کشف جالب تفاوت حس ششم در زنان و مردان!

به گزارش ابزار ایرانی، بیشتر ما با حواس پنجگانه (لمس، بینایی، شنوایی، بویایی و چشایی) آشنا هستیم، اما همه نمی دانند که ما یک حس اضافی به نام شنود داریم. این حس در واقع، شرایط درونی بدن ماست که یاری می نماید سیگنال های داخلی را که عملکرد های حیاتی بدن ما را تنظیم می نمایند، مانند گرسنگی، تشنگی، دمای بدن و ضربان قلب، احساس و تفسیر کنیم.

کشف جالب تفاوت حس ششم در زنان و مردان!

به گزارش ابزار ایرانی، اگرچه ما در طول فعالیت های روزمره خود چندان متوجه حس ششم خود نمی شویم، اما اما این حس بسیار مهمی است، زیرا تضمین می نماید که هر سیستمی در بدن به خوبی کار کند. حس ششم این کار را با هشدار دادن به ما در زمانی که بدن ما ممکن است تعادل نداشته باشد انجام می دهد. فرض کنید احساس تشنگی می کنید یا اینکه گرمتان شده است، همین حس ششم است که به شما می گوید احتیاج به آب خوردن دارید یا اینکه برای خنک شدن بهتر است پلیور خود را در بیاورید.

اکنون یافته های تازه به ما نشان می دهد که حس ششم برای سلامت روان ما نیز مهم است، به این علت که به بسیاری از فرآیند های روانی ما از جمله تصمیم گیری، توانایی اجتماعی و تجربه عاطفی یاری می نماید. در واقع ما اکنون می دانیم که حتی در بسیاری از مسائل سلامت روان همانند افسردگی، اضطراب، و اختلالات خوردن، ایجاد مشکل در شنود مغزی گزارش شده است. در واقع، این معضل بعلاوه ممکن است شرح دهد که چرا بسیاری از بیماری های روانی مانند اختلال خواب یا خستگی علائم مشابهی دارند.

علیرغم اینکه شنود برای تمام جنبه های سلامتی ما اهمیت دارد، اطلاعات کمی در خصوص اینکه آیا مردان و زنان در اندازه دقت سیگنال های داخلی بدن خود با هم تفاوت دارند یا خیر، در دست است. تا به امروز، مطالعاتی که آنالیز نموده اند که آیا مردان و زنان سیگنال های شنود از قلب، ریه ها و معده خود را متفاوت حس نموده و تفسیر می نمایند، نتایج متفاوتی یافته اند. یافتن این تفاوت ها مهم است، زیرا ممکن است درک ما از تفاوت ها در سلامت روانی و جسمی را نیز بهبود بخشد. برای به دست آوردن تصویر واضح تر، محققان داده های 93 مطالعه را با هم ترکیب کردند تا به آنالیز شنود در مردان و زنان بپردازند. این محققان بر روی مطالعاتی متمرکز شدند که به نحوه درک افراد از سیگنال های قلب، ریه و معده در طیف وسیعی از وظایف مختلف توجه می کرد.

برای مثال، بعضی از مطالعات از شرکت نمایندگان خواسته بودند ضربان قلب خود را بشمارند، در حالی که از بعضی دیگر از شرکت نمایندگان خواسته بودند تا مشخص نمایند که آیا نور چشمک زن را در هنگام انقباض معده آن ها چک نمایند. بعضی نیز آزمایش کردند که آیا می توانند تفاوت تنفس خود را در حین تنفس در دستگاهی که کار را دشوارتر می نماید، تشخیص دهند. تجزیه و تحلیل این محققان نشان داد که شنود درونی در واقع بین مردان و زنان فرق دارد. زنان در کار های متمرکز بر قلب (و تا حدی کار های متمرکز بر ریه) در مقایسه با مردان به طور قابل توجهی دقت کمتری داشتند.

به نظر نمی رسد که این تفاوت ها با عوامل دیگری مانند اندازه کوشش شرکت نمایندگان در طول کار، یا تفاوت های فیزیولوژیکی، مانند وزن بدن یا فشار خون شرح داده شوند. اگرچه محققان تفاوت های قابل توجهی را در بین وظایف مربوط به ضربان قلب یافتند، اما نتایج برای سایر وظایف کمتر واضح بود. این ممکن است به این علت باشد که تنها بخش کوچکی از مطالعات به درک وظایف ریه و معده پرداخته اند؛ بنابراین شاید خیلی زود باشد که بگوییم آیا مردان و زنان در درک سیگنال های آن ها نیز متفاوت هستند یا خیر.

یافته های این دانشمندان ممکن است برای یاری به درک اینکه چرا بسیاری از بیماری های رایج سلامت روان (مانند اضطراب و افسردگی) در زنان از دوران بلوغ به بعد بیشتر از مردان شایع است، مهم باشد. تا به امروز چندین نظریه برای شرح این موضوع مانند ژنتیک، هورمون ها، شخصیت، و قرار گرفتن در معرض استرس یا ناملایمات دوران کودکی، ارائه شده است. اما از آنجایی که اکنون می دانیم که شنود برای سلامتی مهم است، ممکن است تفاوت در شنود تا حدی شرح دهد که چرا زنان بیشتر از مردان از اضطراب و افسردگی رنج می برند.

این می تواند به این معنا باشد که درمان هایی که هدفشان بهبود یا رهگیری انسداد شنود هستند، ممکن است برای بعضی افراد بهتر عمل نمایند، در حالی که بعضی دیگر نیز ممکن است احتیاجمند تکنیک های درمانی دیگری باشند. این چیزی است که در تحقیقات آینده باید آنالیز گردد. روی هم رفته ما اکنون می دانیم که تفاوت هایی در حس ششم مردان و زنان وجود دارد، اما هنوز نمی دانیم چه چیزی باعث آن می گردد. بعضی محققان باور دارند تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی متمایز که بیشتر مردان و زنان تجربه می نمایند، عامل این تفاوت هاست و بعضی دیگر آن را زائده نحوه آموزش در خصوص احساسات یا سیگنال های بینابینی خود، می دانند. درک بهتر همه عواملی که بر توانایی شنود تأثیر می گذارند ممکن است روزی برای ایجاد درمان های بهتر برای بسیاری از اختلالات سلامت روان مهم باشد.

منبع: sciencealert

ترجمه: مصطفی جرفی-ابزار ایرانی

منبع: فرارو

به "کشف جالب تفاوت حس ششم در زنان و مردان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف جالب تفاوت حس ششم در زنان و مردان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید