سان فلایر، اولین نسل پیشرفته هواپیماهای الکتریکی دنیا

به گزارش ابزار ایرانی، سان فلایر | Sun-flyer

در ادامه آرزوهای جاه طلبانه انسان ها و بهبود بخشیدن آرزوی پرواز برایشان، رسیدن به خواسته هایشان به سمت و سویی رفته است که در هر گام به سمت پرنده ای تندرو شدن با سرعت بیشتری پیشروی می نمایند. حال که انسان ها توانسنته اند تا هواپیماهایی را بسازند که با نیروی الکترونیکی کار می نماید و بدون شک می تواند تحول و انقلابی بزرگ را در عرصه سفرهای هوایی دنیا و هواپیماها سبب گردد. این هواپیماهای الکترونیک را که با نام سان فلایر می شناسند، دارای تحولات و پیشرفت ها و حتی محدودیت هایی هست که در هواپیماهایی که ما به طور معمول می شناسیم آن را در ترازویی از بهتر و بدتر بودن قرار می دهد. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، هواپیماهای سان فلایر را بهتر بشناسیم و مورد آنالیز قرار دهیم.

سان فلایر، اولین نسل پیشرفته هواپیماهای الکتریکی دنیا

داستان از اینجا آغاز شد که این هواپیما یکی از هواپیماهایی بود که برای پروازهای آزمایشی پیشنهاد می شده است. اما داستان این هواپیما به اینجا ختم نمی گردد زیرا شرکت کوچکی که دفتر اصلی اش در شهر دنور کلورادو قرار گرفته است اقدام به تهیه نمونه ای اولیه از یک هواپیمای تمام الکتریک کرد که البته طولی هم نکشید که این هواپیما را رونمایی کرده و درباره آن صحبت های جالبی را با رسانه ها مطرح نمود.

این شرکت در معرفی هواپیمای خود مدعی شده است که همان انقلابی که هم اکنون در صنعت خودرو به پا شده است ممکن است به زودی به قلمرو هوایی وارد گردد و اصلا این مساله برای صنعت هواپیمایی دور نیست.

این هواپیما که هواپیمای سان فلایر نام دارد، در واقع ترکیبی جالب از خلاقیت و رویاست و طرح اولیه آن از تصور خلاق مهندسی به نام جرج بای به وجود آمده است. جرج بای، خلبان نیز هست و شرکتی به نام Aero Electric Aircraft در کلرادو دارد. این خلبان و مهندس هواپیما، برای آموزش دادن خلبانی به علاقه مندان خلبانی این هواپیما را در ابتدا طراحی کرده است.

سان فلایر بر طبق اعلام شرکت سازنده آن، این توانایی را دارد که پس از هر بار شارژ و اتصال به نیروی برق، به مدت 3 ساعت کامل پرواز کند. این هواپیما برای شارژ مجدد نیز تنها به 30 دقیقه مفید احتیاج دارد.

از داستان ساخت و چگونگی شکل گرفتن ایده ساخت آن که بگذریم، باید بگوییم که ساخت این هواپیما ممکن است به زودی اثراتی قابل توجه بر روی هوانوردی عمومی بگذارد و در نهایت تمامی خطوط هوایی جهان را تحت تاثیر قرار دهد. مهندس بای در مصاحبه اش با مجله بیزنس اینسایدر درباره سان فلایر گفت: هزینه انرژی 1 ساعت پرواز با این پرنده می تواند حتی مبلغ ناچیزی در حدود یک دلار باشد و خرج نگهداری موتور آن که تنها یک بخش متحرک دارد نیز از این بیشتر نخواهد شد.

نمونه اولیه ساخته شده از این هواپیما به وسیله این شرکت در حال گرفتن مجوزهای خود است و باید بگوییم که فرایند ای طولانی در پیش روی این کمپانی وجود دارد که البته راه زیادی از آن را طی کرده است. طبق برآوردها، قیمت این هواپیما در مراحل نخست فروش ممکن است بیش از 250 هزار دلار تمام گردد.

البته در نگاه اول ممکن است تا این رقم برای یک هواپیمای دو نفره کوچک کمی زیاد به نظر برسد اما این هواپیما در مدل بنزین سوز Cessna 172 که مدت زمان بسیاری است که در اقصی نقاط جهان برای آموزش پرواز به کار می رود بیش از 300 هزار دلار تمام می گردد و اغلب دانشکده های پروازی هم آن را ساعتی 100 دلار اجاره می دهند که با این حساب به نظر می رسد که این رقم مناسب باشد.

در مقابل هزینه های نگهداری یک موتور الکتریکی در این هواپیما که تنها یک جزء متحرک دارد، به مراتب نسبت به انواع بنزین سوز که بعضا از هزار قطعه ساخته شده اند، کمتر است. سردبیر نشریه بسیار معروف هوانوردی AOPA Pilot در مصاحبه با سایت بیزنس اینسایدر درباره سان فلایرها اظهار داشت که: احتیاج به تحول در صنعت هوایی مدت هاست که احساس می گردد و اگر هواپیمای ساخته شده واقعا همان قدر که گفته می گردد مقرون به صرفه باشد، آن موقع عرضه آن را می توان لحظه ای فراموش نشدنی در هوانوردی عمومی اظهار داشت.

خلبانان مدت هاست که رو به کاهش گذاشته است و این که بتوانیم چیزی را به مردم نشان دهیم و از این طریق نظرشان را به این صنعت جلب نماییم و ترس از هزینه های سنگین آموزش را در میان آن ها از میان ببریم، بسیار خوب است. جالب است در زمنه این اظهار نظر بدانید که بعضی از مطرح ترین خطوط هوایی جهان نیز خودشان کار آموزش خلبانان را به صورت داخلی بر عهده گرفته اند

. فرانک آنتون رئیس واحد هواپیماهای الکتریکی زیمنس در کنار یکی از موتورهای فراوریی این واحد فرانک آنتون رئیس واحد هواپیماهای الکتریکی زیمنس در کنار یکی از موتورهای فراوریی این واحد با در نظرداشتن شرایط پیش آمده و آنچه که تا به حال گفته شد، هواپیماهای الکتریکی نظیر سان فلایر را معجزه نامیدند.

آن خا می گویند که سان فلایر می تواند تاثیری قابل توجه بر روی صنعت هوایی داشته باشند، هرچند که تا فراوری انبوه آن ها زمان زیادی به جای مانده است. ایرباس که به عنوان بزرگ ترین فراوری کنندگان هواپیما در جهان محسوب می گردد، اخیرا توافقی را با شرکت زیمنس به امضا رسانده که به موجب آن قرار است این دو شرکت بر روی سیستم های رانشی الکتریکی تحقیق کنند.

مدیر عامل ایرباس در مصاحبه ای که اخیرا در همین رابطه انجام داده، می گوید که: ما باور داریم که تا سال 2030 میلادی، هواپیماهای مسافربری با ظرفیت کمتر از 100 نفر می توانند از سیستم های رانشی هیبریدی استفاده کنند.

زیمنس چندی پیش از یک موتورهای الکتریکی خود را در جریان کنفرانسی در آلمان معرفی کرد که روی یک هواپیمای 2 نفره آموزشی به نام Extra EA-330 سوار شده بود. این شرکت باور دارد که به سرعت می تواند تکنولوژی ابداعی اش را توسعه داده و آن را در هواپیماهای چند نفره نیز به خدمت بگیرد.

منبع: الی گشت

به "سان فلایر، اولین نسل پیشرفته هواپیماهای الکتریکی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سان فلایر، اولین نسل پیشرفته هواپیماهای الکتریکی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید