برنامه 5 ساله فراوری نفت خیز جنوب روی میز شرکت ملی نفت ایران نهاده شد

به گزارش ابزار ایرانی، تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت ملی منطقه ها نفت خیز جنوب با تشریح مهم ترین اقدام های این شرکت در سه ماهه اخیر از تدوین و ارائه برنامه پنج ساله نفت خیز جنوب به شرکت ملی نفت ایران اطلاع داد و مطرح نمود که شرکت ملی منطقه ها نفت خیز جنوب برای فراوری 3 میلیون بشکه نفت تا خاتمه سال جاری آمادگی دارد و سرمایه گذاران خارجی پای کار آمدند.

برنامه 5 ساله فراوری نفت خیز جنوب روی میز شرکت ملی نفت ایران نهاده شد

به گزارش وزارت نیرو، علیرضا دانشی با بیان اینکه برنامه پنج ساله در منطقه ها نفت خیز جنوب، با وجود تحریم های ظالمانه، مسائل متعدد مالی و جذب نشدن نیروی جوان در سال های گذشته، برای رسیدن ظرفیت فراوری نفت خام کشور (PGC) تدوین شده و انتظار داریم با روش هایی همانند تهاتر نفت و جذب سرمایه گذاری، افزون بر نگهداشت افت فراوری سالانه در حدود 500 هزار بشکه، فراوری را حدود 300 هزار بشکه در روز نیز افزایش دهیم، اظهار کرد: البته خاصیت این هدف گذاری آن است که حتی اگر به اهداف نهایی افزایش فراوری نرسیم، چون کوشش سازمان مضاعف خواهد شد، حتماً بخشی از این افزایش فراوری محقق می گردد.

وی اضافه نمود: برای این برنامه، تعمیر بیش از 500 حلقه چاه و حفاری بیش از 200 حلقه چاه برنامه ریزی و مقرر شده ظرفیت نمک زدایی و خطوط لوله تا 3.4 میلیون بشکه در روز افزایش یابد که کاری بسیار سخت و سنگین است. در صورت تأمین منابع، ان شاءالله این برنامه ها به مرور به اجرا درخواهند آمد. این برنامه با در نظر گرفتن شرایط تحریم، تدوین شده و محاسبات مالی آن در حال اجرا است.

به گفته او از سویی با توجه به درصد بالای افت فراوری مخازن، یکی از هدف گذاری های مهم این برنامه در نظر گرفتن منابع گازی مستقل برای مخازن نفتی شرکت ملی منطقه ها نفت خیز جنوب است. هم اکنون 12 میدان شرکت ملی منطقه ها نفت خیز جنوب، تحت تزریق گاز با هدف نگهداشت فراوری واقع شده است، اما در شرایط فعلی حجم بسیار ناچیزی به این میدان ها در حال تزریق است.

مدیرعامل شرکت ملی منطقه ها نفت خیز جنوب با بیان اینکه افت طبیعی مخازن ما حدود 500 هزار بشکه در سال است که رقم کمی نیست. ما باید ضمن حفظ فراوری موجود، آن افت را جبران کنیم. اکنون صحبت ما مبتنی بر جبران این افت، برای رسیدن به سقف فراوری 3 میلیون بشکه در روز است، گفت: افت فراوری قبلاً 400 هزار بشکه اعلام می شد اکنون افت بیشتر شده، چون سه سال است که تزریق مناسبی در مخازن ما انجام نمی گردد.

دانشی در پاسخ به این سوال که آیا طرح 28 مخزن تداوم خواهد داشت؟ اظهار کرد: این طرح با انجام اصلاحاتی دنبال می گردد. نسبت به قراردادها و تعهدات دولت قبل پایبند خواهیم بود و با انجام اصلاحاتی و به صورت جدی تر از قبل، این طرح ها را دنبال می کنیم، زیرا اینها تعهدات کشور است. در همین سه ماه هم که از شروع مسئولیت ما می گذرد، پیشرفت طرح 28 مخزن به علت همکاری با پیمانکاران و سازندگان از جمله در تأمین کالا و تأمین اسناد مالی بهبود یافته است. این را هم اضافه کنم که در این پروژه ها، با مسائل مختلفی از جمله اولویت بندی، اجرای پروژه ها و مدیریت آنها روبرو هستیم.

وی ادامه داد: بالاترین اشکال هم نحوه اجرا و مدیریت اجرایی آنها بوده است. در شرکت ملی منطقه ها نفت خیز جنوب از ساختارهای مرتبط با توسعه برخوردار هستیم، در حالی که بر اساس طرح 28 مخزن، ساختار مدیریتی مجزایی تعریف شده که ایراد بزرگی است و سبب بی انگیزگی مجموعه و کندی کار شده بود.

وی با بیان اینکه تعهدات شرکت ملی منطقه ها نفت خیز جنوب در مقابل پیمانکاران پابرجاست و آنها را دنبال خواهد نمود. گفت:تا به امروز 25 پروژه به پیمانکاران واگذار شده که از بین آنها سه پروژه نرگسی، کبود و لالی آسماری در 6 ماهه نخست سال 1401 به صورت کامل به بهره برداری می رسد. مابقی این پروژه ها که راه اندازی آنها در سال های 1402 و 1403 برنامه ریزی شده، دارای پیشرفتی حداکثر تا 34 درصد هستند. تا به امروز 25 پروژه به پیمانکاران واگذار شده که از بین آنها سه پروژه نرگسی، کبود و لالی آسماری در 6 ماهه نخست سال 1401 به صورت کامل به بهره برداری می رسد.

مدیرعامل شرکت ملی منطقه ها نفت خیز جنوب اضافه نمود: مابقی این پروژه ها که راه اندازی آنها در سال های 1402 و 1403 برنامه ریزی شده، دارای پیشرفتی حداکثر تا 34 درصد هستند از آنجا که پیشرفت تعدادی از این پروژه ها با کندی همراه است، مقرر شده با تغییر ساختار درون منطقه ها نفت خیز جنوب و بازتوزیع نیروهای درون سازمان کارفرمایی، به پروژه ها سرعت داده گردد، بعلاوه کارگروه هایی مانند کارگروه مالی و کالا برای پایش و آنالیز حل مسائل این پروژه ها تشکیل شده تا به صورت ریشه ای نسبت به شناسایی و برطرف کردن مسائل پروژه ها اقدام گردد. افزون بر پروژه های مذکور، مذاکرات با سرمایه گذاران خارجی نیز در حال نهایی شدن و واگذاری پروژه است. با اجرای این پروژه ها، افزون بر نگهداشت توان فراوری این شرکت به اندازه 300 هزار بشکه در روز، افزایش فراوری نیز به همین اندازه هدف گذاری شده است.

دانشی با بیان اینکه از اهداف دیگر این طرح می توان به فعال سازی فراورینمایندگان داخلی کالا و شرکت های پیمانکاری حوزه نفت و گاز اشاره نمود، زیرا در قراردادهای منعقده، بر استفاده حداکثری از کالا و خدمات ایرانی به عنوان یکی از ملزومات اجرای پروژه های طرح نگهداشت و افزایش فراوری، تأکید شده است، بعلاوه با اخذ مجوز از شورای اقتصاد، 4 درصد از هزینه اجرای پروژه ها، به مسئولیت های اجتماعی اختصاص خواهد یافت، گفت: در سال های گذشته و به علت شرایط تحریم، فراوری نفت در شرکت ملی منطقه ها نفت خیز جنوب به میزان مورد نظر نبوده است، اما خوشبختانه برای انجام مأموریت و رسیدن به سقف فراوری نفت مورد نظر شرکت ملی نفت ایران، مسئله ای نداریم و در کمترین زمان ممکن اقدام خواهیم کرد.

به گفته او، برای رسیدن به این هدف، مشکل اساسی شرکت ملی منطقه ها نفت خیز جنوب در بخش تأسیسات و فرآیندهاست که برای تمامی آنها پروژه تعریف شده و مستلزم حمایت مالی است و هر زمان که اعلام گردد، قادریم به سقف مورد نظر برسیم.

وی در پاسخ به این سوال که توان فراوری فعلی شرکت ملی منطقه ها نفت خیز جنوب چه اندازه است؟ گفت: توان فراوری ما اکنون حدود 3 میلیون بشکه است که البته تحقق کامل آن به میزانی زمان احتیاج خواهد داشت. شرکت ملی منطقه ها نفت خیز جنوب برای فراوری 3 میلیون بشکه فراوری نفت تا انتها امسال آمادگی دارد. با توجه به مسائل تأمین منابع مالی در سطح شرکت ملی نفت ایران، چند سیاست اصولی از سوی منطقه ها نفت خیز جنوب در حال پیگیری است که شامل ایجاد تعادل و رابطه سیستماتیک با پتروشیمی ها، به عنوان یکی از مشتریان اصلی گاز غنی، مایعات، میعانات و نفتای ما در منطقه ها نفت خیز جنوب می گردد که این مذاکرات شروع شده تا در طرح های مشترک توسعه میدان هایی که خوراک آنها را تأمین می نمایند، از سوی پتروشیمی ها تأمین منبع گردد.

وی ادامه داد: هم اکنون یک طرح حدود 5.5 میلیارد دلاری برای توسعه 15 میدان گازی مستقل آماده شده است، ضمن اینکه طرح جمع آوری گازهای مشعل (فلر) منبع بسیار خوبی برای پتروشیمی هاست. دو پروژه با اعتباری بالغ بر 1.2 میلیارد دلار از سوی پتروشیمی بیدبلند و پتروشیمی مارون در حال اجرا است که ان شاء الله ثمره آن در آینده نزدیک دیده خواهد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی منطقه ها نفت خیز جنوب مورد دیگر، سیاست اجرای پروژه ها و تأمین ملزومات در مقابل تهاتر نفت است و خوشبختانه این سیاست نیز به خوبی در حال پیگیری است که به بخش هایی از آن اشاره می کنم. در پازنان برای توسعه میدان در مقابل تهاتر نفت به ارزش حدود 200 میلیون دلار با اجرا از سوی پیمانکاران داخلی در حال مذاکره ایم که منتظر تصویب آن برای واگذاری به پیمانکار هستیم. در مارون بنگستان نیز موافقت اصولی برای توسعه میدان در مقابل تهاتر نفت به ارزش حدود 200 میلیون دلار اجرا شده که پیگیری عقد قرارداد در حال اجرا است. در شادگان هم توسعه میدان با سرمایه گذاری یک میلیارد دلار در حال نهایی سازی است.

طبق اعلام وزارت نفت، دانشی با بیان اینکه در بازسازی دکل و تأمین تجهیزات نیز مذاکرات خوبی در قالب تهاتر اجرا شده که ان شاءالله به زودی به مرحله قرارداد می رسد. اظهار کرد: در دیگر میدان های کمتر پیشرفته و دارای ریسک نیز طرح های توسعه برای جذب سرمایه گذاران در حال تدوین است و منطقه ها نفت خیز جنوب از تمامی سرمایه گذاری ها با اولویت تهاتر نفت استقبال می نماید. در بازسازی دکل و تأمین تجهیزات نیز مذاکرات خوبی در قالب تهاتر اجرا شده که ان شاءالله به زودی به مرحله قرارداد می رسد. در دیگر میدان های کمتر پیشرفته و دارای ریسک نیز طرح های توسعه برای جذب سرمایه گذاران در حال تدوین است و منطقه ها نفت خیز جنوب از تمامی سرمایه گذاری ها با اولویت تهاتر نفت استقبال می نماید.

وی با اشاره به ضریب بازیافت مخازن در منطقه ها نفت خیز جنوب، گفت: ضریب بازیافت مخازن، متغیر است. در بعضی مخازن همانند آسماری و اهواز، بسیار عالی و از نرم جهانی بیشتر است و در بعضی دیگر مناسب نیست. ما باید با واقعیت مخازن روبه رو شویم و کوشش کنیم آن را ارتقاء دهیم. برای نمونه، در مخزن اهواز بنگستان که ضریب بازیافت به شدت پایین است، با توجه به محدودیت تأمین گاز، در کوشش برای تزریق آب به آن هستیم که طرح آزمایشی آن نتیجه مناسبی داشته است.

مدیرعامل شرکت ملی منطقه ها نفت خیز جنوب در مورد طرح هایی در بخش ازدیاد برداشت در منطقه ها نفت خیز جنوب در حال اجراست، گفت: طرح پایلوت تزریق آب در مخزن بنگستان میدان اهواز، به عنوان نخستین طرح تزریق آب در میدان های نفت خیز جنوب می تواند افق تازه ای را در کنار تزریق گاز باز کند. هدف این طرح، رسیدن به تزریق 50 هزار بشکه آب در روز است. این طرح در بخش مطالعاتی، مرحله شبیه سازی و اجرا، در مرحله تست های تزریق پذیری واقع شده است که با موفقیت به انتها رسیده و با اجرای آن، می توانیم شاهد ضریب بازیافت 15 تا 20 درصدی باشیم که عدد مناسبی است. در صورت موفقیت تزریق آب، طیف وسیعی از مخازن بنگستان می توانند کاندیدای تزریق آب باشند.

دانشی ادامه داد: طرح تزریق CO2 در مخزن آسماری میدان رامین، افزون بر پروژه های تزریق گازهای هیدروکربوری که بیش از چهار دهه است در منطقه ها اجرا می شوند، تزریق گازهای غیرهیدروکربوری نظیر دی اکسید کربن نیز در برنامه مطالعاتی و امکان سنجی منطقه ها قرار دارند. مطالعه جامع میدان رامین بر مفید بودن تزریق دی اکسید کربن تأکید دارد و فاز آزمایشگاهی این پروژه، به تازگی به انتها رسیده است. گام بعدی، امکان سنجی و طراحی تأسیسات روسطحی پروژه و آنالیز مالی طرح است. در صورت موفقیت آمیز و مالی بودن، ظرفیت نوی به فراوری و ذخایر منطقه ها نفت خیز جنوب اضافه می گردد.

وی با بیان اینکه طرح تزریق گازهای هیدروکربوری با هدف فشارافزایی که بیش از چهار دهه است در 12 میدان از میدان های منطقه ها نفت خیز، تزریق گاز انجام می گردد گفت که حدود نیمی از نفت درجای منطقه ها تحت تأثیر این پروژه هاست و تقریباً نیمی از فراوری این شرکت نیز از میدان های تزریق گاز است. با توجه به تراز منفی گاز در امسال، بعلاوه کمبود گاز برای تزریق در سال های گذشته، پروژه های تزریق گاز منطقه ها، همیشه با بخشی از ظرفیت خود فعال بوده و در صورت تأمین نشدن گاز مورد احتیاج برای تزریق، بخش قابل توجهی از ذخایر این شرکت هرزروی خواهد داشت.

او ادامه داد: تزریق هوشمند آب در مخزن آسماری میدان بینک که با توجه به مجاورت میدان بینک با خلیج فارس و مناسب بودن تزریق هوشمند آب در این میدان در فاز غربالگری، فاز مطالعاتی در حال اجرا است. مطالعه جامع این میدان، گزینه تزریق آب هوشمند را مناسب تشخیص داده و فاز آزمایشگاهی نیز به تازگی به انتها رسیده، ضمن اینکه آب مناسب برای تزریق با بیشترین امکان فراوری نفت نیز شناسایی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی منطقه ها نفت خیز جنوب با بیان اینکه شرکت ملی منطقه ها نفت خیز جنوب، هیچ مانعی در زمینه حمایت از ساخت داخل ندارد و کوشش ما معطوف به برطرف ضعف ها و خلأهای موجود در این بخش با نگاه تقویت و توسعه فعالیت های آنهاست گفت: باید اعلام کنم که هم اکنون بیش از 70 درصد کالاهای مورد احتیاج شرکت ملی منطقه ها نفت خیز جنوب بومی سازی شده است و برای بخش به جای مانده نیز که بیشتر مشتمل بر تجهیزات تأسیساتی همانند ماشین آلات دوار است، مطالعاتی هم به منظور استفاده از روش های جایگزین در برنامه های ما واقع شده است. تمام ظرفیت کاری در این جهت با هدف استفاده از پیمانکاران و سازندگان داخلی است و تمام قد از آنها حمایت خواهیم کرد، ضمن آنکه قوانین کشور نیز در این جهت واقع شده است.

دانشی ادامه داد: افزون بر آن با توجه به ظرفیت گسترده صنعت نفت، از سرمایه گذاری خارجی هم حمایت می کنیم و در بخش هایی مذاکرات در حال اجرا است. در زمینه ساخت داخل، چند فعالیت به شکل هم زمان در حال اجرا است و به زودی قرارداد ساخت رشته تکمیلی 15 هزار پامی که از مسائل حساس در کشور برای حفاری چاه های پرفشار کشور به شمار می رود، با شرکت های داخلی امضا می گردد تا برای نخستین بار به این فراوری در کشور دست یابیم. در کنار آن و با توجه به احتیاج صنعت نفت به لوله های بدون درز، ساخت و توسعه آن در برنامه ریزی های شرکت ملی منطقه ها نفت خیز جنوب واقع شده است و افزون بر این موارد، همیشه از توانایی مراکز علمی، پژوهشی و دانش بنیان استفاده خواهیم کرد و محدودیتی در این زمینه نداریم.

به گفته وی طبق آنالیز های اجرا شده، امکان جذب فناوری های نو و بومی شده تا ظرفیت سالانه 1000 میلیارد تومان، در منطقه ها نفت خیز وجود دارد. این فناوری ها عمدتاً در حوزه تجهیزات و کالاست. حدود 75 درصد از کالاهای قرارداد زیرسطحی مرتبط با چاه، یعنی حدود 12 هزار قلم کالا تا به امروز بومی شده است. احتیاجهای منطقه ها در حوزه بومی سازی فناورانه احصا شده و بخش قابل توجهی از آنها به وسیله ظرفیت ایجادشده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با استفاده از شرکت های دانش بنیان تأمین خواهد شد.

او ادامه داد: افزون بر آن، منطقه ها نفت خیز جنوب حدود 1000 میلیارد تومان پروژه در قالب طرح های پژوهشی فناوری محور با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور دارد که با راهنمایی درست و سیاستگذاری صحیح، می توان انتظار خلق فناوری بومی و جذب آن را در منطقه ها داشت، ضمن اینکه برنامه ریزی های لازم برای استفاده از ظرفیت های داخلی منطقه ها از جمله کارگاه مرکزی، آزمایشگاه های مرکزی و سایر بخش های فنی برای یاری به جریان جذب فناوری اجرا شده و به زودی پژوهشکده تخصصی نفت و گاز در این شرکت تأسیس خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی منطقه ها نفت خیز جنوب در پاسخ به این سوال که در طرح پنج ساله برای بازسازی و نوسازی تأسیسات چه برنامه ای در نظر گرفته شده است، گفت: خوشبختانه به تازگی مجوزی گرفتیم که برای سال آینده 200 میلیون دلار در زمینه بازسازی تأسیسات دریافت کنیم.

دانشی بعلاوه در مورد برگشت چاه های بسته شده در زمان تحریم به مدار فراوری، اظهار کرد: مشکل جدی وجود ندارد، بعضی از چاه ها به راحتی به فراوری باز می گردند. درصد چاه هایی که با مشکل روبرو می شوند، زیاد نیست. کوشش بر این بوده چاه هایی بسته شوند که برای بازگرداندن فراوری آنها با کمترین مشکل روبرو شویم. مدیریت از سوی کارشناسان شرکت ملی منطقه ها نفت خیز جنوب در این زمینه اجرا شده و همیشه در این شرکت، نگاه کارشناسی حاکم بوده است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "برنامه 5 ساله فراوری نفت خیز جنوب روی میز شرکت ملی نفت ایران نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه 5 ساله فراوری نفت خیز جنوب روی میز شرکت ملی نفت ایران نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید