آنالیز بازار خودروهای خارجی در سال 1400؛ سلطه مطلق کره ای ها!

به گزارش ابزار ایرانی، بازار خودروهای خارجی در سال 1400 اگر چه با افزایش قیمت همراه بود، اما در بیشتر اوقات سال از جنب و جوش سال های قبل برخوردار نبود ودر نیمه دوم سال بیشتر به رکود نزدیک شد تا رونق. به هر حال، به علت ادامه ممنوعیت واردات و افزایش شدید قیمت ها، بخشی از طبقه میانه رو به بالای جامعه از صف خریداران بالقوه خودروهای خارجی کنار رفتند و به این ترتیب، بیشتر خودروهایی که در جهان در بازه خودروهای میانه بازار به شمار می فرایند، در بازار ایران مبدل به خودروهای لوکس شدند.

آنالیز بازار خودروهای خارجی در سال 1400؛ سلطه مطلق کره ای ها!

در این مطلب قصد داریم با اتکا به اطلاعات و دیتاهای مربوط به آگهی های خرید و فروش یا عرضه و تقاضای خودرو در سایت ابزار ایرانی، نگاهی به خودروهای محبوب تر در میان نمونه های خارجی بیندازیم و ببینیم در سالی که گذشت کدام خودروها مانور بیشتری در بازار دادند. به هر حال، آنالیز این اطلاعات که انحصارا در سایت ابزار ایرانی منعکس شده و قدرت تجزیه و تحلیل را به فعالان بازار و خریداران می دهد، به نوعی می تواند در بازار سال 1401 نیز مورد استفاده قرار گیرد.

محبوب ترین برند های خودروی خارجی در سال 1400

این تحلیل اگر چه بر مبنای فراوانی آگهی های خرید و فروش خودرو در سایت ابزار ایرانی ارائه می گردد و نشانگر معاملات قطعی نیست، اما به هر حال دورنمایی از داد و ستد در بازار و تمایل خریداران و فروشندگان به مخاطبان ارائه می نماید. در این تحلیل، از سه شاخص برای معرفی خودروهای محبوب بازار یا آنهایی که کمترین مشتری را داشتند استفاده شده است.

نخست در زمینه برندهای خارجی حاضر در بازار ایران در سال 1400 نکاتی را خواهیم نوشت. بر اساس اطلاعات موجود در بخش آگهی های سایت ابزار ایرانی، دو برند مشهور کره جنوبی یعنی هیوندای و کیا بیشترین مقدار گردش اطلاعاتی را داشته و فراوانی بالاتری در این مورد را ثبت نموده اند. هیوندای با ثبت حدود 26 درصد از آگهی ها به نام خود در صدر جدول خودروهای خارجی محبوب در بازار ایران ایستاده است. جالب است که برای این برند قدرتمند، مقدار تقاضای ثبت شده بیشتر از عرضه آن است و حدود 1.5 درصد برای خرید بیش از فروش آگهی ثبت شده است.

محبوب ترین برند های خودروی خارجی در سال 1400

این موضوع در خصوص محصولات کیا موتورز نیز صدق می نماید. فراوانی آگهی های فروش برای کیا 19.8 درصد کل آگهی هاست در حالی که آگهی در زمینه تقاضای خرید ان به 20.7 درصد می رسد. به نظر می آید محصولات این دو کمپانی در ایران در زمینه خرید و فروش اقبال بیشتری داشته و بیشتر کالایی برای سوداگری در بازار خودرو بوده اند و شاید تعداد کمتری از مصرف کننده نهایی در این فعل و انفعال وجود داشته باشد. هیوندای و کیل اعتماد قابل توجهی در بین مشتریان ایرانی به دست آورده اند اما به نظر می آید ورود تعداد زیادی از محصولات این دو کمپانی در سال های قبل باعث شده بازار آنها داغ تر از دیگر برندهای اروپایی و ژاپنی باشد.

در رتبه سوم تویوتا قرار گرفته است که همچنان تعداد متقاضی آن بیشتر از فروشنگان آن است. البته در خصوص تویوتا به نظر می آید بیشتر خریدداران آن در پی استفاده روزانه و تملک آن در طولانی مدت هستند و عمر تویوتا در پارکینگ منازل بسیار بیشتر از دو خودروساز کره ای باشد. این اتفاق در خصوص مرسدس بنز نیز مشابه است و به نظر می آید علاقمندان به خرید ستاره سه پره بیش از آنهایی است که می خواهند خودروشان را بفروشند.

جالب است که در خصوص رنو، ب ام و، میتسوبیشی، لکسوس و سانگ یانگ ماجرا به عکس است و تقاضای آنها کمتر از عرضه در بازار آزاد است.

تازهترین آگهی های خودرو

پرتقاضاترین مدل های خودروی خارجی در سال 1400

در زمینه محبوب ترین مدل های خودروی خارجی در بازار نیز کم و بیش اوضاع مشابه خانواده برندهاست. در این بخش از جدول نیز هیوندای سانتافه، کراس اوور مجذوب کننده و بلندقد کره ای در صدر جدول عرضه قرار گرفته در حالی که حدود 10 درصد از کل آگهی های ابزار ایرانی بین خارجی ها را به خود اختصاص داده است. اما این خودرو در زمینه تقاضا برای خرید، حدود 11.5 درصد از کل اگهی ها را ثبت نموده تا نشان دهد محبوب ترین اتومبیل خارجی در بازار سال 1400 بوده است.

پس از آن، کیا اپتیما سدان زیبای این کمپانی در رده دوم ایستاده که این خودرو هم تقاضای بیشتری نسبت به عرضه را ثبت نموده و حدود 8.2 درصد از آگهی های تقاضا را برای خود ثبت نموده است. تا رتبه هشتم این بخش از فروانی آگهی ها، هیوندای و کیا رقابت شدیدی دارند و از پله نهم، بازی برای بقیه شروع می گردد.

پرتقاضاترین مدل های خودروی خارجی در سال 1400

در پله نهم این تویوتا کمری است که وارد میدان می گردد اما تعداد آگهی های آن کمتر از رقبای کره ای است. در خصوص کمری، بازار عرضه و تقاضا شانه به شانه هم پیش می رود و خیلی نزدیک به هم قرار گرفته است. رنو مگان و ب ام و سری 5 تقاضای کمتری دارند در حالی که مرسدس بنز کلاس C هم مثل تویوتا طفدار بیشتری در حوزه خرید دارد تا فروش!

پرتقاضاترین بازه های قیمتی برای خودروهای فراوری داخل در سال 1400

اما جدول بازه قیمتی خودروهای خارجی هم موضوع مهمی است. این جدول نشان می دهد که بیشترین عرضه و تقاضا بین 300 میلیون تا 800 میلیون قرار گرفته است که به نظر مربوط به خودروهای دست دوم خارجی که بعضا عمر بیشتری دارند باشد. این بازه قیمتی حدود 40 درصد از بازار را تصاحب نموده و به نظر می رسد طبقه میانه رو به بالا در این حد توان بیشتری برای خودرو دارند.

پرتقاضاترین بازه های قیمتی برای خودروهای فراوری داخل در سال 1400

جالب است که در بازه قیمتی بین 800 میلیون تا یک میلیارد تومان هم فاصله با صدر جدول زیاد نیست، اما با ورود چند مدل خودرو چینی در سال تازه، این تناسب ها تغییر کند. به هر حال خودروهای چینی تازه ای قرار است سال جاری وارد زمین شوند و به نظر می آید خصوصا در بازه بین 900 میلیون دلار تا یک میلیارد تومان تغییراتی رخ خواهد داد.

در کل خودروهای خارجی در بازار سال گذشته فصل رکود را پشت سر گاشتند و شاید با آزاد شدن واردات و حتی ورود خودروهای چینی تعادل این بخش بازار خودرو دستخوش تغییرات زیادی بگردد.

تازهترین آگهی های خودرو
منبع: دیوار

به "آنالیز بازار خودروهای خارجی در سال 1400؛ سلطه مطلق کره ای ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز بازار خودروهای خارجی در سال 1400؛ سلطه مطلق کره ای ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید