عمارت حیرت انگیز نخستین سپهبد ایران را ببینید ، اقامتگاه تابستانی توران خانم در تهران کجاست؟

به گزارش ابزار ایرانی، عمارتی زیبا در دل خیابان فرشته تهران واقع شده است که امروزه با تغییر کاربری تبدیل شده به باغ موزه هنر ایرانی. به آنجا رفتیم و از دیدنی هایش تصویر برداشتیم و نوشتیم.

عمارت حیرت انگیز نخستین سپهبد ایران را ببینید ، اقامتگاه تابستانی توران خانم در تهران کجاست؟

همشهری آنلاین نوشت: نخستین سپهبد ایران از ترس مصادره مایملکش، اقامتگاه تابستانی شمرون را زد به نام توران خانم.

توران خانم همسر سپهبد احمد امیر احمدی بود و از آن زمان به بعد شد صاحب این باغ ویلا و روحش هم خبر نداشت بعد از مرگش چه بر سر این ملک زیبا می آید و سرنوشتش چه می شود. در مخیله توران خانم نمی گنجید که این عمارت روزی به باغ موزه ای تبدیل شود که کوچک و عظیم، زن و مرد، بدون توجه به طبقه و صندلی اجتماعی شان کنار هم در آن قدم بزنند و از فضای سبز آن که حالا آبراهی هم از میانش می گذرد و دستی در آن برده شده حظ ببرند.

سپهبد احمد امیر احمدی

این عمارت حیرت انگیز در دل خیابان فرشته تهران قرار گرفته است و قدمتش بازمی شود به پهلوی اول. کرونا اینجا را هم به تعطیلی کشانده بود و حالا بعد از چند ماه دوباره درش به روی عموم باز شده است.

وارد باغ شدیم. بین درختان و سبزه ها و چمن ها، چشممان افتاد به ماکت هایی که خودنمایی می کرد. ماکت ها را فرح دیبا در نیمه اول دهه چهل به مجسمه سازان خارجی سفارش داده بود؛ ماکت هایی که از آثار و بناهای تاریخی ایران هستند. این ماکت ها از ایتالیا به ایران آمده بودند تا در جشن های 2500 ساله نمایش داده شوند.

از گنبد قابوس، هشت بهشت، عمارت چهل ستون، شمس العماره، سی وسه پل، کاروانسرای مهیار تا باغ فین کاشان، نقش رستم، برج آزادی تهران، برج میلاد تهران، مجموعه جهانی قره کلیسا و مقبره دانیال نبی را یکجا در این باغ موزه هنری می توان دید. گویی به یکباره با قدم زدن میان آن همه سبزی و طراوت، تاریخ ایران از نظرمان می گذرد.

توران توفیقی (توران مهاجر اسلامی)

این باغ، امروز، یکی از مقاصد تفریحی شهر تهران است که سال 1384 بازسازی شد. پس از بازسازی محوطه اش، مراکز فروش صنایع دستی و بعضی محصولات فرهنگی - هنری و کارگاه های هنری هم به آن اضافه شد. در کنار ماکت های معروف و حیرت انگیز این مجموعه و البته آثار هنری موجود در نگارخانه و دیوار باغ، کارگاه های آموزش تخصصی هنرهای معاصر و صنایع دستی و نمایشگاه های عرضه و فروش صنایع دستی کشور هم برگزار می شوند که گردشگران می توانند از آنها بازدید نمایند.

در انتهای باغ، کافه ای تعبیه شده که می توان فنجانی چای یا قهوه یا هر خوراکی هوس انگیزی که دوست دارید سفارش دهید و آن را در فضای سبز و معطر اقامتگاه تابستانی شمرون توران خانم نوش جان کنید.

چگونه به باغ موزه هنر ایرانی برویم؟

میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصود بیک)، خیابان دکتر حسابی، باغ موزه هنر ایرانی

تلفن تماس: 22686065

شمایی کلی از این محل تماشایی گفتیم و حالا لابد می خواهید بدانید چگونه می توان به آنجا رفت:

اگر با اتومبیل شخصی قصد بازدید از این باغ موزه را دارید، به پل پارک وی در خیابان ولیعصر بروید، از پارک وی که گذشتید، در سمت راست به خیابان فرشته (شهید فیاضی) بپیچید و وارد خیابان بوسنی و هرزه گوین شوید. پیشنهاد می کنیم هر کجا جای پارک دیدید توقف کنید و باقی راه را پیاده بروید. این گونه هم دردسر پیدا کردن جای پارک را از خود دور نموده اید و هم لذت قدم زدن در کوچه پس کوچه های شمرون قدیم را چشیده اید.

اگر هم از خودرو شخصی استفاده نمی کنید کافی است خود را به میدان تجریش برسانید. از خیابان شهید دربندی تاکسی هایی به مقصد باغ موزه هنر حرکت می نمایند. پای پیاده از تجریش تا باغ موزه حدود 20 دقیقه راه است.

در ادامه تصاویری از باغ موزه هنر ایرانی را مشاهده می کنید.

منبع: چمدان

به "عمارت حیرت انگیز نخستین سپهبد ایران را ببینید ، اقامتگاه تابستانی توران خانم در تهران کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمارت حیرت انگیز نخستین سپهبد ایران را ببینید ، اقامتگاه تابستانی توران خانم در تهران کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید