موج نو رفع توقیف فیلم های مشکل دار!

به گزارش ابزار ایرانی، صحبت های روز های اخیر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره رفع توقیف شماری از فیلم های سینمایی مشکل دار یک بار دیگر روزنه های امید را درباره احتمال اکران موج جدیدی از فیلم های توقیف شده به وجود آورده است.

موج نو رفع توقیف فیلم های مشکل دار!

فرایندی تقریبا ثابت در همه ادوار اخیر معاونت و بعدتر هم سازمان سینمایی که هر بار با ورود یک مدیر تازه به دفتر ریاست سازمان سینمایی در مورد شماری از فیلم های مشکل دار دولت های قبلی رخ می دهد و برای هزارمین بار این واقعیت را پیش چشم رسانه ها و کارشناسان اخلاق و فرهنگ می آورد که برطرف توقیف فیلم های مشکل دار نمی تواند- و قرار هم نیست- خود کمترین مسئله ای به بار آورد…

فهرست توقیفی ها

محمدمهدی اسماعیلی در سنندج با اشاره به اینکه بنا داریم حداکثر همراهی را با اصحاب سینما داشته باشیم گفت که از همکارانش در سازمان سینمایی خواسته با دقت فیلم های سینمایی توقیف شده را بررسی کنند که خدای ناخواسته حقی از کسی ضایع نشود.

نویدی که بی تردید سازندگان فیلم های گزارش یک جشن، خرس، رستاخیز، صد سال به این سال ها، خیابان های آرام، ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا، کاناپه و البته قاتل و وحشی را- که می توان گفت جزء بحث انگیزترین فیلم های توقیفی و ممنوع سال های اخیر هستند- نسبت به نمایش عمومی فیلم هایشان امیدوار کرده است.

به خصوص فیلم هایی مانند قاتل و وحشی، صد سال به این سال ها و گزارش یک جشن که از همان اوان روی کار آمدن دولت تازه خواهان بررسی دوباره شده اند…

200 فیلم توقیفی

توقیف و ممنوعیت در تمام سال های حیات سینمای ایران بالای سر این سینما بوده و در واقع سینمای ما با این امر بیگانه نیست. بنابر آماری که چند سال پیش از سوی خود وزارت ارشاد ارایه شد، سینمای ایران از اولین سال بعد از انقلاب تا همین اواخر شاهد توقیف بیش از دویست و اندی فیلم سینمایی بوده که در این میان در دوره ریاست حجت الله ایوبی در سازمان سینمایی چهار فیلم و در دوره محمدرضا جعفری جلوه نیز 70 فیلم (به عنوان کمترین و بیشترین فیلم توقیفی) به مشکل برخورده اند.

در دوره مدیریت سیف الله داد نیز 21 فیلم، عزت الله ضرغامی 22 فیلم، محمدحسن پزشک 18 فیلم، جواد شمقدری حدود 33 فیلم و البته محمدمهدی حیدریان نیز 42 فیلم به نمایش درنیامدند تا روی هم تنها در بیست و چند سال اخیر شاهد بیش از دویست فیلم به نمایش درنیامده باشیم که البته مسائل اغلب این فیلم ها چند سال بعد از توقیف برطرف شده و آثار توقیفی توانسته اند رنگ پرده را ببینند.

کمااینکه در همین سه چهار سال اخیر شاهد حل مسائل بیش از بیست فیلم و نمایش عمومی آن ها بودیم که در این میان می توان به فیلم هایی، چون آشغال های دوست داشتنی امیرحسین یوسفی، خانه پدری کیانوش عیاری، خانه دختر شهرام شاه حسینی، قصه ها رخشان بنی اعتماد، عصبانی نیستم رضا درمیشیان، پارادایس و نقش نگار علی عطشانی، پریناز بهرام بهرامیان، مادر قلب اتمی علی احمدزاده، سه بیگانه مهدی مظلومی، دونده زمین و از رئیس جمهور پاداش نگیرید کمال تبریزی، زادبوم ابوالحسن داودی، پرویز مجید برزگر، پوسته مصطفی آل احمد و آمین خواهیم گفت سامان سالور اشاره کرد.

به رغم معین تکلیف بیشتر فیلم های بلاتکلیف، برخی از آثار، اما در دوره های بعد نیز در محاق مانده اند…

توقیفی های تازه

مسائل شماری از فیلم ها، اما از سال های قبل حل نشده به جای مانده و این فیلم ها هم چنان در محاق به استقبال وزارت وزیر تازه ارشاد می فرایند.

فیلم های گزارش یک جشن ابراهیم حاتمی کیا، خرس خسرو معصومی، رستاخیز احمدرضا درویش، صد سال به این سال ها سامان مقدم، خیابان های آرام کمال تبریزی، ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا عبدالرضا کاهانی، کاناپه کیانوش عیاری و نیز قاتل و وحشی حمید نعمت الله از این دسته اند.

فهرستی از بحث انگیزترین فیلم های توقیفی و ممنوع که البته صحبت های وزیر ارشاد روزنه هایی از امید را برایشان باز کرده است.

البته سازندگان برخی از این فیلم های مشکل دار خود پیش تر نیز گام هایی برای معین تکلیف آثارشان برداشته بودند. مثلا تهیه کننده گزارش یک جشن که چند وقتی است صحبت از درخواست دوباره پروانه نمایش از سوی او در فضای مجازی است.

می گویند این تهیه کننده می خواهد با دریافت دوباره پروانه نمایش، فیلمش را این بار تنها در پلتفرم های عرضه آنلاین محصولات تصویری به نمایش گذارد.

عرصه ای که البته پیش تر با دو فیلم توقیفی دیگر نامهربان و بی رحم بوده و با انتشار نسخه غیرقانونی آثاری مانند خرس و رستاخیز اندک امید های به جای مانده سازندگان این دو فیلم را نیز ناامید کرده است.

درباره فیلم ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا عبدالرضا کاهانی نیز چند روز پیش از زبان کارگردان زمزمه هایی درباره برطرف توقیف فیلم شنیدیم.

کاهانی چند روز پیش گفت این فیلم که در دولت قبلی مهر غیرقابل نمایش خورده بود، قرار است در سینما های خارج از کشور نمایش داده شود و قطعا این اتفاق می تواند به معنای نمایش ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا در پلتفرم های داخل کشور نیز باشد…

درباره رستاخیز احمدرضا درویش، کاناپه کیانوش عیاری و البته قاتل و وحشی حمید نعمت الله نیز زمزمه های زیادی درباره برطرف توقیف شان شنیده می شود.

به خصوص که درباره رستاخیز و کاناپه صحبت از کسب اجازه رسمی از مراجع مذهبی به گوش می رسد و البته درباره قاتل و وحشی هم حتی در همان زمان توقیف فیلم نیز گفته می شد که حتی با استاندارد های سخت گیرانه نیز این فیلم نیازی به سانسور و توقیف ندارد و پیش از سیمای سرتراشیده لیلا حاتمی در این فیلم، سینمای ایران شاهد زنان سرتراشیده دیگری نیز بر پرده سینما ها بوده که به فرجام توقیف گرفتار نیامده اند.

این ها شانس برطرف توقیف از این سه فیلم را بالا نشان می دهد…

و در نهایت می ماند سه فیلم خرس خسرو معصومی، صد سال به این سال ها سامان مقدم و خیابان های آرام کمال تبریزی؛ که اولی در فضای مجازی به سهولت در دسترس واقع شده است و صد سال به این سال ها و خیابان های آرام، اما نیازمند سعه صدر بیشتری از جانب ارشاد هستند. نگاهی که باور کند هیچ اتفاق و هیچ دوره ای در تاریخ کشور مقدس و غیرقابل نقد نیست!

منبع: فرارو

به "موج نو رفع توقیف فیلم های مشکل دار!" امتیاز دهید

1 کاربر به "موج نو رفع توقیف فیلم های مشکل دار!" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موج نو رفع توقیف فیلم های مشکل دار!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید