رشد 12 درصدی کسب وکارهای نوپا در صندوق های سرمایه گذاری جسورانه

به گزارش ابزار ایرانی، صندوق های سرمایه گذاری جسورانه طی دو سال رشد چشمگیری داشتند و تعداد آنها از 6 صندوق در سال 98 به 16 رسید تا امیدی برای توسعه تامین اقتصادی کسب و کارهای نوپا باشد.

رشد 12 درصدی کسب وکارهای نوپا در صندوق های سرمایه گذاری جسورانه

به گزارش گروه علم و پیشرفت ابزار ایرانی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق های سرمایه گذاری جسورانه و خصوصی از بازیگران اکوسیستم فناوری و نوآوری به اسم ابزاری نوین برای تامین اقتصادی نقش آفرینی می نمایند. این صندوق ها برای توسعه و انجام پروژه های فناورانه و دانش بنیان عموم مردم را به سرمایه گذاری دعوت می نمایند.

سال 95 بود که نخستین صندوق در این حوزه فعالیت خود را شروع کرد و با حمایت معاونت علمی و فناوری توسعه خوبی را در این سال ها تجربه کردند. به گونه ای که پس از سه سال یعنی در سال 98 تعداد آنها به 6 صندوق سرمایه گذاری رسید. این صندوق ها با مجموع سرمایه هزار و 550 میلیارد ریال که 878 میلیارد ریال آن تادیه شد، پذیره نویسی شدند.

اما این صندوق ها از سال 98 تا به امروز رشد چشمگیری را تجربه کردند. معاونت علمی و فناوری برای اصلاح ساختارها در سال 98 دست به کار شد و با این تغییرات امکان مشارکت برای مستقیم و غیرمستقیم نهادهای اقتصادی از جمله صندوق فراصندوق ستارگان و صندوق نوآوری و شکوفایی هم فراهم شد.

نتیجه این تغییرات خبر خوشی برای فعالان اکوسیستم فناوری و نوآوری داشت؛ آن هم افزایش تعداد صندوق ها به 16 با سرمایه 20 هزار میلیارد ریال. پس سرمایه صندوق ها در دو سال رشد بیش از 12 برابری را تجربه کرد. این صندوق ها در 34 طرح سرمایه گذاری نموده اند.

کسب و کارهای نوپا و کسب و کارهای کوچک و میانه می توانند از سرمایه این صندوق ها استفاده نمایند و محصول ایران ساخت و فناورانه خود را توسعه دهند. این نوع سرمایه گذاری بازده و ریسک بالایی دارند. زیرا این کسب و کارها در ابتدای کار رشد خوبی خواهند داشت اما به همان نسبت هم ممکن است پروژه دچار شکست گردد. البته صندوق ها با سرمایه گذاری روی چندین پروژه فناورانه این ریسک را مدیریت و کنترل می نمایند.

پس صندوق ها سبدی متنوع از دارایی ها را ایجاد می نمایند که تامین اقتصادی پروژه های فناورانه را انجام می دهند و افزایش آنها تامین اقتصادی بیشتری را برای کسب و کارهای نوپا به همراه دارد. پس آنها یکی از موثرترین ابزارها برای تجاریسازی محصولات هستند.

البته علاوه بر 16 صندوق ایجاد شده، تعداد 5 صندوق با سرمایه 25.500 میلیارد ریال موافقت اصولی خود را از سازمان بورس اخذ نموده اند و مراحل پذیره نویسی را طی می نمایند. در صورت تایید آنها تعداد صندوق ها به 21 با سرمایه 46.250میلیارد ریال می رسد که جهش قابل توجهی است.

منبع: خبرگزاری فارس

به "رشد 12 درصدی کسب وکارهای نوپا در صندوق های سرمایه گذاری جسورانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 12 درصدی کسب وکارهای نوپا در صندوق های سرمایه گذاری جسورانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید