فواید مصرف حبوبات

به گزارش ابزار ایرانی، بُنشن یا حبوبات شامل انواع دانه های خوراکی ماند لوبیا، عدس، ماش، نخود، لپه و غیره می باشد. حبوبات دارای میزان زیادی پروتین، کربوهیدرات، مواد معدنی مانند:آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین آ می باشند. در ادامه با خواص حبوبات بیشتر آشنا می شوید.

فواید مصرف حبوبات نخود، لوبیا، عدس، سویا و باقالی همگی از خانواده حبوبات محسوب می شوند، این دانه ها می توانند پروتئین مورد احتیاج بدن را تامین نمایند. حبوبات در زمان پخته شدن مقدار زیادی آب جذب می نمایند، در نتیجه حجم یکسان از حبوبات پخته شده کالری کمتری نسبت به حبوبات خام دارد. مصرف حبوبات در رژیم های لاغری باعث کاهش اشتها شده و به کاهش وزن یاری می نماید. با این وجود همچنان اطلاع از مقدار کالری آن ها برای تنظیم رژیم غذایی لازم است. اگر شما هم از افرادی هستید که مقدار کالری مصرفی روزانه شان را مقدار می گیرند، برای مشاهده جدول کالری حبوبات پخته و خام با ما همراه باشید.

جدول کالری حبوبات پخته و خامدر ادامه جدول کالری حبوبات پخته و خام در مقدار 100 گرم آورده شده است.

جدول کالری حبوبات
حبوبات خام
کالری عدس 353
کالری نخود 364
کالری لپه 341
کالری ماش 347
کالری لوبیا قرمز 337
کالری لوبیا چیتی خام 347
کالری لوبیا چشم بلبلی 336
کالری لوبیا سیاه 341
کالری لوبیا سفید 337
کالری لوبیا سبز 31
کالری باقلا 341
حبوبات پخته
کالری عدس پخته 116
کالری نخود پخته 164
کالری لپه پخته 118
کالری ماش پخته 105
کالری لوبیا قرمز پخته 127
کالری لوبیا چیتی پخته 143
کالری لوبیا چشم بلبلی پخته 116
کالری لوبیا سیاه پخته 132
کالری لوبیا سفید پخته 140
کالری لوبیا سبز پخته 59
کالری باقلا پخته 110

خواص حبوباتحبوبات یک منبع غنی از پروتئین، کلسیم، پتاسیم، ویتامین ب هستند و خاصیت آنتی اکسیدانی دارند، بنابراین اضافه کردن حبوبات به رژیم غذایی فواید بسیاری در پی دارد، برخی از خواص حبوبات عبارتند از:

1. تامین پروتئین مورد احتیاج بدنپروتئین یکی از اجزای اصلی یک رژیم غذایی سالم است. تقریبا 10 تا 35 درصد از کالری روزانه ما باید به وسیله پروتئین ها تامین می گردد، اما مقدار پروتئین مصرفی بسیاری از افراد به ویژه گیاهخواران کمتر از این مقدار است، پروتئین نه تنها انرژی مورد احتیاج بدن را تامین می نماید بلکه مصرف آن برای ترمیم و ساخت عضلات لازم است و کمبود آن با علائمی همانند خشکی پوست، ریزش مو، تورم در دست ها همراه است. حبوبات یک منبع غنی از پروتئین گیاهی هستند، به طوری که هر 100 گرم نخود 19 گرم پروتئین و هر 100 گرم لوبیا سفید 22/33 گرم پروتئین دارد، مصرف حبوبات می تواند پروتئین مورد احتیاج بدن را فراهم کند.

2. بهبود عملکرد دستگاه گوارشحبوبات یک منبع غنی از فیبر هستند، فیبر باعث بهبود عملکر دستگاه گوارش شده و به هضم غذا یاری می نماید. توصیه می گردد مردان روزانه 38 گرم فیبر و زنان 25 گرم فیبر مصرف نمایند، با این وجود معمولا مقدار فیبر دریافتی کمتر از این مقدار است، کمبود فیبر در رژیم غذایی خطر ابتلا به مسائل گوارشی به ویژه یبوست را افزایش می دهد.

3. یاری به کاهش وزنپیروی از یک رژیم غذایی پرکالری، کم تحرکی، ژنتیک و استرس همه از عواملی هستند که باعث چاقی می شوند. چاقی نه تنها باعث برهم خوردن تناسب اندام می گردد، بلکه احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها را افزایش می دهد. اضافه کردن حبوبات به رژیم غذایی یک راهکار موثر برای کاهش وزن است، در واقع فیبر موجود در حبوبات باعث می گردد، فرد برای مدت طولانی احساس سیری نموده و پرخوری نکند، در نتیجه مقدار کالری مصرفی او کاهش می یابد.

4. تقویت سلامت قلبگفته می گردد مصرف حبوبات باعث کاهش کلسترول بد و فشار خون می گردد و می تواند گرفتگی عروق را رفع کند، در نتیجه مصرف حبوبات خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

5. تثبیت سطح قند خونفیبر موجود در حبوبات به تنظیم قند خون یاری می نماید. فیبر برخلاف سایر کربوهیدرات ها در بدن تجزیه نمی گردد، درنتیجه هیچ کالری آزاد ننموده و سطح قند خون را افزایش نمی دهند. بعلاوه غذا های حاوی فیبر شاخص گلسیمی پایینی دارند و مصرف آن ها برای افراد دیابتی مناسب است.

سخن آخراگرچه حبوبات مختلف کالری متفاوتی دارند، اما همه آن ها سرشار از فیبر و پروتئین هستند و خواص فراوانی برای سلامتی دارند. با این وجود مصرف حبوبات در برخی افراد باعث ایجاد مسائل گوارشی به ویژه نفخ می گردد، این مشکل برای برخی به قدری آزار دهنده هست، که حبوبات را از رژیم غذایی شان حذف می نمایند. برای از بین بردن نفخ حبوبات، بهتر است حبوبات 24 ساعت قبل از مصرف خیسانده شوند و در این مدت آب آن ها چند مرتبه تعویض گردد. بعلاوه افرادی که مسائل گوارشی دارند بهتر است بعد از خیساندن حبوبات آن ها را در یک دستمال نخی بریزند و کمی مالش دهند، تا پوست آن ها جدا گردد، حبوبات پوست کنده نفخ کمتری ایجاد می نماید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "فواید مصرف حبوبات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید مصرف حبوبات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید