استقبال عبدالله از تأمین امنیت فرودگاه کابل به وسیله ترکیه

به گزارش ابزار ایرانی، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان از تأمین امنیت فروگاه کابل به وسیله نیروهای ترکیه استقبال نموده و آنرا با اهمیت خواند.

استقبال عبدالله از تأمین امنیت فرودگاه کابل به وسیله ترکیه

خبرگزاری صدای افغان (آوا) به نقل از آناتولی بیان کرد که عبدالله عبدالله درباره اوضاع افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور و نقش ترکیه در این فرایند گفت وگو نموده است.

عبدالله گفته است که در پی شروع خروج نیروهای آمریکا و سایر اعضای ناتو از افغانستان، واشنگتن با دولت ترکیه در سطوح مختلف مذاکره نموده و درباره آنچه می توان برای تامین امنیت فرودگاه انجام داد، رایزنی کردند.

وی افزوده است که بعلاوه نقطه نظر دولت پاکستان را گرفته و آنها هم موافقت کردند. اما پاکستان و ترکیه به جزئیات این مسئله هنوز نپرداخته و من به اسم یک شهفرایند افغانستان، استقرار نیروهای ترکیه در کشورمان را مهم می دانم.

عبدالله درباره نشست استانبول گفته است که متاسفانه طالبان آن را نپذیرفته و برای شرکت در کنفرانس استانبول شرط های غیرواقعی و غیرمنطقی مطرح نموده است.

به گفته عبدالله، این کنفرانس می توانست فرصتی برای احیای مجدد فرایند صلح و مذاکرات باشد اما به علت رفتار طالبان ممکن نشده است کشورهای مختلف دنیا به این فرایند یاری کردند.

وی گفت: کوشش های زیادی که از طرف سازمان ملل متحد، ترکیه و قطر انجام شد برای پیشرفت صلح بود اما رفتار طالبان مذاکرات را خدشه دار کرد.

عبدالله در ادامه درباره افزایش حملات طالبان در افغانستان در پی شروع فرایند خروج نیروهای خارجی از این کشور و رویکرد دولت افغانستان در این شرایط توضیح داد: طالبان میخواهد از خلا نسبی قدرت که با خروج نیروهای بین المللی ایجاد شده است، سود ببرد.

وی تصریح نموده است که طالبان سعی دارد با این حملات به دستاورهایی برسد اما این دستاوردها موقت هستند. این مردم هستند که از این شرایط آسیب می بینند.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان تأکید نموده است که طالبان به وسیله جنگ به نتجیه ای نخواهد رسید و ابراز امیدواری کرد ه طالبان در رفتار خود تغییر داده و به میز مذاکره برگردند.

ترکیه بتازگی اعلام نموده که با آمریکا درباره تأمین امنیت فرودگاه کابل توافق نموده اند و این توافق پس از آنکه ترکیه بیان کرد که پاکستان را هم در آن مشارکت می دهد، در افغانستان واکنش برانگیز شد.

هرچند گروه طالبان هم با حضور ترکیه در فرودگاه کابل بشدت مخالفت کرد و به ترکیه هشدار داد که آنها عضو ناتو هستند و باید مطابق با توافقنامه با آمریکا از افغانستان خارج شوند.

اما آگاهان نظامی و دولت افغانستان هم گفته اند که شریک کردن دولت پاکستان در تأمین امنیت فرودگاه کابل کاری نادرست بوده چراکه پاکستان متهم به دامن زدن به ناامنی های افغانستان است.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "استقبال عبدالله از تأمین امنیت فرودگاه کابل به وسیله ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقبال عبدالله از تأمین امنیت فرودگاه کابل به وسیله ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید