخوان) که عموما بچه ها را درگیر می نماید، مرتبط دانسته اند. با این که بزرگسالانی که دچار کمبود این ویتامین هستند به راشیتیسم مبتلا نمی شوند، اما استخوان های آن ها هم آغاز به نرم شدن می نماید که به آن پوکی استخوان می گویند.

افرادی که به بیماری های گوارشی همانند سلیاک، بیماری های کبدی یا بیماری کرون دچار هستند، اغلب از کمبود ویتامین D3 رنج می برند. نور خورشید منبعی طبیعی برای جذب این ویتامین است و افرادی که به ندرت از خانه بیرون می فرایند، به احتمال زیاد دچار کمبود ویتامین D3 هستند.

هرچه پوست تیره تری داشته باشید، برای جذب ویتامین D3 از خورشید به نور بیشتری احتیاج دارید؛ چراکه ملانین موجود در بخش های تیره تر پوست، جذب این ویتامین را به تاخیر می اندازد. برخی تحقیقات نشان می دهند که جذب نور خورشید، مقدار جذب این ویتامین را تحت شعاع قرار می دهد.

بسیاری از کارشناسان توصیه می نمایند که بین ساعات 10 صبح تا 3 بعد از ظهر از بدن خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. اما تحقیقات نشان می دهند که بدن در این ساعات ویتامین D3 را بهتر جذب می نماید.

تفاوت بین ویتامین D2 و D3

دو نوع ویتامین D داریم؛ ویتامین D2 و D3. ویتامین D3 به صورت طبیعی و هنگام قرار گرفتن در معرض خورشید، فراوری می گردد. بیشتر متخصصان می گویند برترین نوع مکمل ویتامین D، ویتامین D3 است.

ویتامین D3 طبیعی تر و راحت تر جذب بدن می گردد. از آنجا که بدن مانع ورود بیش از حد ویتامین D3 به جریان خون می گردد، مصرف آن نسبت به ویتامین D2 از ایمنی بیشتری برخوردار است.

ویتامین D3 و آکنه

اختلاف نظرهایی درمورد تاثیر این ویتامین در درمان آکنه وجود دارد. عده ای باور دارند که کمبود نور خورشید می تواند باعث افزایش آکنه گردد. آن ها برای اثبات نظریه خود به بدتر شدن جوش ها درطول زمستان و بهبودشان درطول تابستان ارجاع می دهند.

سطح ویتامین D3 و وزن

تحقیقات اخیر نشان می دهند افرادی که سطح ویتامین D بالاتری دارند، دارای اضافه وزن بیشتری هستند. از آنجا که ویتامین D دارای ترکیبات چربی است، تمایل دارد که در بافت های چربی بدن ذخیره گردد؛ پس هرچه چربی بیشتری داشته باشید، ویتامین D بیشتری ذخیره می کنید. اگر وزن تان پایین است، احتمالا از کمبود ویتامین D هم رنج می برید؛ چراکه بافت های چربی کمتری دارید.

نکات احتیاطی در مصرف ویتامین D3

اگر اگر برای درمان اسید صفرا از داروهایی مثل کلستیرامین، کلستیپول و کلسولام استفاده می کنید یا اگر برای کاهش وزن داروهایی را مثل ارلیستات مصرف می کنید، حتما پیش از مصرف ویتامین D3 با پزشک مشورت کنید تا بعدا دچار مسائل جسمانی دیگری نشوید.

حاملگی و ویتامین D3

هنوز معین نیست که آیا ویتامین D3 به جنین آسیب می رساند یا نه. اگر باردار هستید یا در مرحله شیردهی به سر می برید، حتما پیش از مصرف این ویتامین با پزشک خود مشورت کنید. این ویتامین وارد شیر شما می گردد، به همین علت برای مادران شیرده توصیه نمی گردد.

عوارض جانبی مصرف ویتامین D3

به طور کلی بیشتر عوارض جانبی مصرف ویتامین D3، نادر هستند. اما به هر حال دانستن آن ضروری است. عوارض جانبی جدی مصرف این ویتامین عبارتند از واکنش های آلرژیک همانند خارش پوست و قرمزی پوست، ورم صورت، گلو و زبان، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی، تغییر در الگوی ضربان قلب، خشکی دهان، سردرد، حالت تهوع، ضعف و کمبود انرژی، خستگی، فعل و انفعالات مربوط به ویتامین D3.

مقدار مصرف ویتامین D3

این ویتامین در دُزهای 400 و 1000 در دسترس است. شما می توانید از قرص هایی که ترکیبی از ویتامین D3 و کلسیم هستند، بهره ببرید. مصرف بیش از 4000 واحد درطول روز بدون اجازه پزشک مجاز نیست. بهتر است ویتامین D را همراه با غذا مصرف کنید. البته اگر پزشک تان مصرف ویتامین را تجویز نموده است، حتما با او مشورت کنید.

اگر به پوکی استخوان مبتلا هستید و بیش از 50 سال سن دارید، باید روزانه بین 800 تا 1000 واحد از ویتامین D را به همراه کلسیم مصرف کنید. اگر ویتامین D را به خاطر کم کاری غدد پاراتیروئید مصرف می کنید، درمورد مقدار مصرف آن با پزشک مشورت کنید. ممکن است پزشک برای درمان راشیتیسم بچه ها، مصرف 12,000 تا 500,000 واحد (0.3 تا 12.5 میلی گرم در روز) از این ویتامین را توصیه کند.

منبع: پیام دلتا

به "چرا مصرف ویتامین D3 حیاتی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مصرف ویتامین D3 حیاتی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید