معرفی خواص جو دو سر

به گزارش ابزار ایرانی، مقدار مصرف جو دوسر نسبت به سایر غلات در میان مردم کمتر است.اما پی بردن به وجود فیبر بالا و ارزش غذایی بسیار آن در دهه های اخیر باعث کاربرد بیشتر آن شده است.این گیاه خواص درمانی شگفت انگیزی دارد.در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی خواص جو دو سر جو دو سر در مقایسه با دیگر غلات، از ارزش غذایی بالایی برای انسان برخوردار است و از نظر چربی و پروتئین، بسیار غنی می باشد. قسمت اعظم جو ذخیره شده، به مصرف خوراک دام می رسد؛ ولی توجهات اخیر به فیبر موجود در جو دو سر، کاربرد انسانی آن را نیز افزایش داده است. عصاره جو دو سر برای بیش از یک قرن، به عنوان تسکین دهنده جلدی به کار می رود. از یک صد سال قبل از میلاد جو دو سر بیش تر در نواحی شمالی کشت می شده است.

جو دو سر طبعی سرد و طبیعت خشکی دارد. سرشار از مواد قندی و ازوته بعلاوه پروتئین ، چربی ، فسفر ، آهن ، کلسیم ، ویتامین A , و گروه ویتامین های B است. کسانی که از بیماری های پوستی رنج می برند هیچگاه خوردن جو دو سر را فراموش ننمایند.

خواص دارویی جو دوسر

درمان ضعف عمومیجوشانده دانه های بدون سبوس یولاف در شیر که به آن یک زرده تخم مرغ اضافه شده باشد داروی بسیار مناسبی برای درمان ضعف مفرط ناشی از بیماری ها و بعلاوه تقویت بچه ها و افراد مسن می باشد.

درمان یبوست و بواسیر جوشانده آرد و دانه های جو دو سر که صبح ناشتا به اندازه 2 تا 3 فنجان به مدت 2 تا 3 روز مصرف می گردد اثر ملین داشته، یبوست را از بین می برد و از طرف دیگر بواسیر را نیز درمان می نماید.

درمان سنگ کلیه جوشانده 20 گرم دانه جو دو سر سبوس دار اثر مدر داشته و در درمان سنگ کلیه، انواع ناراحتی های کلیه، عدم دفع ادرار، آب آوردن انساج و ... به کار می رود.

التیام زخمی برای التیام زخم های کهنه و شدید می توان از خمیر آرد جو دو سر مخلوط با مخمر آب جو استفاده نمود.1

جو دوسر فوق العاده مغذی استترکیبات مغذی موجود در جو دوسر، بسیار متعادل هستند. جو دوسر منبع بسیار خوبی از کربوهیدرات و فیبر است که شامل فیبر مقوی بتاگلوکان می گردد. ضمناً جو دوسر نسبت به بیشتر غلات دیگر، پروتئین و چربی بیشتری دارد. جو دوسر سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی است.

نصف یک فنجان (78 گرم) جو دوسر خشک حاوی:

منگنز: 191 درصد از مصرف روزانه توصیه شده

فسفر: 41 درصد از مصرف روزانه توصیه شده

منیزیم: 34 درصد از مصرف روزانه توصیه شده

مس: 24 درصد از مصرف روزانه توصیه شده

آهن: 20 درصد از مصرف روزانه توصیه شده

روی: 20 درصد از مصرف روزانه توصیه شده

اسید فولیک: 11 درصد از مصرف روزانه توصیه شده

ویتامین B1 (تیامین): 39 درصد از مصرف روزانه توصیه شده

ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید): 10 درصد از مصرف روزانه توصیه شده

و مقادیر کمتری از کلسیم، پتاسیم، ویتامین B6 (پیریدوکسین) و ویتامین B3 (نیاسین).

این نصف فنجان جو دوسر دارای 51 گرم کربوهیدرات، 13 گرم پروتئین، 5 گرم چربی و 8 گرم فیبر است اما فقط 303 کالری دارد. این یعنی اینکه جو دوسر، یکی از مغذی ترین غذاهایی است که می توانید بخورید.

سرشار از آنتی اکسیدان جو دوسر سرشار از آنتی اکسیدان هاست و ترکیبات بسیار مفیدی به نام پلی فنول ها در آن وجود دارد که قابل توجه ترین این آنتی اکسیدان ها، گروهی است که به آن اَونانترامید (Avenanthramide) می گویند، که تقریبا می توان گفت فقط در جو دوسر پیدا می گردد.

اَوانترامید با افزایش ترشح نیتریک اکسید به کاهش فشار خون یاری می نماید. این مولکول گازی شکل برای باز کردن رگ های خونی و در نتیجه بهبود جریان خون مفید است. ضمناً، اَوانترامیدها دارای خواص ضدالتهابی و ضدخارش هستند.

کلسترول را کاهش داده و از کلسترول LDL در برابر آسیب محافظت می نمایدبیماری قلبی، علت عمده مرگ در تمام دنیاست. یکی از ریسک فاکتورهای بیماری های قلبی، بالا بودن سطح کلسترول خون است. مطالعات زیادی نشان داده اند که فیبر بتاگلوکان موجود در جو دوسر، در کاهش سطح کلسترول کلی و بعلاوه LDL سودمند است. بتاگلوکان می تواند ترشح صفرا را -که حاوی مقادیر زیادی کلسترول است- افزایش بدهد و در نتیجه از مقدار کلسترولی که در خون گردش می نماید کاسته گردد. اکسیداسیون LDL (کلسترول بد) که با واکنش LDL با رادیکال های آزاد روی می دهد، یک عامل بسیار مهم دیگر در پیشرفت بیماری های قلبی است که می تواند در سرخرگ ها التهاب ایجاد کند، به بافت ها آسیب بزند و ریسک حمله قلبی و سکته مغزی را بالا ببرد. نتایج یک پژوهش نشان می دهد که، آنتی اکسیدان های موجود در جو دوسر، با ویتامین C وارد تعامل شده تا از اکسیداسیون LDL پیشگیری نمایند.

کنترل قند خوندیابت نوع دوم، بیماری رایجی است که قند خون را به مقدار قابل توجهی بالا می برد و معمولا در اثر کاهش حساسیت به هورمون انسولین ایجاد می گردد. جو دوسر می تواند در کاهش قند خون، به ویژه در افرادی که اضافه وزن دارند یا مبتلا به دیابت نوع دوم هستند مفید باشد. جو دوسر می تواند حساسیت به انسولین را نیز افزایش دهد. این تأثیرات بیشتر به قابلیت بتاگلوکان در تشکیل ژلی چسبناک مربوط هستند که با خاصیت چسبناکی خود می تواند هضم و جذب گلوکز در خون را به تأخیر بیندازد.2

لاغری و کاهش وزنجو دوسر سرشار از فیبر است که باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری، شاخص توده بدنی را کاهش داده و به لاغری و کاهش وزن یاری می نماید.

پیشنهاد می گردد که افراد چاق، جو دوسر پرک را هر روز به عنوان صبحانه به رژیم غذایی خود اضافه نمایند تا زودتر نتیجه بگیرند؛ شما می توانید جو دوسر پرک را برای تهیه پنکیک صبحانه، غلات صبحانه با انواع میوه های تازه مانند بلوبری، انبه، آناناس، انگور، موز، میوه های خشک شده و مغزیجات بهره ببرید.

درمان علائم یائسگیجو دوسر حاوی مقادیر بالای ترکیبی پلی فنلی به نام لیگنان است که در واقع نوعی فیتو استروژن بوده و با بهبود هورمون ها در دوران یائسگی به درمان علائم آن از جمله گر گرفتگی یاری می نماید.

یبوستمقادیر بالای فیبر موجود در جو دوسر و بعلاوه بلغور جو دوسر به بهبود حرکات روده یاری نموده و یبوست را درمان می نماید.

بدنسازیجو دوسر مقادیر بالای پروتئین و کربوهیدرات دارد؛ کربوهیدرات های موجود در جو دوسر به افزایش انرژی مورد احتیاج ورزشکاران برای تمرینات ورزشی و بدنسازی یاری می نماید.

متخصصان توصیه نموده اند که ورزشکاران 30 تا 60 دقیقه قبل از آغاز تمرینات ورزشی یک وعده حاوی جو دو پرک مصرف نمایند؛ شما می توانید پنکیک صبحانه، غلات صبحانه و یک کاسه سوپ کدو با جو دوسر پرک بهره ببرید.

سرطانآنتی اکسیدان های موجود در جو دوسر به کاهش رادیکال های آزاد بدن یاری نموده و خطر ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان رکتوم و کولون ا کاهش می دهند.

ترکیبات فنولی موجود در جو دوسر به علت خواص ضد التهابی که دارند، خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و از متاستاز سلول های سرطانی جلوگیری می نمایند.3

سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشدافزایش قدرت سیستم ایمنی بدن یکی دیگر از خواص جو دوسر است . بتا گلوکان موجود در بلغور جو دوسر می تواند سطح ایمنی بدن را افزایش دهد. بیشتر سلول های ایمنی بدن شما، گیرنده های خاصی دارند که بتا گلوکان را جذب می نمایند. این گیرنده ها سلول های سفید خون را فعال نموده و در برابر بیماری از بدن محافظت می نمایند. جو نیز سرشار از سلنیوم و روی است که در مبارزه با عفونت ها نقش دارد.

مطالعه ای در کشور نروژ گزارش داده است که بتا گلوکان موجود در جو دوسر، به مراتب قوی تر از اکیناسه است (نوعی گل در آمریکای شمالی که به علت خاصیت درمانی آن محبوب است). این ترکیب ممکن است فرایند بهبود زخم را تسریع کند و باعث تاثیر مصرف آنتی بیوتیک ها گردد.

موجب ارتقاء سلامت استخوان می گردداز دیگر خواص جو دوسر میتوان به یاری برای ارتقا سلامت استخوان ها اشاره نمود . جو دوسر، ماده معدنی لازم را برای سلامت استخوان ها فراهم می نماید. این غلات سفت و سخت، نسبت به انواع نیمه کوبیده دارای ارجحیت می باشند؛ زیرا نوع اول در معرض هوای کمتری است و محتمل است کمتر سفت و سخت گردد. با این حال، سعی کنید از جو دوسر از قبل پخته شده خودداری کنید! زیرا می تواند خیلی سریع سفت گردد.

یکی از مواد معدنی مهم دیگر جو سیلیکون است. این ماده معدنی در رشد و حفاظت از استخوان ها نقش دارد. بعلاوه سیلیکون می تواند به درمان پوکی استخوان در دوران یائسگی، یاری کند.

اما دانشگاه پنسیلوانیا گزارش داده است که جو دوسر ممکن است مانع جذب کلسیم گردد. از این رو قبل از مصرف جو دو سر، با پزشک خود مشورت کنید.

موجب افزایش کیفیت خواب می گردداسیدهای آمینه و سایر مواد مغذی موجود در جو دوسر به فراوری ملاتونین، که ماده ای شیمیایی و خواب آور است، یاری می نماید. و هنگامی که با شیر یا عسل مخلوط گردد، یک میان وعده فوق العاده برای خواب می گردد.

موجب افزایش انرژی می گرددکربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی بدن هستند، و از آنجایی که جو غنی از کربوهیدرات است، هنگامی که در هنگام صبح مصرف گردد، موجب تقویت انرژی می گردد. نگران نباشید! فرایند جذب جو دوسر بسیار کند تر است و همین باعث افزایش ماندگاری می گردد. (علاوه بر اینکه این ماده باعث افزایش قند خون نمی گردد). ویتامین های B موجود در جو (تیامین، نیاسین و فولات) با یکدیگر انرژی لازم برای سوخت وساز بدن شما را فراهم می نمایند.

پاکسازی پوستجو دوسر پرک حاوی ساپونین است که ماده تشکیل دهنده بیشتر مواد پاک نماینده پوست و صابون ها می باشد و سلول های مرده پوست، آلودگی ها، باکتری ها و چربی اضافه پوست را از منافذ پوست پاکسازی می نماید.

اگزماجو دوسر پرک به کاهش علائم اگزما از جمله خارش، خشکی و درد یاری می نماید.

سم زدایی پوستمصرف جو دوسر پرک با بهبود حرکات روده و درمان یبوست از ورود سموم به خون جلوگیری نموده و از پوست در برابر آسیب ناشی از ضایعات و سموم بدن محافظت می نماید.

پوست های چرباگر پوست چرب دارید از جو دوسر پرک بهره ببرید که یک جاذب طبیعی بوده و چربی اضافه پوست که از عوامل بروز آکنه و جوش های سرسیاه می باشد را دفع می نماید.

درمان خشکی و خارش پوست سرخشکی پوست سر از عوامل ریزش مو است زیرا از تغذیه درست فولیکول های مو جلوگیری نموده و باعث خارش موها می گردد.

اسیدهای آمینه موجود در جو دوسر پرک به مرطوب سازی پوست سر یاری نموده و خشکی آن را رفع می نماید.5

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.chetor.com

3.www.coca.ir

4.www.drchek.ir

5.www.persian-star.org

منبع: راسخون

به "معرفی خواص جو دو سر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی خواص جو دو سر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید