آیا هواپیما برف پاک کن دارد؟!

به گزارش ابزار ایرانی، برف پاک کن هواپیما

تصور کنید داخل اتومبیل نشسته اید و همان طور که در بزرگراه حرکت می کنید، ناگهان باران شدیدی شروع به باریدن می کند. چه کار می کنید؟ احتمالا اولین کاری که انجام می دهید روشن کردن برف پاک کن است تا قطره های باران را از روی شیشه پاک کند. اما در مورد هواپیما چه؟ آیا خلبان ها هم موقع باران و برف از برف پاک کن هواپیما استفاده می کنند؟ بالاخره خلبان هم برای هدایت هواپیما، به ویژه هنگام فرود و بلند شدن از زمین به دید واضح و روشن نیاز دارند. در هنگام بارش باران و برف خلبان چگونه شیشه جلوی خود را تمیز می کند؟ با برف پاک کن هواپیما؟! با خبرنگاران همراه باشید تا با هم جواب این پرسش های جالب را پیدا کنیم.

آیا هواپیما برف پاک کن دارد؟!

آیا شیشه هواپیما برف پاک کن دارد؟

سیستم های حفاظت از باران و برف در هر هواپیما فرق دارد و بسته به نوع و مدل هواپیما از روش های مختلفی استفاده می شود. اما به طور کلی، 3 روش کلی برای پاک کردن شیشه هواپیما وجود دارد: برف پاکن، سیستم پنوماتیک و استفاده از مواد شیمیایی.

برف پاک کن هواپیما درست شبیه برف پاک کن ماشین است و نحوه عملکرد آن نیز مثل اتومبیل است. سیستم پنوماتیک هوا را با فشار روی سطح شیشه می دمد و باعث تمیز شدن شیشه هواپیما می شود. سومین و متداول ترین روش استفاده از مواد شیمیایی است. با استفاده از این مواد روی سطح شیشه لایه ای صیقلی ایجاد می شود و قطره های باران و برف و سایر چیزها با فشار هوا از روی شیشه پاک می شوند.

استفاده از برف پاک کن هواپیما در سطح زمین

خب، حالا تصور کنید که در یک روز بارانی داخل هواپیمای مسافربری نشسته اید و هواپیما دارد روی باند فرودگاه حرکت می کند تا از زمین بلند شود. به طور معمول هواپیمای مسافربری قبل از بلند شدن از زمین با سرعت 30-60 کیلومتر در ساعت روی باند فرودگاه حرکت می کند. این سرعت خیلی زیاد نیست و فشار هوا در چنین سرعتی آن قدر قدرت ندارد تا شیشه هواپیما را پاک کند. پس خلبان چگونه شیشه را تمیز می کند تا بتواند مسیرش را به طور واضح ببیند؟ برف پاک کن! بله، هواپیماها، به ویژه هواپیماهای مسافربری برای پاک کردن شیشه از برف پاک کن استفاده می کنند، و این برف پاک کن عملکردی مشابه برف پاک کن اتومبیل دارد. داشتن دید کامل برای خلبان و همینطور کمک خلبان، از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین دلیل در هنگام بارش برف و باران، خلبان می تواند با روشن کردن برف پاک کن هواپیما شیشه را از آلودگی ها پاک کند. روی هر طرف پنجره یک برف پاک کن وجود دارد که می تواند به طور جداگانه روشن شود.

البته برخی هواپیماها برف پاک کن دارند و برخی دیگر ندارند. مثلا هواپیماهای مسافربری بزرگ برف پاک کن دارند، اما تنها در هنگامی که روی باند فرودگاه هستند از آن استفاده می کنند. در روزهای برفی و بارانی، هنگامی که هواپیما روی باند فرودگاه حرکت می کند معمولا برف پاک کن ها را روشن می کنند. چون با سرعت گرفتن هواپیما قطره های باران روی شیشه حرکت می کنند و باعث کمتر شدن دید می شوند.

استفاده از برف پاک کن در حین پرواز

همان طور که گفتیم برف پاک کن هواپیما بیشتر در سطح زمین استفاده می شوند. در طول پرواز و زمانی که هواپیما در ارتفاع بالا واقع شده است این برف پاک کن ها غیرفعال می شوند. آن ها به صورت آیرودینامیکی و مکانیکی وابسته به سرعت هواپیما هستند. این محدودیت به مدل و نوع هواپیما بستگی دارد. به طور مثال این محدودیت سرعت در هواپیمای ایرباس ای 320 حدود 425 کیلومتر در ساعت (260mph) است. وقتی سرعت هواپیما بیشتر از این اندازه باشد فشار هوا به اندازه ای زیاد می شود که می تواند سطح شیشه را از قطره های باران و آلودگی پاک کند و دیگر نیازی به برف پاک کن نیست.

وقتی هواپیما می خواهد فرود بیاید مسلما سرعتش را کم و کمتر می کند. هنگامی که سرعت هواپیما از حد مجاز کمتر شد مجددا برف پاک کن هواپیما فعال می شوند. به ویژه وقتی خلبان قصد دارد در هوای بارانی فرود بیاید نیاز دارد به خوبی باند فرودگاه را ببیند.

همه هواپیماها برف پاک کن ندارند

در بالا هم اشاره کردیم که بسته به نوع و مدل هواپیما ممکن است هواپیما مجهز به برف پاک کن باشد. هواپیماهای تک موتوره لزوما به برف پاک کن نیاز ندارند، زیرا جریان هوای خارج شده از پروانه هواپیما به حدی زیاد است که به راحتی شیشه هواپیما را از قطره های باران و … پاک می کند.

بسکمک از مدل های هواپیما سوئیچ و دکمه ای دارند که درهنگام بارش با فشار دادن آن، محلول دافع باران (rain repellent) روی شیشه اسپری می شود. اما استفاده از این محلول به دلیل ترکیبات شیمیایی قوی و مضر در بسکمک از کشورها ممنوع شده است؛ در نتیجه این سوئیچ در بسکمک هواپیماها غیرفعال شده است.

منبع: havayolu101.com

منبع: الی گشت

به "آیا هواپیما برف پاک کن دارد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا هواپیما برف پاک کن دارد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید