شماره 81 فصلنامه علمی، فنی و هنری اثر منتشر شد

به گزارش ابزار ایرانی، شماره 81 فصلنامه علمی، فنی و هنری اثر به مدیر مسئولی بهروز عمرانی و سردبیری علیرضا انیسی، توسط پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

شماره 81 فصلنامه علمی، فنی و هنری اثر منتشر شد

به گزارش ابزار ایرانی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نشریه علمی، فنی و هنری اثر فصلنامه ای است با درجه علمی ترویجی به صاحب امتیازی پژوهشگاه که با هدف بازتاب دستاوردهای علمی پژوهشی در زمینه مطالعات شهرسازی، معماری، بازسازی و حوزه های وابسته به آن ها در حوزه هنر و تمدن ایرانی به چاپ می رسد.

پژوهش، حفاظت، بازسازی و احیای بنای تاریخی مقبره بداق سلطان مهاباد، معرفی و مطالعه یادگارنوشته های آرامگاه باباافضل کاشانی، مروری بر اقسام گنبدهای ایرانی و دسته بندی آن ها بر اساس پوسته، فرم هندسی و اجزا، بازبینی کتیبه و تاریخ سَردَر مسجد مدرسه آقابزرگ، بنای یادمانی تل آجری در بخش فیروزی روزی شهر پارسه، رو یکرد چندرشته ای جامع به تختگاه تخت جمشید و شهر پارسه (بخش دوم)، نقشه تاریخی آب کارون به طرف شوشتر و سرچشمه زاینده رود به اهتمام نجم الملک(سال 1299 قمری/ 1260 شمسی)، بازنگری تاریخ سیدون علی نقیای ابرقو، تازه های کتاب و مجله کتابخانه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مقالاتی هستند که در این شماره به چاپ رسیده اند.

در بخشی از مقاله پژوهش، حفاظت، بازسازی و احیای بنای تاریخی مقبره بداق سلطان مهاباد به قلم ابراهیم حیدری کارشناس باستان شناسی و بازسازی آمده است: بنای آرامگاه بداق سلطان حکمران مکریان در زمان شاه سلیمان صفوی، یکی از قدیمی ترین مقابر دوران اسلامی در استان آذربایجان غربی و تنها مقبره در داخل قبرستان عمومی شهر است. این بنای تاریخی آرامگاه خانوادگی بداق سلطان و دیگر افراد خاندان مکری است که حدود چهار قرن در این ناحیه فرمانروایی داشته اند.

متأسفانه بعد از سقوط دولت ملی و مقتدر صفویه براثر حوادث پی درپی، نا امنی ها و اختلافات محلی آسیب زیادی به مقبرهٔ بداق سلطان، والی خوش نام مکریان و دیگر افراد آن خاندان وارد شده بود.

به طوری که ایوان شمالی و جنوبی آن به کلی تخریب و سنگ نوشته روی قبور به استثنای سنگ قبر آخرین والی این خاندان (عبدالله خان) تمامی خرد و نابود شده بودند. طبق متون تاریخی، به استناد تکه سنگ های قبرهای باقی مانده، مقایسه بنا با مسجدجامع مهاباد یا مسجد سور و روایات معتمدان و بازماندگان خانوادهٔ مکریان، این مقبره متعلق به بداق سلطان و دیگر افراد خاندان او است که در زمان خود منشأ خدمات شایسته در منطقه بوده ودر برهه هایی از تاریخ با متجاوزان و بیگانگان مهاجم مبارزات قابل توجه نموده اند.

منبع: میراث آریا

به "شماره 81 فصلنامه علمی، فنی و هنری اثر منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شماره 81 فصلنامه علمی، فنی و هنری اثر منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید