ساخت واکسن ضدبیماری تنفسی از ساختارهای شبه ویروس

به گزارش ابزار ایرانی به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، ایکوساواکس (Icosavax) از ذرات ویروس مانند سنتز شده (VLP) برای فراوری واکسن نوعی بیماری تنفسی موسوم به RSV استفاده نموده است. عملکرد این شرکت در بخش توسعه واکسن به شکلی بوده که به تازگی این شرکت در لیست بهترین های تجاری سازی در سال 2019 قرار گرفته است.

ساخت واکسن ضدبیماری تنفسی از ساختارهای شبه ویروس

VLP پلتفورمی است که می توان از آن برای توسعه انواع مختلف واکسن ها استفاده کرد. آدام سیمپسون، مدیرعامل شرکت ایکوساواکس می گوید: VLP دارای خواص ایمونولوژی ویژه ای بوده که توسط سیستم ایمنی بدن به صورت متفاوتی پردازش می شوند، در نتیجه ماندگاری بالایی در بدن دارند.

از آنجا که هیچ ماده ژنتیکی در این ویروس ها وجود ندارد بنابراین، این مواد از واکسن های غیرفعال یا واکسن های حاوی مواد زنده، ایمن تر هستند. اگر شما بتوانید یک ماده خنثی و ایمن داشته باشید که دارای ساختار تکراری است (بنابراین شبیه به ویروس است)، بدن شما هشدار می دهد که یک عامل خارجی وارد شده و در نتیجه عکس العملی ارائه می گردد.

البته هنوز VLP به گونه ای توسعه پیدا نکرده است که بتواند آنتی ژن های پیچیده نظیر ویروس RSV را هدف قرار دهد. مسئله این است که باید بتوان ذره ای را مهندسی کرد که مقیاس پذیر بوده و بتواند آنتی ژن مورد نظر را ارائه کند.

این مشکل توسط محققان دانشگاه واشنگتن توسعه داده شد و لیسانس استفاده از آن در اختیار شرکت ایکوساواکس است.

این واکسن جدید از دو بخش خودآرا تشکیل شده است، به گفته محققان این شرکت، نانوذرات مورد استفاده در این فناوری از دو واحد سازنده پروتئینی مختلف تشکیل شده است که همانند بخش سیاه و سفید توپ فوتبال عمل می نمایند.

در واقع، بخش های سفید و سیاه باید به گونه ای به هم متصل شوند که توپ (واکسن) ساخته گردد. این گروه با ایجاد جهش هایی در توالی اسیدآمینه، امکان اتصال آنها به هم و ایجاد ساختاری پیچیده را فراهم کردند.

این گروه از نرم افزاری برای چیدمان سه بعدی واحدهای سازنده و تشکیل نانوذرات استفاده کردند. این واکسن به گونه ای طراحی شده که تا پیش از آمیختگی دو بخش با هم، واکسن شکل نمی گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ساخت واکسن ضدبیماری تنفسی از ساختارهای شبه ویروس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت واکسن ضدبیماری تنفسی از ساختارهای شبه ویروس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید