پاستوریزه بودن برای سلامت شیر کافی نیست

به گزارش ابزار ایرانی، از میان انوع غذاهایی که روزانه به مصرف انسان می رسد، شیر و فرآورده های آن به دلیل تنوعی که دارند در میان گروههای سنی مختلف جایگاه ویژه ای دارد. شیر یکی از مناسبترین مواد غذایی است که علاوه بر انواع پروتئین ها، چربیها (که نسبت به سایر چربیها و روغنها قابلیت هضم بالاتری دارد)، املاح مورد نیاز بدن بخصوص فسفر و کلسیم (که در تشکیل و استحکام استخوان مفید است)، انواع ویتامین ها و نیز تمامی اسیدهای آمینه ضروری (که بدن قادر به ساخت آنها نیست) را داراست.

پاستوریزه بودن برای سلامت شیر کافی نیست

پاستوریزه بودن برای سلامت شیر کافی نیست

از میان انوع غذاهایی که روزانه به مصرف انسان می رسد، شیر و فرآورده های آن به دلیل تنوعی که دارند در میان گروههای سنی مختلف جایگاه ویژه ای دارد.

شیر یکی از مناسبترین مواد غذایی است که علاوه بر انواع پروتئین ها، چربیها (که نسبت به سایر چربیها و روغنها قابلیت هضم بالاتری دارد)، املاح مورد نیاز بدن بخصوص فسفر و کلسیم (که در تشکیل و استحکام استخوان مفید است)، انواع ویتامین ها و نیز تمامی اسیدهای آمینه ضروری (که بدن قادر به ساخت آنها نیست) را داراست.

از آنجا که شیر عناصر لازم را در حد تعادل داراست، محیط بسیار مناسبی برای فعالیت انواع میکروارگانیسم های عامل فساد اعم از باکتری ها، مخمرها و قارچهاست و بسادگی در معرض انواع آلودگی ها قرار می گیرد. بنابراین کنترل بهداشت در تمامی مراحل از لحظه دوشیدن تا رسیدن به کارخانه و نیز فرایند تولید امری اجتناب ناپذیر است.

ضد عفونی دام، ابزار و وسایلی که برای دوشیدن به کار می رود، نظافت و ضدعفونی ظروف و تانکرهایی که برای حمل شیر تا کارخانه استفاده می گردد و در نهایت رعایت کلیه موازین بهداشتی تجهیزات و دستگاه های مورد استفاده در کارخانه بسیار لازم است.

با این حال شیری که حتی تحت شرایط کنترل شده، دوشیده گردد باز هم تعدادی باکتری دارد، زیرا مجاری و حفره های شیری دارای آلودگی هستند. همچنین گرما در توسعه آلودگی شیر مؤثر است، بنابراین لازم است علاوه بر رعایت کلیه موارد مذکور از حرارت کمتر از 5 درجه سانتی گراد برای حمل شیر تا کارخانه استفاده گردد. معمولاً شیری که به کارخانه می رسد، تحت چند

فرایند قرار می گیرد که مهمترین آنها به شرح زیر است:

پاستوریزاسیون:

استفاده از حرارت زیر 100 درجه

سانتی گراد به منظور نابودی تمامی عوامل بیماریزا که ممکن است وارد شیر شده و از طریق آن به بدن انسان منتقل گردد، مثل میکرب سل.

استریلیزاسیون :

هدف نگهداری طولانی مدت شیر با استفاده از حرارت بالاتر از 100 درجه سانتی گراد است که در آن علاوه بر کلیه میکرو ارگانیسم ها، اسپورهای حاصل از آنها نیز نابود می شوند.

هموژنیزاسیون :

فرایندی است که بر اثر آن

گلبول های بزرگ چربی شیر به ذرات کوچکتر تبدیل می گردد و سبب پراکندگی چربی در تمام شیرمی گردد. به طوری که از به هم پیوستن ذرات چربی و جمع شدن آن در سطح شیر جلوگیری می کند.

منبع سایت ایران مانیا

منبع:نشریه پیام پزشک، شماره 47.

منبع: راسخون

به "پاستوریزه بودن برای سلامت شیر کافی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاستوریزه بودن برای سلامت شیر کافی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید