ماشین آلات سنگین در چند قدمی ارک تبریز

به گزارش ابزار ایرانی، باز هم در شامگاه 29 مرداد، در تاریکی شب، ماشین آلات سنگین در محدوده ارک علیشاه تبریز، مشغول به کار بودند و ضرباتی بر دیوار حائل حد جنوبی ارک وارد می کردند.

ماشین آلات سنگین در چند قدمی ارک تبریز

ویدئویی از ارک علیشاه تبریز در فضای مجازی دست به دست می شود که در آن، در شامگاه 29 مرداد، ماشین آلات سنگین در نزدیکی این ارک مشغول به کار بوده و بر دیوار حائل حد جنوبی آن، ضرباتی وارد می کردند. این ویدئو ارگ علیشاه را که به فراموشی سپرده شده بود، دوباره در کانون توجهات قرار داده است.

آبان ماه سال 95 بود که ویدیوی پخش شده از ساخت وساز در حریم ارک و در پی آن فشار مردم و رسانه ها باعث شد اداره کل میراث فرهنگی استان وارد عمل شده و نسبت به ضرورت حفظ این بنای تاریخی و جلوگیری از ساخت وساز بدون مجوز در حریم آن، احساس مسئولیت کند؛ به طوری که مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت که هیچ ساخت و سازی در حریم ارک خارج از ضوابط میراث فرهنگی انجام نخواهد گرفت، تحولات محدوده تاریخی ارک رصد می شود، با توجه به اهمیت تاریخی و باستان شناختی محدوده ارک هر اقدامی باید با هماهنگی کامل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی صورت پذیرد.

چند ماه بعد از آن اتفاقات و حواشی به وجود آمده، ماشین آلات سنگین در نزدیکی بنای اصلی ارک کار نموده و دیوار حائل حد جنوبی ارک را تخریب می نماید.

با این حال، مدیرکل میراث فرهنگی استان حاضر به مصاحبه نشده و بعد از تعلل یک روزه از کانال روابط عمومی نسبت به این موضوع واکنش داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به لزوم رعایت ضوابط طرح مصوب از سوی پیمانکار پروژه محوطه سازی بنیاد مصلی برداشتن دیوار حائل حد جنوبی ارک را در راستای ایجاد دسترسی مناسب برای گردشگران مطرح کرد.

مرتضی آبدار سه شنبه 31 مرداد در بازدید از ارک تبریز گفت:

محوطه سازی ضلع جنوبی ارک با رعایت الزاماتی نظیر عدم خاکبرداری به وسیله ماشین آلات سنگین به تصویب شورای فنی سازمان میراث فرهنگی کشور رسیده و زیرنظر معاونت میراث فرهنگی استان به وسیله بنیاد مصلی شروع شده است که اقدام بسیار ارزشمندی است اما متاسفانه در روزهای اخیر برداشتن شبانه دیوار حائل حد جنوبی ارک موجب ایجاد شائبه هایی شده است.

به گفته آبدار، دیوار حائل حد جنوبی ارک سازه ای نوساز است که زمان احداث آن به اوایل دهه هشتاد برمی شود آن هم در محلی که قبلا برای ایجاد سوله در دهه هفتاد حفاری و بتن ریزی عمیق انجام گرفته بود و در حال حاضر با استناد به نظر کارشناسان نه تنها هیچ لایه تاریخی در آن وجود ندارد بلکه موارد متعددی از نخاله های ساختمانی اعم از میلگرد و ... و نیز بقایای مصالح سوله یادشده به طور کاملا واضح مشاهده می شود.

وی بعلاوه گفت که با تخریب دیوار مزبور در طرح محوطه سازی پلکان شکیلی جهت دسترسی آسان گردشگران به ارک جایگزین خواهد شد و پس از اتمام پروژه تمام انتظارات مردم فهیم تبریز و استان به شایستگی برآورده خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به حرکت شائبه برانگیز پیمانکار پروژه در انجام عملیات شبانه به بهانه محدودیت های ترافیکی گفت: پس از اطلاع از عملیات و به منظور جلوگیری از بروز مسائل با ورود یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان، عملیات تخریب دیوار حائل متوقف شده و از هرگونه عملیات شبانه و استفاده از ماشین آلات سنگین ممانعت به عمل آمده است.

لازم به ذکر است عملیات محوطه سازی ضلع جنوبی ارک تبریز طبق روال و بر اساس طرح مصوب در حال اجرا است.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "ماشین آلات سنگین در چند قدمی ارک تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماشین آلات سنگین در چند قدمی ارک تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید