ریزپلاستیک ها تا عمق مغز نفوذ می نمایند

به گزارش ابزار ایرانی به نقل از نیواطلس، هر سال میلیون ها تن پلاستیک در طبیعت رها می گردد که بسیاری از آنها در دریاها به قطعات بسیار ریزتر تقسیم شده و در نهایت به اشکال مختلف وارد بدن انسان می شوند. آنالیز های محققان در کره جنوبی نشان می دهد که ورود این ریز پلاستیک ها به چرخه غذایی انسان ها بسیار خطرناک بوده و این قطعات کوچک می توانند به مغز انسان ها وارد شده و مانند ذرات سمی عمل نموده و حیات افراد را به مخاطره بیندازند.

ریزپلاستیک ها تا عمق مغز نفوذ می نمایند

مطالعات متعددی در سال های اخیر تهدیدات ریز پلاستیک ها برای انواع موجودات دریایی را ثابت نموده که از جمله آنها می توان به تضعیف توانایی چسبندگی ماهیچه ها، اختلال در توانایی شناختی خرچنگ ها و ایجاد تغییرات تولیدمثلی در ماهی ها اشاره نمود. تحقیقات بعلاوه نشان داده که ریز پلاستیک ها می توانند شکل سلول های ریه انسان را تغییر دهند.

پژوهش تازه ای که در این زمینه بر روی موش ها اجرا شده، حاکیست ریز پلاستیک ها در صورت ورود به زنجیره غذایی این حیوانات حتی می توانند از سد طبیعی که در مغز بر سر راه ورود اشیای بیگانه به خون وجود دارد، عبور نموده و خون موش ها را نیز آلوده نمایند که نتیجه این امر بسیار خطرناک است.

ورود ریز پلاستیک ها به خون در مغز باعث می گردد سلامت سیستم عصبی به خطر بیفتد و این مساله می تواند باعث ازکارافتادن مغز و حتی مرگ گردد.

محققان معتقدند در صورت ورود ریز پلاستیک ها به بدن انسان فرایند مشابهی طی شده و میکروپلاستیک ها، به ویژه میکروپلاستیک های با مقدار 2 میکرومتر یا کمتر، در عرض 7 روز در مغز رسوب می نمایند که منجر به التهاب در مغز، اختلال در سیستم ایمنی و حتی مرگ می گردد. لذا باید در این زمینه دقت کافی به عمل آید.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ریزپلاستیک ها تا عمق مغز نفوذ می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریزپلاستیک ها تا عمق مغز نفوذ می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید