بررسی تاثیر رنگ ها بر رفتار نوجوانان

به گزارش ابزار ایرانی، آیا از تاثیر رنگ بر رفتار نوجوانان باخبرید؟

رنگ ها معمولا تاثیرات بسیار زیادی در زندگی انسان ها دارند که در نقاط مختلف خصوصیات متفاوتی را برای آنها درنظر میگیرند؛ با ذکر چند مثال بیشتر متوجه خواهید شد مثلا:

بررسی تاثیر رنگ ها بر رفتار نوجوانان

قرمز: نشانه خطر است

سبز: نشانه شادی است

تاریکی و سیاهی: حس ترس به فرد میدهد

اما در علم روانشناسی نیز یک مبحث به نام کالرتراپی یا روانشناسی رنگ ها وجود دارد که در آن به تاثیر رنگ بر رفتار نوجوان و دیگر افراد میپردازند و روانشناس نوجوان متوجه میشود که کدام رنگ احساسات فرد را تحت تاثیر قرار میدهد و کدام رنگ برای روحیات فرد بهتر است.

همه انسان ها به رنگی خاص علاقه دارند و این علاقه به دلیل احساسات و ترجیحات و شخصیت افراد میباشد، در هر فرهنگ نیز معنی هر کدام از این رنگ ها گوناگون است.

پیشنهاد ویژه

گلدان چوبی شیشه ای ترنج

مشاهده قیمت و خرید

گلدان چوبی مدرن دیبا

مشاهده قیمت و خرید

گلدان شیشه ای فانتزی

مشاهده قیمت و خرید

برای کاهش افسردگی در نوجوانان و بوجود آوردن شادی و نشاط در آنها، باید به انتخاب رنگ ها بیشتر توجه کنید؛ در علم روانشناسی زمانی که نوجوان دچار مسائل روحی و روانی میشود از رنگ درمانی برای او استفاده میکنند چون رنگ ها تاثیرات بسیار زیادی در رشد جسم، روح و روان نوجوانان دارند.

مثلا: از نوع نقاشی کودک و نوجوان میتوان شخصیتش را حدس زد یا نوع چیدمان منزل هر فرد نشان دهنده روحیات و شخصیت او میباشد.

برا اساس تحقیقات اجرا شده کسانی که روحیات پرنشاطی دارند معمولا از رنگهای شاد و روشن استفاده میکنند و افرادی که همیشه ناراحت و افسرده هستند از رنگهای تیره استفاده میکنند و شخصیت هر فرد مشخص میکند که کدام رنگ را انتخاب کند.

تاثیر رنگ ها از نظر علم روانشناسی در نوجوانان

- رنگ زرد:

فکر افراد را باز میکند و اگر در چیدمان منزل از آن استفاده کنید دیگران از نظر شما مطلع میشوند.

- رنگ بنفش:

شک و تردید را در افراد کم میکند و خیال پردازی و خوش بینی را در آنها افزایش میدهد.

- رنگ قرمز:

نشانه عشق و علاقه است و به افراد کمک میکند تا راحت تر نظرات و علایق خود را بر زبان بیاورند.

- رنگ طلایی:

بالا بردن نیرو و احساسات افراد را برمی انگیزد، به افراد احساس شادی و زندگی بخشی میدهد.

- رنگ نارنجی:

افزایش اعتماد به نفس، برطرف کردن بیماری و کسل بودن، احساس سر زندگی و نشاط و افزایش انگیزه در افراد؛ روانشناسان به افراد توصیه میکنند برای جلد کردن کتاب و دفترهای درسی خود حتما از رنگ نارنجی استفاده کنند تا علاقه بیشتری به خواندن درس ها داشته باشند.

- رنگ آبی:

افکار مشوش را در فرد از بین میبرد و حس آرامش را در او افزایش میدهد؛ برای درس خواندن نیز اگر در اتاقی تاریک با نور یا رنگ آبی قرار بگیرید حافظه شما بهتر کار میکند و مطالب بیشتری را میتوانید در حافظه خود ثبت کنید؛ یا زمانی که ناراحت و عصبانی هستید اگر در این اتاق قرار بگیرید آرامش خود را دوباره بدست خواهید آورد.

- رنگ سفید:

باعث افزایش قدرت تحلیل در نوجوانان میشود.

- رنگ سبز:

در شخصیت و افکار و رفتار نوجوانان تعادل ایجاد میکند.

- رنگ قهوه ای:

هوشکمک افراد را افزایش میدهد،

- رنگ سیاه:

این رنگ به تنهایی باعث افسردگی میشود اما اگر در کنار آن از رنگهای دیگر استفاده کنید مسلما قدرت تمرکز شما را بسیار زیاد میکند؛ زمانی که قصد نتیجه گیری و فکر کردن در مورد مسئله ای مهمی را دارید بهتر است در اتاقی تاریک قرار بگیرید.

- رنگ فسفری:

خشونت و تندخویی را در افراد افزایش میدهد.

چگونگی تاثیر رنگ ها بر نوجوانان

رنگ ها معمولا از طریق نور، نوعی انرژی تولید میکنند که باعث واکنش در عملکرد فکر و بدن و همچنین احساسات انسان میشود؛ و همانطور که در قسمت بالا گفتیم رنگ ها باعث رشد مغز و یادگیری و ابتکار افراد میشوند و این تاثیرات در هر فردی از نظر آرام بخش بودن یا اضطراب و … ممکن است متفاوت باشد و تاثیر رنگها در نوجوانان نیز قابل رویت میباشد و لازم است بدانید که بچه ها حساسیت بیشتری نسبت به رنگها دارند و والدین باید دقت بیشتری در انتخاب لباس و اتاق کودک و … داشته باشند، برای مثال:

رنگ قرمز: برای نوجوانی که دارای اضطراب است یا بیش فعال میباشد، استفاده از رنگ قرمز در اتاق یا لباس و وسایلش باعث میشود اضطراب و تنش و فعالیت و جنب و جوش او بیشتر و بیشتر شود که این مسئله بر تحصیلات کودک نیز تاثیر گذاشته و باعث افت او در دروس خواهد شد.

رنگ های آبی، سبز، بنفش: برای نوجوانان بیش فعال و پر انرژی بهتر است از این 3 رنگ استفاده شود؛ در طراحی اتاق آنها نیز دقت داشته باشید؛ اتاق نوجوانتان باید به گونه ای باشد که او سرگرم شده و طرح ها برایش مجذوب کننده باشند و باعث رشد کودک و نوجوان شوند، دقت کنید رنگی که برای اتاق نوجوان خود انتخاب میکنید به بینایی او آسیب نرساند؛ سعی کنید اتاقشان متناسب با سن او باشد، مسلما اتاق نوجوان 15 ساله با نوجوان 19 ساله از نظر طراحی و وسایل هرگز به یک شکل نخواهند بود.

رنگ ها بر هوای یک فضا (سرد یا گرم بودن) و بزرگ یا کوچک به چشم آمدن مکان هر مکان تاثیر میگذارند. رنگها برسلامت روان نوجوان تاثیر گذاشته و یک وسیله برای بیان احساساتشان به شمار میروند، در این مطلب دریافتیم که انتخاب رنگ ها، مسئله بسیار مهمی برای سلامتی روح و روان تمامی انسان ها شمار میرود.

پس لازم است که والدین برای انتخاب رنگ های مناسب برای خود و فرزندشان از روانشناسی رنگها کمک بگیرند، توصیه ما به والدین عزیز برای راهنمایی بیشتر در رابطه با روحیات فرزندتان ارتباط با مشاوران وبسایت آنلاین گپچه و استفاده از مشاوره تلفنی میباشد که از بهترین و مجرب ترین مشاوران و روانشناسان برخوردار میباشند.

منبع: مجله روانشناسی

منبع: اتاق

به "بررسی تاثیر رنگ ها بر رفتار نوجوانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی تاثیر رنگ ها بر رفتار نوجوانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید