فناوری تجربه های شناختی را متحول می نماید

به گزارش ابزار ایرانی به نقل از معاونت علمی و فناوری، بهزاد دانایی پژوهشگر علوم و فناوری های شناختی با بیان این که پیوند فناوری های پیشرفته و دانش شناختی تجربه های تازه ای را فراروی بیماران قرار می دهد، گفت: بیماران پس از آسیب های مغزی یا دارای عارضه های شناختی با یاری فناوری ها می توانند به تجربه تازه ای از زندگی برسند. پژوهش هایی با استفاده از واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی مورد مطالعه قرار گرفته است که فرایند فعالیت های حرکتی، جسمی و حسی در بیماران را تغییر می دهد و در حال تبدیل شدن به یک مرز نو حوزه علوم اعصاب شناختی و مطالعات روان شناسی است.

فناوری تجربه های شناختی را متحول می نماید

وی اضافه کرد: مجموعه وسیعی از فناوری ها در مطالعات مربوط به خودآگاهی حرکتی و جسمانی ، احساس مالکیت بدن، احساس اختیار، توجه و اختلالات بینایی با استفاده از این فناوری مورد مطالعه قرار گرفته است.

این پژوهشگر حوزه علوم شناختی ادامه داد: روینمودهای نوآورانه می تواند درک فعلی ما از حرکت و درمان را به اندازه قابل توجهی افزایش دهد و ممکن است بر ارائه روینمودهای نو و مداخلات درمانی تأثیر به سزایی داشته باشد.

دانایی اضافه کرد: در پژوهش های مختلف، پتانسیل واقعیت مجازی، واقعیت ترکیبی و اضافه نموده در ایجاد ابزارهای نو یاری نماینده به افراد سالم و مبتلا به اختلالات عصبی دستاوردهای مطلوبی به همراه داشته، ادامه می دهد: بیماران دارای عارضه های عصبی مانند سکته مغزی، دیستونی،پارکینسون، اوتیسم و سایر اختلال های عصب شناختی از جمله افرادی هستند که در این پژوهش ها مورد مطالعه قرار گرفتند. حاصل این پژوهش ها، استفاده از ابزارهای فناورانه برای ایجاد درک و تجربه بهتر زندگی در این بیماران است.

وی خاطر نشان کرد: حوزه های روان شناسی شناختی، روان شناسی عصبی، علوم اعصاب در پیوند با علوم و فناوری های رایانه می تواند این تجربه تازه را به واقعیت تبدیل نمایند. تعامل متخصصان دانش میان رشته ای و فناوری های همگرا، می تواند بسط دهنده تعامل های سازنده و توسعه دهنده روش های مورد استفاده برای یاری به عارضه عای عصب شناختی باشد.

دانایی اضافه کرد: برای ارتقای روشهای توانبخشی، می توان با تأکید بر استفاده از ظرفیت بالقوه فناوری های دیجیتال در بیمارستان ها و خانه، روش های درمانی خودگردان و از راه دور را توسعه داد. این سازوکار درمانی به سرعت درمان، کاهش خطرات ناشی از رفت و آمدها و بعلاوه تمرکز بیش تر بر فرآیندهای درمان و توان بخشی یاری می نماید.

حمایت از پژوهش و فناوری

در این راستا ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم با اهمیت بخشی به رویکرد همگرایی دانش و فناوری ها، راه را برای توسعه پژوهش ها هموار نموده و با انتشار فراخوانی از محققان دعوت به ارائه طرح ها در این حوزه می نماید.

در فراخوان حمایتی اعلام شده از سوی این ستاد برای امسال، اولویت هایی مانند طراحی و ساخت الکترودهای ثبت سیگنال های عصبی و تحریک سلول های عصبی، مدیریت شناختی، روش های تشخیص و غربالگری، توانبخشی شناختی اختلالات تکاملی یا عصب تحولی و سایر اختلالات روانپزشکی به یاری فناوری ها مورد توجه قرار گرفته است تا زمینه توسعه روش ها، محصولات فناورانه و خدمات این حوزه ایجاد گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "فناوری تجربه های شناختی را متحول می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری تجربه های شناختی را متحول می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید