مسائل آموزشی دبیرستانی ها در تعطیلات پیش بینی نشده
به گزارش ابزار ایرانی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه تعطیلات رسمی در طراحی درسی پیش بینی شده اند و معلم هر پایه آن را رصد و برایش برنامه ریزی می کند؛ درباره تعطیلات پیش نشده اظهار کرد: وقتی این نوع تعطیلات زیاد اتفاق می افتد، مسائل زیادی در دوره متوسطه رخ می دهد زیرا عناوین درسی جدا شده اند و معلم ها به صورت تخصصی سر کلاس می فرایند و معلمی که در دو هفته تعطیلی داشته، عملا چهار جلسه را از دست داده است و این مشکل زیادی ایجاد می کند.
به گزارش ابزار ایرانی، پانته آ دری درباره موضوع راهکارهای جبران تعطیلات پیش آمده در مدارس اظهار کرد: در سند برنامه درس ملی، ساعت های آموزش دوره های تحصیلی در هفته های آموزشی معین شده است. دست اندرکاران تعلیم و تربیت ادعا می کنند در مجموع 12 هزار و 800 ساعت میانگین ساعت های آموزشی است در حالی که میانگین دنیا 8000 ساعت است و این موضوع فاصله ایران را با نظام های آموزش از جهت ساعت ارائه خدمات آموزشی نشان می دهد.
وی اضافه کرد: در ایران هفته های آموزشی در دو نیم سال طراحی شده است که البته در دوره ابتدایی پیوستگی منسجمی دارد زیرا در دو دوره سه ساله ابتدایی ارزشیابی کیفی و توصیفی وجود دارد. بیشتر قریب به اتفاق همه مدارس در دوره ابتدایی تک معلمی اداره می شوند که یک قدرت مانوری به معلم و محتوای آموزشی که قرار است به شکل توصیفی و فرآیندی و عملکردی مورد سنجش و ارزشیابی تحصیلی قرار گیرد، می دهد. بنابراین کمترین چالش را در دوره ابتدایی داریم و معلم به راحتی می تواند برای 25 ساعت برنامه درسی خودش، ابتکار عمل داشته باشد.
دری با بیان اینکه تعطیلات رسمی در طراحی درسی پیش بینی شده اند و معلم هر پایه آن را رصد و برایش برنامه ریزی می کند؛ درباره تعطیلات پیش نشده اظهار کرد: وقتی این نوع تعطیلات زیاد اتفاق می افتد، مسائل زیادی در دوره متوسطه رخ می دهد زیرا عناوین درسی جدا شده اند و معلم ها به صورت تخصصی سر کلاس می فرایند و معلمی که در دو هفته تعطیلی داشته، عملا چهار جلسه را از دست داده است و این مشکل زیادی ایجاد می کند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران در برنامه رادیویی رادیو گفت وگو از بیشتر شدن مسائل ناشی از تعطیلی های پیش بینی نشده در دوره متوسط دوم گفت و اظهار کرد: در این دوره، هدف گذاری عمدتا راهیابی دانش آموزان به دانشگاه از طریق کنکور و شرکت در امتحانات نهایی جهت کسب گواهی تحصیلی است. در دوره های فنی و حرفه ای و کاردانی که آموزش ها به شکل پودمانی برگزار می شود نیز با تبعات ناشی از کاهش ساعات آموزشی روبرو هستیم.
آموزش و پرورش از تصمیم گیری متمرکز فاصله بگیرد
به گزارش ابزار ایرانی، نادیا دواری، رئیس آموزش و پرورش یکی از مناطق شهر تهران نیز با تاکید بر اینکه باید به امر تعلیم و تربیت دانش آموزان به عنوان یک فرآیند و بسته آموزشی و تربیتی توجه شود گفت: در دوره ابتدایی، فرصت های آموزشی فقط منحصر به کلاس های درس و آموزشی که معلم سر کلاس می دهد نیست بلکه مباحث مختلفی مانند تکالیف مهارت محور و برنامه ویژه بوم نیز پیاده می شود.
وی درباره برنامه ویژه بوم شرح داد و اظهار کرد: این برنامه دو ساعت از برنامه درسی ملی را در اختیار معلم و مدرسه قرار می دهد که در چارچوب کتاب های درسی نیست. باید به سمتی برویم که اینگونه فعالیت ها در مدارس افزایش یابد و خودمان را از ریشه های برنامه های درسی ملی تا حدی دور کنیم. البته این به معنای بی ارزش کردن برنامه های درسی ملی نیست زیرا به هر حال برنامه های درس ملی ضامن یکپارچگی و وحدت کشور است.
رئیس آموزش و پرورش یکی از مناطق شهر تهران اشاره کرد: باید به این موضوع توجه کنیم که نقاط مختلف ایران از نظر آب و هوایی دارای شرایط مختلفی است و حتی در خود تهران نیز در بعضی از نقاط، دانش آموزان به دلیل بارش برف با مسائل زیادی رو به رو می شوند و به همین جهت دانش آموزان تعطیل می شوند اما در نقطه دیگر بچه ها به مدرسه می فرایند. بنابراین باید این موضوعات را در فرآیند تحصیلی مورد توجه قرار داد.
وی به مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش در قالب مدرسه محوری اشاره و خاطرنشان کرد: اگر به این مصوبات توجه شود و بعضی از موارد را به مدارس واگذار کنیم، قطعا مسائل برای جبران تعطیلات پیش بینی نشده در دوره متوسطه کاهش می یابد. به عنوان نمونه تعطیلات پیش بینی نشده در دوره ابتدایی اختلال کمتری دارد زیرا دست معلم برای مانور دادن و جابجایی دروس باز است.
دواری تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش باید از تصمیم گیری متمرکز فاصله بگیرد و به مدرسه محوری جهت دادن اختیارات به مدیر و معلم درباره مسائل اداری و آموزشی روی بیاورد تا در هنگام تعطیلات پیش بینی نشده دچار مشکل نشود. همچنین آموزش و پرورش باید در راستای مشارکت پذیری در آموزش با اولیا و ایجاد فرصت های آموزشی و پرورشی در خارج از محیط مدرسه حرکت کند.
بی سرانجامی تغییر تقویم آموزشی
در ادامه اسد حجازی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان نیز به بی سرانجامی تقویم آموزشی اشاره کرد و گفت: اگر تقویم آموزشی مصوب می شد، تا اندازه زیادی می توانست تعطیلات پیش بینی نشده را پوشش دهد و این موضوع با توجه به تنوع اقلیمی که وجود دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است و امیدوار هستم موضوع تقویم آموزشی ادامه پیدا کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان به برنامه درسی غیر رسمی تحت عنوان برنامه بوم اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش باید در این زمینه برای تمام کشور برنامه داشته باشد و تنها یک نسخه برای تهران و شهرهای بزرگ نباشد. همچنین آموزشگر و مربی باید آموزش لازم را در این زمینه ببیند.
وی شرح داد: تاثیر برنامه درسی غیر رسمی بیشتر از برنامه درسی رسمی است و تاثیری که برنامه های درسی غیر رسمی در دوران دبیرستان و همچنین ابتدایی بر دانش آموزان گذاشته بیشتر بوده است و این مسئله در هنگام وقوع تعطیلات پیش بینی نشده اهمیت بیشتری پیدا می کند بنابراین باید برای اجرای برنامه بوم، یک برنامه ریزی فراگیر داشته باشیم تا همه مدارس را پوشش دهیم.
منبع: خبرگزاری ایسنا