دیدار با مرد نمکی در موزه ایران باستان

به گزارش ابزار ایرانی، مرد نمکی که پیکر وی در محفظه های شیشه ای به نمایش در آمده است، از مهم ترین جاذبه های موزه ایران باستان است. با گزارش اختصاصی خبرنگاران از این موزه همراه باشید تا با مرد نمکی بیشتر آشنا شویم.

دیدار با مرد نمکی در موزه ایران باستان

اگر به موزه ایران باستان سر زده باشید، حتما ویترینی که مرد نمکی در آن قرار گرفته است را دیده اید. این مرد نمکی یکی از مجموع شش مومیایی کشف شده در معدن نمک چهرآباد استان زنجان است. مومیایی به جسدی می گویند که پوست و گوشت خشک شده آن در اثر تماس عمدی یا تصادفی با مواد شیمیایی، سرمای فوق العاده زیاد، رطوبت بسیار پایین یا عدم وجود هوا حفظ شده باشد. در این گزارش باتوضیحات موزه ایران باستان درباره اولین مرد نمکی کشف شده در منطقه ذکر شده همراه می شویم. با ابزار ایرانی همراه باشید.

در زمستان سال 1372، معدن کارهای نمک در ناحیه غرب شهرستان زنجان در معدن نمک چهر آباد واقع در یک کیلومتری جنوب روستای حمزه لو، به هنگام خاک برداری و استخراج نمک از معدن زیر تپه های این منطقه، با نیم تنه یک جسد که دارای ریش و موی بلند و حلقه گوشواره ای از جنس طلا در گوش چپ بود روبرو شدند.

پس از آگاه شدن اداره میراث فرهنگی زنجان، کاوش منطقه از تاریخ 6 بهمن 1372 شروع شد.

این حفاری ها منجر به کشف یک ساق پا درون چکمه چرمی، سه قبضه چاقو، شلوارک، شی نقره ای، قلاب سنگ، قطعات طناب چرمی، سنگ ساب، یک عدد گردو، قطعات سفال و چند تکه پارچه منقوش و قطعات خرد شده استخوان های جسد شد

مطالعات باستان شناسی معدن نمک روستای حمزه لو نشان داد که محل مزبور در دوران باستان موزد استفاده و استخراج قرار گرفته و تونل های متعددی در داخل آن ایجاد شده است.

جسد مزبور در اواسط همین تونل ها که حدود 45 متر طول داشت به دست آمد.

پس از انجام کاوش های علمی باستان شناسی، این جسد به پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار تاریخی - فرهنگی سازمان میراث فرهنگی منتقل شد.

با انجام آزمایش های سال یابی به روش کربن 14، که روی استخوان ها و پارچه های مجموعه مرد نمکی صورت گرفت، قدمتی حدود 1700 سال پیش (اواخر اشکانی - اوایل ساسانی، برای مرد نمکی تعیین شد.

آزمایش های DNA نشان داد که سن این مرد هنگام مرگ، 17 سال بوده و قد او حدودا 175 سانتی متر بوده است.

بعلاوه گروه خونی مرد نمکی با انجام آزمایش ها رو سلول های موی سر، +B تعیین شد.

با انجام آزمایش های سی تی اسکن و رادیولوژی تعیین شد که مرد نمکی بر اثر سقوط ناگهانی درون یکی از گودال های معدن نمک و وارد شدن ضربه شدید به ناحیه راست جمجمه و صورت از بین رفته است.

مطالعات باستان شناسی روی مجموعه مرد نمکی نشان داد که به دلیل آرایش خاص موهای بلند سر و صورت، وجود گوشواره طلا در گوش چپ، چکمه چرمی با ساخت و دوخت بسیار ظریف و هنرمندانه و بعلاوه نوعی و بافت تکنیکی پارچه لباس و به دست آمدن شی نقره ای همراه با جسد، فرد مزبور یک کارگر ساده معدن نبوده، بلکه فردی عالی رتبه و دارای پایگاه اجتماعی بالا بوده است. اما دلیل حضور، سقوط و مرگ وی در معدن نمک چهرآباد همچنان در پرده راز و ابهام به جای مانده است.

منبع: کجارو / nmi.ichto.ir

به "دیدار با مرد نمکی در موزه ایران باستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدار با مرد نمکی در موزه ایران باستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید