اجرای 8 پروژه ملی برای حفظ و توسعه ذخایر ژنتیکی کشور

به گزارش ابزار ایرانی، حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی و استفاده از فناوری های تازه برای بهره مندی از ذخایر ژنتیکی ضرورتی است که می تواند برای کشور ارزش مالی بالایی به همراه داشته باشد.

اجرای 8 پروژه ملی برای حفظ و توسعه ذخایر ژنتیکی کشور

به گزارش گروه دانشگاه ابزار ایرانی، حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی و استفاده از فناوری های نو برای بهره مندی از ذخایر ژنتیکی ضرورتی است که می تواند برای کشور ارزش مالی بالایی به همراه داشته باشد. ذخایر ارزشمندی که به بهبود و ارتقای کیفیت زندگی، سطح سلامت و پیشرفت کشور یاری و این ثروت بزرگ خدادادی را برای نسل آینده حفظ می نماید. ثروتی خدادای، بومی و انحصاری که می تواند برای کشور فراوری ثروت کند. به همین علت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اجرای 8 پروژه در پی این است که حفاظت از این دارایی های ارزشمند را در کشور نهادینه و قانونی کند.

حفاظت و بهره برداری از منابع گاو سرابی، حفاظت و بهره برداری ا ز منابع گاو گلپایگانی، حفاظت و بهره برداری از منابع شتر دوکوهانه، حفاظت و بهره برداری از منابع بز نجدی، حفاظت و بهره بردرای از منابع ژنتیکی سبزی و صیفی بومی (ایجاد اراقام تجاری)، حفاظت و بهره برداری از منابع بز عدنی، حفاظت و بهره برداری ا ز منابع کمای ایرانی (فراوری داروی گیاهی از ضمغ گیاه) و حفاظت و بهره برداری از منابع درخت سرخدار؛ 8 پروژه قابل اجرا در این حوزه هستند.

طرح هایی که با افزایش تاب آوری ملی در کشور می توانند حدود 400 اشتغال پایدار ایجاد و ارزش مالی بالایی نصیب کشور کند.

همه این موجودات زنده (اعم از گیاهان، جانوران، میکروارگانیسم هاو…) و در اقلیم ها و شرایط جغرافیایی مختلف پراکنده هستند، نه تنها تاثیر زیادی در همه عرصه ها از فراوری غذا گرفته تا فراوری دارو، درمان بیماری ها، محیط زیست و ... دارند، بلکه به عنوان تنوع زیستی و ژنتیکی هر کشور و ثروت ملی و آینده حیات بشریت به شمار می فرایند و رکن اصلی برای امنیت غذایی، امنیت سلامت و امنیت مالی هستند که باید برای حفظ و نگهداری آن ها کوشش کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "اجرای 8 پروژه ملی برای حفظ و توسعه ذخایر ژنتیکی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای 8 پروژه ملی برای حفظ و توسعه ذخایر ژنتیکی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید