خاطرات بازی های دوبله فارسی و بازی های ایرانی را زنده کنید

به گزارش ابزار ایرانی، بعید است در کودکی اهل بازی کامپیوتری بوده باشید و بازی های دوبله به فارسی را تجربه نکرده باشید. در آن روزهای شیرین و خاطرانگیز دهه های 70 و 80 که دنیایمان کوچکتر بود، برای خیلی از ما چیزی شیرین تر از بازی های ویدئویی نمی شد. روزهایی را گذراندیم که می توانستیم ساعت ها و ساعت ها غرق در دنیای بازی شویم و در بند دنیای اطرافمان نباشیم. برخی از ما به هیچ وجه متوجه گذر زمان و شب شدن روزمان نبودیم. در دنیایی پر هیاهو و فانتزی زندگی می کردیم، می جنگیدیم و صاحب افتخارات و پیروزی های روزافزون بودیم.

خاطرات بازی های دوبله فارسی و بازی های ایرانی را زنده کنید

اکنون که رشد نموده ایم و دنیایمان تغییرات زیادی نموده است، نگاه به عقب شیرین ترین خاطرات را برایمان زنده می نماید و برترین روزهای جوانی را به یادمان می آورد. بخشی از بازار بازی های ویدئویی به بازی های ایرانی و یا بازی های خارجی دوبله شده به فارسی اختصاص داشت و هواداران زیادی به خود جلب نموده بود. برخی از آن ها کیفیت بالایی داشتند و برخی کمتر؛ اما باید اعتراف کنیم که وجه مشترک همه آن ها این بود که می توانستیم تا ساعت ها سرگرمشان باشیم و در دنیایی دیگر باشیم. در دنیای ما کیفیت بازی حرف اول را نمی زد و از سخت پسندی های بزرگسالی خبری نبود.

امروز شاید بتوان به وسیله منابع مختلف به بازی های قدیمی خارجی دسترسی داشت، اما دسترسی به بازی های فارسی قدیمی، از آنجا که نگهداری صحیحی انجام نشده و ناشران منحل شده و یا بازنشر آثار را متوقف نموده اند، تا کنون ساده نبوده است. بسیاری از آن شرکت ها خودشان هم از گذشته خودشان چیزی نگاه نداشته اند و تغییر ماهیت داده اند. در این شرایط اسف بار، تنها راه دستیابی به این آثار، اشتراک گذاری بین مشتریان قدیم است.

خوشبختانه چندی است پایگاهی جهت حفظ و جمع آوری بازی های فارسی قدیمی فعالیت می نماید: سایت Old Persian Games

این سایت به وسیله مشارکت داوطلبانه علاقه مندان، بخش زیادی از آن خاطرات را بایگانی نموده و به تازگی همه آن ها را در دسترس عموم قرار داده است. می توانید دانلود کنید، خاطراتتان را زنده کنید، و اگر احیاناً دیسکی از دیسک های قدیمی در اختیار دارید، فایل کپی اش را تهیه و ارسال کنید.

در مدتی نزدیک دو سال، نزدیک هزار بازی ویدئویی قدیمی به وسیله مشارکت کنندگان پایگاه مذکور بایگانی شد و این تعداد همچنان رو به افزایش است. معمولاً هرچه بازی قدیمی تر باشد، نایاب تر و پیدا کردنش سخت تر است. بیشتر بازی های کامپیوتری ایرانی دهه هشتاد آنقدر گمنام هستند که امروزه کسی نامشان را هم نمی داند؛ بسیاری از آن ها فقط یک بار و در تیراژ پایین منتشر شده اند. بدبختانه بیشتر آن ها همچنان بایگانی نشده و در خطر فراموشی هستند.

بایگانی آثار با همکاری و مشارکت عمومی حرکتی است که کمتر در میان فارسی زبانان آنلاین سابقه داشته است. امیدواریم این حرکت مثبت که پایگاه Old Persian Games شروع نموده متوقف نشود و به حوزه های دیجیتالی مختلف دیگر هم سرایت کند. ای کاش تمام محصولات قدیمی فارسی -اعم از بازی و غیر آن- بایگانی شوند. احتیاج به شرح نیست که قوانین سختگیرانه حق امتیاز می تواند مانعی جدی برای فعالیت های این چنینی باشد؛ اما با تدبیر صحیح و آگاهی از قوانین و موارد اجرایی شدن آن ها، می توان این موضوع را تا حد زیادی مدیریت کرد.

منبع: یک پزشک

به "خاطرات بازی های دوبله فارسی و بازی های ایرانی را زنده کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاطرات بازی های دوبله فارسی و بازی های ایرانی را زنده کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید