13 غذای اندونزیایی که باید امتحان کنید!

به گزارش ابزار ایرانی، سفر به خاطر تجربه طعم های نو و چشیدن غذاهای بومیِ منطقه ها مختلف جهان، یکی از دلایل اصلی گردشگران برای سفر است و امیدواریم این مطلب به شما یاری کند. اندونزی کشوری خاص است با تنوع غذایی بسیار بالا. از دُم گاو گرفته تا دسرهای خوشمزه با شکلات در اندونزی درست می شوند و هواداران خودشان را دارند. برای تان از یک سُس پرطرفدار خواهیم گفت و نوعی غذای اندونزیایی که رییس جمهور آمریکا را هم مجذوب خودش نموده.

13 غذای اندونزیایی که باید امتحان کنید!

1- سامبال (Sambal):

یک سس ویژه اندونزیایی با طعم تند به نام سامبال، چاشنی است که اهمیتش از نمک و فلفل روی میز بیشتر است. آن ها علاقه زیادی به این سُس دارند و پای ثابت طعم دهنده در غذاهای شان این سس است. غذاهای اندونزیایی بدون مواد جانبی و طعم دهنده هایی که در کنارش قرا می گیرند، هیچ هستند. کلی سبزیجات معطر کنار غذاهای اندونزی قرا می گیرند و ترکیبی از سس تند و فلفل چیلی، رب عصاره میگو، آب لیموی تازه، شکر و نمک همواره کنار سفره های شان است. اما باید بگوییم در میان همه این مخلفات، سامبال بیش از همه مورد توجه است و هر رستورانی دستور خاصی برای آن دارد اما معروف ترینش ترکیب میوه مانگو، قارچ و دورین است. دورین نوعی میوه مخصوص منطقه ها آسیای شرقی است. این میوه عجیب و غریب مخصوص این نواحی است و در جای دیگر یافت نمی گردد.

پای ثابت طعم دهنده در غذاهای اندونزی این سس است.

2- ساتای (Satay):

گوشت هایی که به سیخ کشیده شده اند و همراه با سس مخصوص سامبال سرو می شوند: به این کباب ساتای می گویند. معمولا از سیخ های چوبی استفاده می گردد و چاشنی اصلی آن هم همان سس معروف سامبال است. گوشتی که کباب می گردد فقط گوشت گوساله نیست، گوشت مرغ، بز، خرگوش وقتی کباب شوند، به آن ساتای می گویند. این غذا در خیابان های اندونزی هم به فروش می رسد و در میان عرب ها هوادار زیادی دارد. برای فروش این غذا در دکه های خیابان های اندونزی، هر فروشنده ای در پی متفاوت نشان دادن غذای خود با دیگر فروشندگان است، به همین دلیل در برخی دکه ها ساتای همراه با دورچین های متفاوت از سبزیجات و گاهی برنج بخار پز به فروش می رسد.

ساتای همراه با سس سامبال، همان طعمی است که فراموشش نمی کنید!

3- باکسو (Bakso):

این سوپ خوشمزه همراه با کوفته های گوشتی پخته می گردد و سبزیجات خوشمزه ای هم دارد. این سوپ قبلا در بین دانشجویان اندونزی خیلی هوادار داشت و بعد از این که باراک اوباما در سفرش به جاکارتا باکسو را امتحان کرد، این سوپ خوشمزه با کوفته های گوشتی اش به معروفیت جهانی رسید. اوباما بعد از خوردن باکسو گفته بود: خوردن باکسو یکی از دلچسب ترین خاطرات سفرم به جاکارتا بود

اوباما هم عاشق همین سوپ شد و سفرش به اندونزی خاطره انگیزترین سفر!

علاوه بر رستوران ها، باکسو یک غذای خیابانی محسوب می گردد و در ارابه های دستفروشان اندونزی به فروش می رسد. آن ها چاشنی هایی مثل موسیر سرخ شده، تخم مرغ آب پز و ونتون (Wonton) به باسکو اضافه می نمایند. وُنتون نوعی پودینگ است و خمیر آن با آرد و تخم مرغ و آب، درست می گردد و داخلش را با گوشت، پیاز و سیر سبز پر می نمایند.

ونتون یک دورچین برای باکسو به شمار میرود.

4- گادو گادو (Gado gado):

گادو گادو به معنی قاطی پاطی است! معنی این غذا نشان می دهد که شما با چه نوع خوردنی روبه رو هستید. مخلوطی از همه چیز را در یک ظرف، گادو گادو می گویند که شامل انواع سالادهای میوه هم می گردد. اما گادو گادو به عنوان یک غذا با تخم مرغ، اسفناج، لوبیای پخته، ذرت و خیار درست می گردد. در جاکارتا این غذای هیجان انگیز را با سس بادام زمینی درست می نمایند.

گادو گادو غذای قاطی پاطی اندونزی!

5- باکمی گورنگ (Bakmi goreng):

اگر نودل را با برنج و چاشنی های مجذوب کننده و مخصوص اندونزیایی مخلوط کنید، باکمی گورنگ شما آماده می گردد. دورچین های اندونزی را نمی توان فراموش کرد و باید بگوییم که این غذا همراه با گوشت و سبزیجات سرو می گردد. نودل ها با تخم مرغ سرخ می شوند که طعم آن را خیلی دلچسب تر می نماید.

باکمی گورنگ، طعمی متفاوت در میان غذاهای نودلی دارد.

6- گودگ (Gudeg):

شاید گودگ برای یک سلطان چندان غذای مناسبی نباشد اما شهر سلطنتی یوگ یاکارتا را با گودگ می شناسند. جک فروت (نوعی میوه در اندونزی) را با شیره نارگیل و شهد خرما سرخ می نمایند. با این کار، جک فروت بسیار نرم می گردد و خوشمزه. وقتی چوب ساج در آن می ریزند، خورشت گودگ رنگ قهوه ای به خود می گیرد. این غذا هم مثل خیلی دیگر از غذاهای اندونزیایی همراه با برنج، تخم مرغ پخته، مرغ یا گوشت سرو می گردد.

شاید گودگ برای یک سلطان چندان غذای مناسبی نباشد اما شهر سلطنتی یوگ یاکارتا را با گودگ می شناسند.

7- راوُن (Rawon):

راوُن طعم فوق العاده ای دارد. راوُن نوعی خورشت است که با گوشت گاو درست می گردد. به این خورشت خوش طعم سیر، زردچوبه، زنجبیل، فلفل قرمز و موسیر اضافه می نمایند. اندونزیایی ها در استفاده از ادویه جات حسابی دست و دل بازند. نوع دیگری از این خورش یا آبگوشت به نام راوُن ستان شناخته می گردد که معنی آن سوپ شیطان است. مردم این منطقه معتقدند طعم این غذا شما را دیوانه می نماید و به همین دلیل به آن سوپ شیطان می گویند.

راون همان سوپ شیطان است!

8- میه آیام (Mie ayam):

اگر دنبال یک غذای نودلی با طعم کم نظیر هستید، از خوردن میه آیام به راحتی نگذرید. نودل ها در آب گوشت یا مرغ پخته می شوند و روی آن یک سس ملایم می ریزند. سامبال که ابتدای این مطلب شرح دادیم از دیگر افزودنی ها به باکیمی است. در اندونزی به خوراک های نودلی، به خصوص این نوع نودل، باکیمی می گویند که نوعی واژه چینی است. در بیشتر رستوران های جاکارتا این غذا در منو هست و می توانید در سفر به اندونزی آن را امتحان کنید.

در بیشتر رستوران های جاکارتا این غذا در منو هست و می توانید در سفر به اندونزی حتما امتحانش کنید.

9- ناسی اُدوک (Nasi Uduk):

این بشقاب غذای معطر یکی از غذاهای ملی اندونزی است. برنج پخته شده در شیره نارگیل ماده اصلی این غذاست و شباهت بساری با ناسی لماک غذای معروف کشور مالزی دارد. تفاوتش در این است که آشپزهای اندنزی معمولا ناسی اُدوک را با مرغ سرخ شده، کیک سویا، پیاز سرخ شده و نوعی املت خاص سرو می نمایند. راستی! سامبال را از قلم نیاندازید. چون چاشنی اصلی این غذا هم همانطور که گفتیم سامبال است. مردم اندونزی برای شام عاشق این غذا هستند.

غذای ملی اندونزی همین غذاست که شباهت بسیاری با غذای کشور مالزی دارد.

10- پمپک (Pempek):

پمپک یا اِمپک از ترکیب ماهی و نشاسته درست می گردد. به خصوص در نوب سوماترا این غذا در شکل ها و سایزهای مختلف تهیه می گردد. یکی از انواع پمپک، کاپال سلام (Kapal selam) است. وسط این نوع از پمپک ها تخم مرغ قرار می دهند. روی این غذا پودر میگو می پاشند و در کنار آن سس نسبتا تیره رنگی قرار می گیرد که از سرکه، سس تند چیلی و شکر تهیه شده است.

11- سوپ بونتوت (Sop Buntut) یا سوپ دم گاو:

این سوپ، همانطور که از اسمش پیداست، با دم گاو درست می گردد. چربی و گوشت دم گاو بسیار لذیذ است و سوپ آن با ادویه جات اندونزیایی معرکه است. می گویند در قرن هفدهم این سوپ در آشپزخانه های لندنی برای نخستین بار طبخ شد. این سوپ واقعا دلچسب و سالم است. دم گاو پیش از طبخ، سرخ یا کباب می گردد و سپس آب و دیگر مخلفات برای تهیه سوپ به آن اضافه می گردد.

دُم گاو یکی از لذیذترین غذاهاست که علاوه بر اندونزی در اسپانیا هم هوادار بسیاری دارد.

12- ایکان باکار (Ikan Bakar):

برترین چیزها در زندگی، ساده هستند. ماهی گریل شده، ساده و خوش طعم است. معلوم است در کشوری با 17000 جزیره نمی توان از ماهی به عنوان غذای اصلی به سادگی گذر کرد. ماهی های خوشمزه اندونزی در ادویه های مخصوص خوابانده می شوند بعد کباب می گردد. سس سویا با زمینه چیلی آخرین چیزی است که به ماهی کبابی ما اضافه می گردد و در نهایت آماده خوردن می گردد. در سفر به اندونزی ایکان باکار را از قلم نیاندازید.

در کشوری با 17000 جزیره نمی توان به سادگی از ماهی گذشت!

13- مارتاباک (Martabak):

در خاتمه بحث مجذوب کننده خوراکی ها، دسری را به شما معرفی می کنیم که طعمش تا همواره به یادتان خواهدماند. مارتاباک نسخه اندونزیایی پن کیک است. این دسر خوشمزه فقط عصرها به فروش می رسد و شما با خوردنش می توانید طعم دلچسب پنیر، سس شکلات و کره بادام زمینی را حس کنید. همین الان فهرست غذاهایی که دست دارید در اندونزی امتحان کنید را بنویسید. سفر به خاطر تجربه طعم های تازه و چشیدن غذاهای بومی منطقه ها مختلف جهان یکی از دلایل اصلی گردشگران برای سفر است و امیدواریم این مطلب به شما یاری کند.

مارتاباک، پن کیکی است به سبک مردم اندونزی.

در تور بالی و اندونزی ابزار ایرانی، فرصت چشیدن این غذاها را از دست ندهید.

تهیه و تدوین: تحریریه ابزار ایرانی

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "13 غذای اندونزیایی که باید امتحان کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 غذای اندونزیایی که باید امتحان کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید