هوش مصنوعی درمان پزشکی را متحول می نماید اما در استفاده از آن باید احتیاط کرد

به گزارش ابزار ایرانی، دو کمیته اخلاق پزشکی در فرانسه می گویند که توسعه هوش مصنوعی (AI) در حوزه سلامت در آینده می تواند کیفیت تشخیص های پزشکی را تا حد زیادی بهبود بخشد، اما از این فناوری باید محتاطانه استفاده گردد و لازم است که تحت کنترل انسان باقی بماند.

هوش مصنوعی درمان پزشکی را متحول می نماید اما در استفاده از آن باید احتیاط کرد

کمیته ملی راهبری اصول اخلاق دیجیتال (CNPEN) و کمیته ملی مشاوره اخلاقی برای علوم زندگی و سلامت در اطلاعیه ای مشترک که روز سه شنبه منتشر شد اعلام کردند: تیم های پزشکی و بیماران نباید خود را از مزایای این ابزار محروم نمایند اما همچنان برای استفاده از این تکنولوژی باید مواردی مورد توجه قرار بگیرد.

این دو کمیته تاکید نموده اند این مهم است که هوش مصنوعی به کار رفته در تشخیص پزشکی همواره به عنوان یک اولویت با هدف بهبود مراقبت، قبل از منافع سازمانی، مالی یا مدیریتی مورد استفاده قرار گیرد.

اطلاعیه بعلاوه تاکید می نماید که بخش بهداشت و درمان به ویژه نگران توسعه سیستم های هوش مصنوعی است.

از جمله مزایای مطرح شده این است که به عنوان مثال، فناوری هوش مصنوعی، شناسایی تمام جزییات و مسایلی که ممکن است از دید انسان دور بماند را ممکن می سازد.

با این حال این دو کمیته هشدار می دهند هوش مصنوعی که در تشخیص پزشکی به کار می رود می تواند نتایجی براساس روینمودهای احتمالی ایجاد کند یا همراه با خطا باشد.

این دو کمیته باور دارند که هوش مصنوعی، رابطه بین پزشکان و بیماران را دگرگون خواهد نمود و پرسش های زیادی را، به ویژه در زمینه مسایل اخلاقی، در خصوص آینده سیستم های سلامت با مسایل ناهمگون و حتی گاهی متناقض، بین منافع مالی و صنعتی، وعده های درمانی برای بیماران و اصلاح عملکرد حرفه ای پرسنل بهداشتی و اهداف نظارتی برای مقامات دولتی مطرح می نماید.

در این زمینه، کنترل انطباق سیستم هوش مصنوعی که از خطرناک نبودن آن اطمینان حاصل شده و اجازه عرضه آن به بازار فراهم شده باشد، باید بهبود یابد و مهمتر از همه باید در آینده با ارزیابی همراه باشد... به این ترتیب نه تنها مضر نخواهد بود بلکه موثر بودن آن آشکار خواهد شد.

منبع: انتخاب

به "هوش مصنوعی درمان پزشکی را متحول می نماید اما در استفاده از آن باید احتیاط کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی درمان پزشکی را متحول می نماید اما در استفاده از آن باید احتیاط کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید