384 هزار جلد کتاب در کردستان طی سال 1401 به امانت رفت

به گزارش ابزار ایرانی، محمد مخدومی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در کردستان اظهار کرد: نهاد کتابخانه عمومی در حال حاضر یک وزنه قابل توجه در بخش فرهنگی کشور است.

384 هزار جلد کتاب در کردستان طی سال 1401 به امانت رفت

وی با بیان اینکه 43 هزار عضو فعال در کتابخانه های عمومی استان عضویت دارند، اضافه کرد: در سال گذشته این تعداد اعضا بالغ بر 384 هزار جلد کتاب را به امانت گرفتند.

مخدومی، به تعداد کتاب های موجود در کتابخانه های استان اشاره کرد و اضافه کرد: در حال حاضر 900 هزار نسخه کتاب با موضوعات متنوع و گوناگون در 53 باب کتابخانه عمومی نهادی شهری و روستایی استان در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان ادامه داد: در سال 1401 همچنین نزدیک به 25 هزار جلد کتاب به کتابخانه های عمومی اهدا شده است و این امر نشان از توجه مردم به فرهنگ اهدای کتاب در کردستان دارد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری 2 هزار و 500 برنامه متنوع فرهنگی در استان در سال گذشته اظهار داشت: این میزان فعالیت فرهنگی در سطح کتابخانه های عمومی استان نسبت به میانگین کشوری بالاتر بوده که این مهم با تلاش کتابداران و کارشناسان حاصل شده است.

وی برگزاری نشست های مطالعاتی، نشست های کتابخوان، کارگاه های آموزشی، جلسات مشاوره، محافل ادبی، نشست های جمع خوانی کتاب، رونمایی از کتاب، مسابقات کتابخوانی مکتوب و مجازی، نقد کتاب، نشست های تخصصی کتابخوان، قصه گویی، برنامه های ویژه در بخش های کودک، جشنواره رضوی، جشنواره قصه گویی، طرح های هدهد سفید و با هم بخوانیم را ازجمله این برنامه ها برشمرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان با اشاره به روند رو به رشد شاخص های کتابخوانی در استان نسبت به سنوات گذشته، گفت: تلاش می کنیم این روند مثبت در سال جاری نیز با تلاش کتابداران و کارشناسان کتابخانه های عمومی ادامه پیدا کند.

مخدومی در بخش دیگری از صحبت هایش زیربنای این نهاد فرهنگی در استان را نزدیک به 25 هزار متر مربع ذکر کرد و گفت: سال 1402 با افتتاح کتابخانه های عمومی نایسر در سنندج و ابوذر در قروه این میزان افزایش خوبی پیدا می کند.

وی توجه به راه اندازی کتابخانه در منطقه ها کم برخوردار و حاشیه نشین و همچنین روستاها را از اولویت های این نهاد فرهنگی برشمرد و اظهار امیدواری کرد: در این زمینه و به منظور ارتقای سطح دسترسی اقشار مختلف به کتاب، نیازمند همکاری و همراهی مسئولان و خیرین هستیم.

وی راه اندازی و ایجاد کتابخانه سیار و مشارکتی را از راهکارهای ارتقای سطح دسترسی عمومی به کتاب اظهار داشت و گفت: این مهم با همکاری و حمایت مسئولان در شهرها و روستاها میسر می شود.

مخدومی همچنین راه اندازی کتابخانه در ساختمان های بدون استفاده سازمان ها و ادارات در شهرها و روستاها به صورت حق انتفاع از دیگر راهکارهای ارتقای فضای کتابخانه ای دانست.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "384 هزار جلد کتاب در کردستان طی سال 1401 به امانت رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "384 هزار جلد کتاب در کردستان طی سال 1401 به امانت رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید