در ژاپن با چای مراقبه کنید!

به گزارش ابزار ایرانی، مراسم چای ژاپنی

چای در فرهنگ های شرقی، خصوصا در دو کشور چین و ژاپن اهمیت زیادی دارد. به حدی که در کشور چین رشته تحصیلی ای به نام علم چای وجود دارد. این نوشیدنی در فرهنگ شرقی آنقدر اهمیت دارد که نوشیدن آن، آداب و رسوم مخصوص به خود را پیدا نموده است و قرن ها است که طبق همین آداب پیش می رود. با خبرنگاران همراه باشید تا با مراسم چای ژاپنی بیشتر آشنا شوید.

در ژاپن با چای مراقبه کنید!

مراسم چای ژاپنی چادو یا سادو، یکی از مراسم سنتی و مشهور ژاپنی هاست که ریشه های عمیقی در فرهنگ مردم این کشور و قدمتی 800 ساله دارد. ژاپنی ها به نوشیدن چای علاقه زیادی دارند. آن ها در زمان خاصی در روز و البته در یک مکان مخصوص در خانه، مراسم نوشیدن چای را اجرا می نمایند. معمولا در طول اجرای این مراسم صحبتی بین افراد رد و بدل نمی گردد. اهمیت چای در فرهنگ ژاپن در حدی است که هدیه دادن چای با کیفیت و مرغوب در مهمانی ها، راهی برای تشکر و قدردانی از میزبان به شمار می آید.

مهمانان مراسم چای، به شکل دایره ای و اغلب با لباس کیمونو در کنار یکدیگر قرار می گیرند و چای را میزبان آماده می نماید. چادو یا سادو یکی از مراسم سنتی درست کردن چای است که طی آن چای سبز طبق اصول خاصی تهیه و سرو می گردد. این مراسم معمولا از ساعت 6 عصر تا ساعت 9 شب برگزار می گردد و مراسمی بسیار رسمی است. یکی از دلایل برگزاری چنین رسمی، توجه به سادگی های زندگی روزمره و زیبایی های آن، در کارهایی مثل نوشیدن چای است. ضمن اینکه این مراسم، روشی برای تمرکز و مراقبه هم به شمار می آید.

در ژاپن، چای سبز ماچا بسیار فراتر از یک چای است. در این مراسم، چای سبز با اصول خاصی تهیه می گردد و هنر اجرای این مراسم اوته مائه نام دارد. برای تهیه چای در این مراسم، ماچا (پودر چای سبز) را در استکان های مخصوصی می ریزند و آب جوش را به آن اضافه می نمایند. سپس چای را با قاشقی از جنس بامبو طوری هم می زنند تا کف کند و سپس آماده نوشیدن می گردد.

پودر ماچا در حدود 15 برابر چای سبز معمولی ارزش تغذیه ای دارد. دو نوع پودر ماچای کویچا (قوی) و اوسوچا (ملایم) وجود دارد. ماچای ملایم از بوته های چایی که کمتر از 30 سال سن دارند و نوع قوی آن از بوته هایی با بیش از 30 سال سن تهیه می گردد.

دو نوع مهمانی چای در ژاپن به نام های اوچاکای و چاجی وجود دارد. اوچاکای، پذیرایی با چای رقیق به همراه غذای سبکی است که در کنار آن می آورند. چاجی مراسم رسمی تری است که در آن، بعد از سرو غذای کامل، برای مهمانان چای غلیظ می آورند و حداقل چهار ساعت طول می کشد.

جالب آن که در گذشته،ژاپنی ها برای ایجاد تمرکز در انجام مراقبه از چای استفاده می کردند و کم کم به شکل مراسم چای امروزی عایدی. نوع تزیین اتاق مخصوص این مراسم و آراستن گل ها و گیاهان هم از نکاتی است که به آن توجه بسیاری می گردد.

منبع: الی گشت

به "در ژاپن با چای مراقبه کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در ژاپن با چای مراقبه کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید